Flashback bygger pepparkakshus!
2024-04-26, 19:02
Medlem
cacas avatar
Det var d en riktig jvla skit vr med tanke p vder/temp :-(
Ligger i linje med frra sommaren/hsten som regna bort och nu har nnu den riktiga vrmen lyst med sin frnvaro. r kanske s hr en krissituation kan bli i framtiden, extrem torka sder ver som tar skrdar och hr i norr kalla vrar, regniga somrar och hstar s grdor ruttnar bort? Brist p mat i hela vrlden och hungerskravaller mm, ja vem vet

Sjlv har ju planen vart bygga upp frrd med mat/konserver s man klarar sig flera r. Nu ligger man inte dr nnu ifall det skulle bli kaos redan nu.

Har tminstone brjat f ut plantor i vxthuset, ja nstan inget val d de brjar dra ivg och rangliga plantor inget man nskar. Det fina vdret har gjort att man ftt se till att vrma p vxthuset s plantorna inte fryser ihjl. Ingen optimal situation med andra ord, men man rr inte p vder och temperatur s bara ta det drifrn.

Av ovan anledning s str man och stampar lite i startgroparna. Inget riktig frberedelse blivit gjort fr matfrsrjning utan man avvaktar och fr sysselstta sig med annat i vntan p vrmen. Gjort l till sommaren r ett projekt som avklarat, blev en Saison variant och en ljus Ale. Strax dax tappa p flaska och prima sen fr de mogna i kllaren. Annars mest smpyssel, frbereda potatis, mer plantering i krukor, plocka gg, hugga ved osv, s visst finns det och gra.

r ytterligare en grangrd som p vg bli till salu eller rttare sagt del av den d de tnker behlla hus och stycka av men slja resten av grden nr bouppteckning mm klart. r egentligen skit d skog av vrde avverkat och bara ngra kerplttar p par ha sammanlagt. Grnsar dock en del mot mig fast p andra sidan vgen. Kan tnka mig kpa om pris blir tillrckligt lgt. Har ingen anvndning av det egentligen men jag sprrar eventuell framtida byggnation under mitt levande. Grannar r ju inget jag direkt efterstrvar f fler av och man vet ju aldrig.
Citera
2024-06-12, 06:34
Medlem
cacas avatar
Dax fr en uppdatering, vrmen kom och allt skt fart s nu r man lite gladare igen. Gillar mer nr det varmt och inte regnar fr d kan jag vattna frn nrliggande sj n det tvrtom. S fr hoppas p en mer normal sommar nu.

Sommarlov fr barnbarn och tv som ville vara hr i sommar direkt s vart hmta. Ett vlkommet tillskott av arbetskraft d de grna hjlper till med sysslor. Sen gillar jag att allt man gr ger dem ven kunskap frn odling till ta tillvara p rvaror. Sen att vi lter dem hlla p gr nog att det blir extra roligt som mata djur till f kra traktor sjlv eller stka i kket med en rabarberpaj.

Hunnit med och vart utomlands och fixat lite ocks, mrker man mer sllan nyttjar sommarboendet man har dr men det naturligt d man har fullt upp hemma den ssongen. Knner nd att det ska finnas kvar d det kan vara ett stlle bege sig till ifall det skulle behvas men det fr fr den delen inte st frfalla eller att tomten vxer igen. S vart lite adhd jobba dr nere frn rja trdgrd till mla lite. Passa ven p fylla upp frrd med matvaror, fr ju inte va att det helt tomt om man beger sig dit i hndelse av kris.
S torrvaror som pasta, ris, konserver mm har fyllts p men ven gdningsmedel mm, man vet aldrig. Sen har jag laddat p med diverse frer s det finns ifall. I trdgrden vart det rja och se till befintliga trd/buskar fick lite vrd. De ska bara finnas dr och ge skrd ifall att.

P hemvgen passa jag givetvis p bunkra vin, ven detta mrker man minskar hemma d man ker mer sllan. Visst inget som helst mste men nd trevligt ha, man vill ju kunna leva p som vanligt ven om resten av landet skulle vara nere. Sen gr det gra bra vin sjlv sklart av br mm som man sjlv har, men det blir aldrig det samma och ngonstans i bakhuvudet finns ett smakminne av nr man var ung och stal hemgjort vin ngonstans fr f sig en fylla, inte direkt positiva minnen ven om det var kul d.
Citera
2024-08-12, 09:45
Medlem
cacas avatar
D har sommaren snart passerat och barnbarn som vart hr kte hem igr fr ladda fr skola som snart brjar igen. Det mrks d det vart tyst p grden igen, lite sknt efter alla veckor men man saknar dem nd d dem hjlper till med alla sysslor man gr frn baka brd till rensa ogrs samt man ser de trivs med hlla p och frhoppningsvis lr de sig en hel del under tiden ocks.

Vart avslut med en krftskiva som vanligt och egen fngade rackare. Vart riktigt bra med fngst s jag misstnker de gmmor form av rr i olika dimensioner underlttar fr de mindre klara sig vidare och vxa sig strre. Blir fortstta skapa ar under vattnet fr skra framtida bra bestnd. Sen matmssigt r det inte ngot vidare mngd mat p dem, men man blir mtt och en resurs nd att ha.

Nu invntar man jakten ska dra igng vilket behvs d frysar brjar sina och behvs verkligen fyllas p, men det brukar ordna sig rtt snabbt om man tnker p tidigare r.

P odlingsfronten kan man lugnt sga att i r s kommer man inte ha ngra bekymmer fylla upp frrden s man klarar sig. En mestadels solig sommar trotts trg start gillar jag. Har inga bekymmer vattna d jag bor bredvid sj s det betydligt mer frdelaktigt n som frra ret d det regnade typ frn juli och framt. Nu kan jag styra sjlv mngd vatten och det i kombination med sol vrme gr att det blir en riktigt bra skrd.
Vissa grdor har man redan skrdat klart och en hel del ska st ett tag till innan de ska tas upp. verskott blir det ven i r men jag har brjat ge bort en del till grannar vilket vart uppskattat, men vad fan fr man 10 tal kg gurka varje dag att skrda kan man fan inte ta upp allt sjlv och bara lta det frvxla eller slnga till grisarna i skogen knns sdr. De blir rester till dem nd.

S mycket skrdande och tillvaratagande just nu och ett tag framver.

Annars i fas med det mesta knns det som. Plockat br och svamp med barnbarn, sylt gjort s man klarar sig ett bra tag.

Inga nya projekt p gng men planen r att ka till boende utomlands nn v nr skrdetiden r ver och fortstta fixa lite dr, men som sagt det fr bli framver d det inte gr lmna nu. Behver ven ta en titt p min segelbt d den behver versyn, har inte anvnt den en enda ggr i sommar heller men vill inte gra mig av med den nd d den faktist r en vg ut ur landet om det verkligen skiter sig. Men som sagt behver nog ge den lite krlek ocks samt frnya matfrrd som ligger p den d det brjar bli ntt r nu.
Citera
2024-08-13, 20:27
Medlem
Ajembacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
D har sommaren snart passerat och barnbarn som vart hr kte hem igr fr ladda fr skola som snart brjar igen. Det mrks d det vart tyst p grden igen, lite sknt efter alla veckor men man saknar dem nd d dem hjlper till med alla sysslor man gr frn baka brd till rensa ogrs samt man ser de trivs med hlla p och frhoppningsvis lr de sig en hel del under tiden ocks.

Vart avslut med en krftskiva som vanligt och egen fngade rackare. Vart riktigt bra med fngst s jag misstnker de gmmor form av rr i olika dimensioner underlttar fr de mindre klara sig vidare och vxa sig strre. Blir fortstta skapa ar under vattnet fr skra framtida bra bestnd. Sen matmssigt r det inte ngot vidare mngd mat p dem, men man blir mtt och en resurs nd att ha.

Nu invntar man jakten ska dra igng vilket behvs d frysar brjar sina och behvs verkligen fyllas p, men det brukar ordna sig rtt snabbt om man tnker p tidigare r.

P odlingsfronten kan man lugnt sga att i r s kommer man inte ha ngra bekymmer fylla upp frrden s man klarar sig. En mestadels solig sommar trotts trg start gillar jag. Har inga bekymmer vattna d jag bor bredvid sj s det betydligt mer frdelaktigt n som frra ret d det regnade typ frn juli och framt. Nu kan jag styra sjlv mngd vatten och det i kombination med sol vrme gr att det blir en riktigt bra skrd.
Vissa grdor har man redan skrdat klart och en hel del ska st ett tag till innan de ska tas upp. verskott blir det ven i r men jag har brjat ge bort en del till grannar vilket vart uppskattat, men vad fan fr man 10 tal kg gurka varje dag att skrda kan man fan inte ta upp allt sjlv och bara lta det frvxla eller slnga till grisarna i skogen knns sdr. De blir rester till dem nd.

S mycket skrdande och tillvaratagande just nu och ett tag framver.

Annars i fas med det mesta knns det som. Plockat br och svamp med barnbarn, sylt gjort s man klarar sig ett bra tag.

Inga nya projekt p gng men planen r att ka till boende utomlands nn v nr skrdetiden r ver och fortstta fixa lite dr, men som sagt det fr bli framver d det inte gr lmna nu. Behver ven ta en titt p min segelbt d den behver versyn, har inte anvnt den en enda ggr i sommar heller men vill inte gra mig av med den nd d den faktist r en vg ut ur landet om det verkligen skiter sig. Men som sagt behver nog ge den lite krlek ocks samt frnya matfrrd som ligger p den d det brjar bli ntt r nu.

Hej, Kul att du uppdaterar, bra jobbat! Vi kanske fr flja renoveringen av segelbten med..?!
Citera
2024-09-01, 07:14
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajemback
Hej, Kul att du uppdaterar, bra jobbat! Vi kanske fr flja renoveringen av segelbten med..?!
Segelbten kommer jag lta varv ta hand om motor och serva den samt kontroll/byta bussningar, rengra tankar, tvtt undertill mm medan jag kommer se ver vrigt som rep som utstts fr vder och vind att de inte brjat ta stryk av uv frmst d de med tiden ldras, se ver plotter mm s allt fungerar, smrja lite hr och dr rrliga delar.
Det frrd som idag ligger p bten ska tas hem och uppdateras infr vren.

Men just nu fr mycket att gra p grden trotts mycket av sommargrdor redan r skrdade och omhndertagna s terstr en hel del. Sen har jakten dragit igng och fylla frysen pgr s bten fr vnta ngon vecka.
Citera
2024-09-26, 08:58
Medlem
cacas avatar
Ni som fljt mig vet jag experimenterade med biokol jag gjorde 2022, har givetvis gjort mer 2023 och 2024 d det blir som rest nr man gr sin grill kol.

2023 regnade ju bort s dr fick jag inga direkta skillnader.

I r nr det faktist vart bttre vder s mrks skillnaden. Har odlat potatis och dr jag haft biokol i jorden har blasten vart grnare och sttt lngre. Nu nr man brjat skrda s mrker jag viss skillnad dr de odlats, dels strre potatisar/mer kg/m dr man anvnt biokol mot vanlig odling.

Nu r det inte helt vetenskapligt genomfrt d 2023 som var frsta ret lite tog gldjen ifrn en och man bara satt potatis som vanligt 2024. Borde satt liknade storlek p sttpotatis, avstnd exakta osv fr ftt en mer klarare bild.

Men kan nog nd dra slutsatsen att biokol verkar frmja tillvxt mot odling dr inte man anvnt biokol.

S om konstgdsel blir omjligt f tag p i en framtid s r biokol ett alternativ. Fr er som inte har en aning om vad det r s r det egentligen kolpulver/smbitar av kol (tnk det som blir kvar i grill kolpsen nr kolen tagits ur). Ladda detta genom lgga det i vatten som man sen fyller p med gdning typ brnnsslor, hnsskit, pissa sjlv i bunken osv lt ligga par v och dra.
D r kolet laddat. Ut med det p kern och harva ner. Sen kan du se fram mot bttre skrdar n om du bara odlar p r frn r utan mjlighet till gdsla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in