• 1
  • 2
2020-03-19, 11:27
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
I exemplet jag ritade upp s tnkte jag mig M3 gngstng har man dligt med plats s kan man naja ihop det med en tunn trd p 0.5-1mm innan man klr in paketet i krymplast.

Men ld du fr guds skull, jag ska inte hindra dig.

Har redan ltt, som du ser om du lste mitt inlgg. Bytte celler i mitt cykelbatteri 2018. Gick helt utmrkt, och batteriet funkar fortfarande fint.

Ska man punktsvetsa, och inte har en punktsvets, fr man lgga ut tv tusen spnn minst p en punktsvets. Svida man inte tnker starta en "battericellsbytarfirma", s r det overkill att skaffa en punktsvets fr ett enda projekt. D kan man lika grna kpa ett nytt cykelbatteri.

Din metod kanske funkar, har du testat den p ett cykelbatteri?
Tnkte att det kan bli dlig elektrisk kontakt med din metod. Fick du plats med allt i "batteriskalet"?
Citera
2020-03-19, 11:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Har redan ltt, som du ser om du lste mitt inlgg. Bytte celler i mitt cykelbatteri 2018. Gick helt utmrkt, och batteriet funkar fortfarande fint.

Ska man punktsvetsa, och inte har en punktsvets, fr man lgga ut tv tusen spnn minst p en punktsvets. Svida man inte tnker starta en "battericellsbytarfirma", s r det overkill att skaffa en punktsvets fr ett enda projekt. D kan man lika grna kpa ett nytt cykelbatteri.

Din metod kanske funkar, har du testat den p ett cykelbatteri?
Tnkte att det kan bli dlig elektrisk kontakt med din metod. Fick du plats med allt i "batteriskalet"?

Nej jag har inte gjort ngot acc till specifikt en cykel, men nr mitt "tar slut" s kommer jag gra ett nytt sjlv, enligt metoden jag beskrivit, och dr jvlar r det tajt d batteriet sitter i baknavet.

Frstr inte varfr du drar upp punktning med mig, gr man det ordentligt s blir det bra kontakt, gr man det dligt s finns risken att det blir dlig kontakt precis som nr man lder.
Citera
2020-03-19, 11:38
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KneeTop
Nej jag har inte gjort ngot acc till specifikt en cykel, men nr mitt "tar slut" s kommer jag gra ett nytt sjlv, enligt metoden jag beskrivit, och dr jvlar r det tajt d batteriet sitter i baknavet.

Frstr inte varfr du drar upp punktning med mig, gr man det ordentligt s blir det bra kontakt, gr man det dligt s finns risken att det blir dlig kontakt precis som nr man lder.

Punktsvetsning r nmligen den "riktiga metoden". Ldning (svida man inte kallder) ger ytterst god kontakt, men har nackdelen att man kan rka verhetta cellen. "Klmmetoden" som du fresprkar tror jag har risken att det blir dlig kontakt. Samt att det kan bli knepigt kanske att f in styrkretsens mtledare mellan cellerna.

S hr gjorde jag, och det gick som sagt jttebra. Tnker gra det igen nsta gng det r dags fr cellbyte. Observera dock att metoden har sina risker. Ett verhettat li-ion-batteri r inga roliga saker!
Citera
2020-03-19, 19:04
Medlem
Rassas avatar
Motorcyklar och mopeder > Cykel /Moderator
Citera
2020-03-20, 02:41
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KGkoret
Gller en El-cykel dr batteriet som nyladdat visar p 42V.
I brjan hll det sig ver 40V under ganska lnga strckor.
Nu mera gr det ner till 38.8 ganska snabbt.

Jag mrker ocks att batteriet ganska snabbt tappar det "vridet" som r nr det r precis nyladdat.
Dessvrre stod batteriet i garage utan vrme frra vintern. Antar att det fick rejlt med stryk av det. Sttt i Skne s inga jttekalla vintrar men i alla fall.

Vad finns egentligen att gra:

- kasta och kpa nytt?
- gr det rekonda p ntt stt med ngon typ av annan laddare n medfljande?
- Byta Celler?

Tacksam fr all input

Det kan vara s att den behver equaliseras dvs man utjmnar laddningarna fr varje fr varje cell. Detta skts av batterivervakningskretsen (BMS). Exakt hur det grs varierar mellan olika batterier men vanligtvis rcker det med att ladda batterriet i ca 24 timmar. D kommer BMSen att lngsamladda varje cell med en svag strm tills tillrcklig spnning uppntts.
Vissa batterier mste aktiveras med nyckel eller tryckknapp samtidigt som de laddas fr att utjmningen skall komma igng.
Citera
2020-03-20, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det kan vara s att den behver equaliseras dvs man utjmnar laddningarna fr varje fr varje cell. Detta skts av batterivervakningskretsen (BMS). Exakt hur det grs varierar mellan olika batterier men vanligtvis rcker det med att ladda batterriet i ca 24 timmar. D kommer BMSen att lngsamladda varje cell med en svag strm tills tillrcklig spnning uppntts.
Vissa batterier mste aktiveras med nyckel eller tryckknapp samtidigt som de laddas fr att utjmningen skall komma igng.

Ditt inlgg ger en variant som gr att jag slipper kpa nytt eller byta celler. Om denna grej skulle fungera.
Batteriet kostar 500 dollar p eBay och Alibaba s det kommer inte att ske.

Detta mwd nyckel, menar du att man typ kr reset egentligen.

Ingen gr som vill tjna en slant och byta celler kanske, haha!
Citera
2020-03-20, 21:30
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KGkoret
Ditt inlgg ger en variant som gr att jag slipper kpa nytt eller byta celler. Om denna grej skulle fungera.
Batteriet kostar 500 dollar p eBay och Alibaba s det kommer inte att ske.

Detta mwd nyckel, menar du att man typ kr reset egentligen.

Ingen gr som vill tjna en slant och byta celler kanske, haha!

Det finns vissa batterier som har en bms som alltid r inkopplad och drar en vilostrm ver den cell som de tar drivspnning ifrn. Det gr att den cellen tms p lng sikt om batteriet inte underhllsladdas. D fr man precis det hr problemet
Citera
2020-04-10, 08:38
Medlem
Vad gr man t det d
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem