Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-17, 19:56
Medlem
potatodolans avatar
Tjena

Har något skumt som händer med JFB hemma då det slår till ibland när man kopplar saker som laptop laddar o liknande.
Händer någon enstaka gång i månaden och det handlar inte om någon specifik laddare då det hänt med flera olika under olika tillfällen.
Dock nu idag slog den till två gånger, ena gången när jag hade kopplat ur vattenpumpen ur vår djupborrade brunn (ingen jättestor effekt på den, ca 350w i drift, knappt ett år gammal för den delen) och sedan kopplade in den igen.
Och sen igen på kvällen när jag skulle koppla in en laddare.

Har redan bytt laddare två gånger då jag trodde de var defekta, men eftersom det händer med så många olika saker nu så pass oregelbundet så har jag ingen aning om vad felet faktisk är längre.

Är det JFB som börjar bli kass?
Huset är bygg -97 och JFB är lika gammal
Citera
2020-03-17, 20:03
Medlem
Pröva koppa ur något annat först till den brytarn innan du kopplar in laddaren i väggen eller annat. Kanske är mycket som ligger och drar ström.

Själv så kan jag inte använda laddare och varmblåsen för att torka blöta skor samtidigt. (I samman kopplat grenuttag)
Citera
2020-03-17, 20:24
Medlem
potatodolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Pröva koppa ur något annat först till den brytarn innan du kopplar in laddaren i väggen eller annat. Kanske är mycket som ligger och drar ström.

Själv så kan jag inte använda laddare och varmblåsen för att torka blöta skor samtidigt. (I samman kopplat grenuttag)

Glömde nämna det, spelar ingen roll vilket uttag jag kopplar till i huset och spelar ingen roll vilken fas heller för den delen. Ibland kan den lösa ut för att vitvarorna är igång ja, men oftast är inget med hög förbrukning igång direkt heller,
det är de som gör det så skumt
Citera
2020-03-17, 20:25
Medlem
Bongomans avatar
Du har för låg resistans mellan nolla och jord någonstans i anläggningen. Endast en elektriker med erfarenhet och rätt instrument hittar sådana problem. Du kan alltså inte ringa första bästa lilla elfirma som skickar ut en praktikant med en spänningsprovare.

Var också beredd på att det kan ta tid att hitta sådana fel. Man brukar kunna ringa in felet på en timme men sedan ska man hitta exakt var i den gruppen felet är.

Det första man kan misstänka är något utomhus. Där börjar man leta men det är inte säkert.

Om du hittar en 40+ med eurotester tror jag du får rätt på felet.
Citera
2020-03-17, 20:26
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus

Nä, din kommentar är helt irrelevant. Det är inte överbelastning.
Citera
2020-03-17, 21:11
Medlem
Du har läckströmmar. Fullt normalt när det gäller vattenpumpen. Några mA går genom vattnet istället för i neutralledaren.

Har du andra elprylar utomhus? Många små bäckar = lätt 30mA

Det rekommenderas att ha en egen jordfelsbrytare för "utomhus".

Edit: Djupare förklaring...
I praktiken läker alla apparater egentligen lite ström. Har du nog många apparater kopplat under en jfb kommer den lösa utan något egentligt fel. Läker av naturliga skäl mer i utomhusapparater pga fukt och lort.

Det kan såklart vara något annat fel men det låter som du ligger och balanserar på gränsen.

Löses genom att dela upp huset på fler jfb.
Senast redigerad av sammyb0y 2020-03-17 kl. 22:08.
Citera
2020-03-17, 22:17
Medlem
potatodolans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Du har för låg resistans mellan nolla och jord någonstans i anläggningen. Endast en elektriker med erfarenhet och rätt instrument hittar sådana problem. Du kan alltså inte ringa första bästa lilla elfirma som skickar ut en praktikant med en spänningsprovare.

Var också beredd på att det kan ta tid att hitta sådana fel. Man brukar kunna ringa in felet på en timme men sedan ska man hitta exakt var i den gruppen felet är.

Det första man kan misstänka är något utomhus. Där börjar man leta men det är inte säkert.

Om du hittar en 40+ med eurotester tror jag du får rätt på felet.

Citat:
Ursprungligen postat av sammyb0y
Du har läckströmmar. Fullt normalt när det gäller vattenpumpen. Några mA går genom vattnet istället för i neutralledaren.

I praktiken läker alla apparater egentligen lite ström. Har du nog många apparater kopplat under en jfb kommer den lösa utan något egentligt fel. Läker av naturliga skäl mer i utomhusapparater pga fukt och lort.

Det kan såklart vara något annat fel men det låter som du ligger och balanserar på gränsen.

Ja vi har en del prylar utomhus så det kan faktiskt ligga något i det, får börja letar runt och även kolla om det behövs fixas mer JFB då huset är ganska stort
Citera
2020-03-18, 11:25
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av potatodolan
Ja vi har en del prylar utomhus så det kan faktiskt ligga något i det, får börja letar runt och även kolla om det behövs fixas mer JFB då huset är ganska stort

Vattenpumpen behöver ingen JFB alls. Du måste ordna med vissa saker och uttaget du använder får inte vara placerat hur som helst så det är inte säkert det är tillåtet att ta bort den men ibland får du.

Annars ska du börja dela upp huset. En för allt ute och en för varje våning är standard på större villor. Sedan kan också din JFB vara överkänslig. Om den är gammal och sliten kan den lösa ut på så lite som 10 mA och på halva tiden. Inte alls praktiskt.
Citera
2020-03-19, 17:29
Moderator
RostigHinks avatar
Jordfelsbrytare åldras och med tanke på att den är från -97 är det hög tid att byta ut den. Oavsett om det är den som är problemet eller inte.
Citera
2020-03-20, 02:36
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sammyb0y

En jordfelsbrytare löser ut vid jordfelströmmar på mellan 15 och 30 mA. 30 mA är maxströmmen som jordfelsbrytaren ovillkorligen skall lösa ut.

Det gör att man har en ganska liten jordfelsbudget på 15 mA innan problem kan uppstå.

Utomhuslampor och uttag skall helst kopplas till separat jordfelsbrytare eftersom risken för läckströmmar är större.

Lysrörsarmaturer har i regel en läckström på uppåt 1 mA vilket innebär att man inte får koppla in för många armaturer på en och samma fas i en jordfelsbrytare. Flera faser innebär att jordfelströmmarna tar ut varandra.

Relativt enkla åtgärder är:

- Flytta lysrörsarmaturer från en fas till annan. Det kan räcka med att modifiera dem till LED och koppla ur trafon.

- Kontrollera att elpatroner i panna eller dyl inte läcker jordfelström pga korrosion.

- Kontrollera att elektriska golvvärmeslingor inte läcker ström.

- Om man har bredband/kabel-tv via koaxialkabel så bör man kolla att den inte har jordfelström. Ofta behöver man installera ett filter för att reducera jordfelströmmen.
Citera
2020-03-20, 10:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
En jordfelsbrytare löser ut vid jordfelströmmar på mellan 15 och 30 mA. 30 mA är maxströmmen som jordfelsbrytaren ovillkorligen skall lösa ut.

Det gör att man har en ganska liten jordfelsbudget på 15 mA innan problem kan uppstå.

Utomhuslampor och uttag skall helst kopplas till separat jordfelsbrytare eftersom risken för läckströmmar är större.

Lysrörsarmaturer har i regel en läckström på uppåt 1 mA vilket innebär att man inte får koppla in för många armaturer på en och samma fas i en jordfelsbrytare. Flera faser innebär att jordfelströmmarna tar ut varandra.

Relativt enkla åtgärder är:

- Flytta lysrörsarmaturer från en fas till annan. Det kan räcka med att modifiera dem till LED och koppla ur trafon.

- Kontrollera att elpatroner i panna eller dyl inte läcker jordfelström pga korrosion.

- Kontrollera att elektriska golvvärmeslingor inte läcker ström.

- Om man har bredband/kabel-tv via koaxialkabel så bör man kolla att den inte har jordfelström. Ofta behöver man installera ett filter för att reducera jordfelströmmen.

Jo, jag vet.

Men TS behöver ju en till jfb hursomhelst. Det är även, tror jag, den enklaste och billigaste lösningen. Speciellt om TS anlitar en elektriker, vilket jag misstänker (timmar).
Citera
2020-03-21, 00:07
Medlem
potatodolans avatar
Tack så mycket för alla tips och råd

Första steget är att byta JFB och sen kommer jag fortsätta därifrån och se om någon kan fixa JFB för de olika delarna av huset
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in