2020-03-20, 07:36
Medlem
Moffins avatar
Det här kanske är en dum fråga men here goes. Jag har precis flyttat och tycker att badrumsskåpet är för litet och vill därför köpa ett större (alltså ett sånt spegelskåp med förvaring i). I det nuvarande skåpet är det en lampa längst upp som är kopplad till brytaren vid dörren (två knappar, en för taket, en för spegeln) så det finns ju uppenbarligen något sorts uttag i väggen bakom skåpet.

Det här badrumsskåpet har som många andra ett sånt uttag specifikt för rakapparat och det fick mig att fundera.. finns det såna här skåp som liksom har ett inbyggt vanligt eluttag? jag skulle nämligen vilja ha någonstans att ladda eltandborste och det finns inga vägguttag alls i badrummet.
Citera
2020-03-20, 07:41
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
finns det såna här skåp som liksom har ett inbyggt vanligt eluttag? jag skulle nämligen vilja ha någonstans att ladda eltandborste och det finns inga vägguttag alls i badrummet.

Javisst. Hur många som helst. Däremot finns det ju regler för i vilka zoner det får installeras i ett badrum.

Din tandborste går utmärkt att ladda i rakapparatuttaget. 115 eller 230V spelar ingen större roll för det.
Citera
2020-03-20, 08:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Det här kanske är en dum fråga men here goes. Jag har precis flyttat och tycker att badrumsskåpet är för litet och vill därför köpa ett större (alltså ett sånt spegelskåp med förvaring i). I det nuvarande skåpet är det en lampa längst upp som är kopplad till brytaren vid dörren (två knappar, en för taket, en för spegeln) så det finns ju uppenbarligen något sorts uttag i väggen bakom skåpet.

Det här badrumsskåpet har som många andra ett sånt uttag specifikt för rakapparat och det fick mig att fundera.. finns det såna här skåp som liksom har ett inbyggt vanligt eluttag? jag skulle nämligen vilja ha någonstans att ladda eltandborste och det finns inga vägguttag alls i badrummet.

Det finns massor av sådana badrumsskåp.

Tänk bara på att ett sådant uttag MÅSTE ligga över jordfelsbrytare.
Citera
2020-03-20, 08:35
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det finns massor av sådana badrumsskåp.

Tänk bara på att ett sådant uttag MÅSTE ligga över jordfelsbrytare.

Massor vill jag inte hålla med om men det finns ett antal modeller som är bra. Men förutom jordfelsbrytare så behövs (för bekvämligheten och så man slipper ha ljuset tänt om man laddar tandborsten) även fast fas framdraget. Inte ofta man har det om det inte redan finns ett uttag.
Citera
2020-03-20, 08:57
Medlem
Citat:

Säkerligen har du bara två trådar in i toalettskåpet inte någon elkontakt, oftast när man köper ett nytt så hamnar skåpet i fel höjd till elkaplarna eller hålet i väggen, det resulterar att antingen syns trådarna ovanför skåpet, vilket ur säkerhets synpunkt inte är godkänt lite beroende i vilken zon skåpet är! Och oftast finns inte utrymme att sätta en kontakt eller dosa där.
Alternativet är att hålet hamnar för lågt och då måste man borra hål på baksidan av badrumsskåpet! Och det blir inte så snyggt men där kan man sätta dosa eller elkontakt!
Alla skåp jag satt upp så har det alltid blivit mer arbete än jag räknat med...as tråkigt!
Citera
2020-03-20, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Massor vill jag inte hålla med om men det finns ett antal modeller som är bra. Men förutom jordfelsbrytare så behövs (för bekvämligheten och så man slipper ha ljuset tänt om man laddar tandborsten) även fast fas framdraget. Inte ofta man har det om det inte redan finns ett uttag.

Det fanns väl ett uttag redan i skåpet? Funkar det bara med lampan tänt?

Om det är så? är det lättast att dra kablarna direkt till nya kontakten i badrumskåpet och ha en lampknapp på elkontakten (jag har en sån själv) sen byter du ut knapparna på väggen till en enkel istället som du har nu tvåknappar!
Citera
2020-03-20, 09:33
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman

Oftast går tändtråden från brytaren direkt från bryteren och upp till skåpet..Du skulle kunna lägga till en tråd från den permantström sidan på strömbrytaren och upp till dosan bakom skåpet. förmodligen har du redan jordledning där och slipper dra en sådan också..

Om din lägenhet har jordfelsbrytare redan i centralen så behöver du ingen extra sådan.
Det finns infällda uttag med jordfelsbrytare i som du kan sätta in i skåpet istället för skåpets egna uttag.
Kan ev. vara lite besvärligt men lär nog gå att få proffsigt om du tar dig lite tid.
Citera
2020-03-20, 10:16
Medlem
Moffins avatar
Uttaget för rakapparaten är inget vanligt uttag utan ser ut som två små hål bara, har aldrig sett en sådan kontakt och då jag inte har skägg har jag aldrig ägt någon rakapparat. Men det går i alla fall inte att ladda eltandborsten genom det.

Jag vet inte hur elen är dragen bakom då skåpet sitter fast och jag inte kan se eller känna någon sorts kontakt, men det måste ju finnas ström då det är en lampa i skåpet.

Kanske kan det stämma att det bara skulle gå att ladda tandborsten med lampan tänd, det hade jag inte tänkt på. Det vore ju lite osmidigt.

Det tänka nya skåpet kommer definitivt bli större då det är anledningen till bytet, trodde inte det skulle vara så krångligt att koppla elen för det? i sammanhanget bör det ju handla om på sin höjd någon decimeter eller så det inte matchar det gamla.

Inser att jag kanske hade lite knapphändigt information här, men då vet jag i alla fall att skåp med vanliga uttag existerar så tack så mycket
Citera
2020-03-20, 11:27
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av framtidsmannen
Det fanns väl ett uttag redan i skåpet? Funkar det bara med lampan tänt?

Om det är så? är det lättast att dra kablarna direkt till nya kontakten i badrumskåpet och ha en lampknapp på elkontakten (jag har en sån själv) sen byter du ut knapparna på väggen till en enkel istället som du har nu tvåknappar!

Är du elektriker? Du vet väl om att bara elektriker får göra elinstallationer?

Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Oftast går tändtråden från brytaren direkt från bryteren och upp till skåpet..Du skulle kunna lägga till en tråd från den permantström sidan på strömbrytaren och upp till dosan bakom skåpet. förmodligen har du redan jordledning där och slipper dra en sådan också..

Om din lägenhet har jordfelsbrytare redan i centralen så behöver du ingen extra sådan.
Det finns infällda uttag med jordfelsbrytare i som du kan sätta in i skåpet istället för skåpets egna uttag.
Kan ev. vara lite besvärligt men lär nog gå att få proffsigt om du tar dig lite tid.

"DU" får inte göra det. Är man inte elektriker ska man inte rota med installationer. Det finns nog inte ens jord framdragen så att börja dra fram trådar är inte ett jobb för någon amatör.

Ring en elektriker när du köpt skåpet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in