2020-03-17, 01:31
Medlem
Cor0naviruss avatar
It is commonly believed that man will fly directly from the earth to the moon, but to do this, we would require a vehicle of such gigantic proportions that it would prove an economic impossibility. It would have to develop sufficient speed to penetrate the atmosphere and overcome the earths gravity and, having traveled all the way to the moon, it must still have enough fuel to land safely and make the return trip to earth. Furthermore, in order to give the expedition a margin of safety, we would not use one ship alone, but a minimum of three each rocket ship would be taller than New Yorks Empire State Building [almost mile high] and weigh about ten times the tonnage of the Queen Mary, or some 800,000 tons.

- Wernher von Braun, the father of the Apollo space program, writing in Conquest of the Moon

Sk upp hans gravsten... han har lmnat spr p sin egen gravsten... Hans sista ord...Jag r ingen bibel freak, men han lmnade en bibelvers p sin grav. Vldigt intressant, mannen som var huvudperson inom NASA och mannen bakom raketen som...ja ni vet.

S vad mannen sger r:
It would take 3 rockets the size of the Empire State Building just to have enough fuel to reach the moon!

Vi var ju lyckliga att n mnen utan allt detta va? Enorm accomplishment! Vad tycker ni?
Senast redigerad av Cor0navirus 2020-03-17 kl. 02:14.
Citera
2020-03-17, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cor0navirus
It is commonly believed that man will fly directly from the earth to the moon, but to do this, we would require a vehicle of such gigantic proportions that it would prove an economic impossibility. It would have to develop sufficient speed to penetrate the atmosphere and overcome the earths gravity and, having traveled all the way to the moon, it must still have enough fuel to land safely and make the return trip to earth. Furthermore, in order to give the expedition a margin of safety, we would not use one ship alone, but a minimum of three each rocket ship would be taller than New Yorks Empire State Building [almost mile high] and weigh about ten times the tonnage of the Queen Mary, or some 800,000 tons.

- Wernher von Braun, the father of the Apollo space program, writing in Conquest of the Moon

Sk upp hans gravsten... han har lmnat spr p sin egen gravsten... Hans sista ord...Jag r ingen bibel freak, men han lmnade en bibelvers p sin grav. Vldigt intressant, mannen som var huvudperson inom NASA och mannen bakom raketen som...ja ni vet.

S vad mannen sger r:
It would take 3 rockets the size of the Empire State Building just to have enough fuel to reach the moon!

Vi var ju lyckliga att n mnen utan allt detta va? Enorm accomplishment! Vad tycker ni?

Om citatet verkligen r autentiskt tycks han ju ha verskattat svrigheten med en faktor ngonstans mellan 10 och 1000. Jules Verne var nog nrmare i Frn jorden till mnen, fast andra sidan bekymrade han sig inte om accelerationen, som skulle ha krossat hans rymdfarare till en blt flck..!

So What?
Citera
2020-03-17, 04:57
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Jag rkade nmna att jag hade beundrat Wernher von Braun sen jag var en liten parvel, som ivrigt fljde rymdkapplpningen, med Alan Shepard, Gagarin, Neil Armstrong och grabbarna.
Fr ett par bodknoddar p ett Stockholmsantikvariat, Erato tror jag, fr s dr 30+ r sen.
D blev det blev pltsligt lite tryckt stmning.
S slog det mig att tminstone den ena sg jvligt judisk ut.
Citera
2020-03-17, 05:09
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag r sjlv ingen raketforskare ska sgas, men om jag frstr det rtt var konceptet med en mnlandare, dvs en mindre farkost som kunde landa mnniskorna p mnen och sedan ta dem tillbaka till moderskeppet som lg i omloppsbana runt mnen som i sin tur tog dem hem till jorden en mycket brnslebesparande tgrd.

Von Braun hade rtt s tillvida, i citatet i TS beskriver han en resa d man landar p mnen och flyger hem med samma farkost, vilket nog mycket riktigt skulle vara omjligt.

Konceptet med mnlandaren var inte von Brauns skapelse vad jag vet.
Citera
2020-03-17, 06:13
Medlem
Fris avatar
von Braun tnkte d 1953 nnu p en alkoholraket som V2:an byggd av plt, och att man skulle landa stridsvagnar p Mnen (som i Tintins mnventyr). Nr man minskar metallvikten med hlften och kar brnslets energiinnehll med en faktor 5, s fr man en Saturn V. Vilket han 10 r senare verkligen byggde p nr han tnkt efter lite nrmare p denna till synes omjliga utmaning.
Citera
2020-03-18, 02:43
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
It is commonly believed that man will fly directly from the earth to the moon, but to do this, we would require a vehicle of such gigantic proportions that it would prove an economic impossibility.

Vilket r anledningen till att man inte flg direkt till mnen med en och samma raket. Saturn V, som bara i sig sjv bestod av 3 steg, ndde bara jordbana. Efter det brann den upp i atmosfren. Sen tog en annan raket ver som skickade Apollofarkosterna till en jord-mn bana. Vl dr tog ytterligare en raket ver nr mnlandaren separerade frn besttningsmodulen fr att landa. Och fr att komma tillbaks till besttningsmodulen anvndes nnu en raket. Ls p lite...

Och detta var fortfarande ekonomiskt ohllbart. Varje Saturn V kostade lika mycket som en hel Titanic. Och inte en mutter kunde teranvndas.

Citat:

Det var knappast hans sista ord om du inte tror att han knackade in inskriptionen sjlv p sin ddsbdd. Det r ett bibelcitat som ngon satt dr i hans ra och det har ingenting med nnting att gra.

Citat:

Det var absolut en enorm bedrift med tanke p alla problem man var tvungen att lsa fr att ta sig till mnen utan teknologin frn Flash Gordon (vilket r ungefr hur von Braun tnkte sig att man skulle flyga till mnen)...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in