Flashback bygger pepparkakshus!
2020-03-20, 18:22
Medlem
Hej jag har hållit på med cosplay i några år nu och jag börjar bli sugen på att komma in i 3d-printing marknaden. Är det någon som har erfarenhet kring detta? Tycker det finns så enormt mycket modeller att välja emellan i alla prisklasser. Någon som kan rekommendera en bra modell för max 8k som kan tillverka större saker?
Citera
2020-03-20, 19:05
Bannlyst
Du ska sälja sakerna du skriver eller är dom för privat bruk?
Citera
2020-03-20, 19:39
Medlem
HermaeusMoras avatar
Blev lite nyfiken på vad du ska skriva ut!
Är det masker eller andra tillbehör åt kostymen?
Citera
2020-03-21, 16:08
Medlem
Sakerna ska endast användas för eget bruk! Jag har redan ganska mkt erfarenhet från att göra hela dräkter och hjälmar av t.ex. EVA-foam. Men eftersom det är väldigt tidskrävande och livslängden på en sån dräkt (även när man är försiktig i den) är relativt kort. Så tycker jag det verkar väldigt smidigt och praktiskt att istället kunna 3d-printa ut de flesta delarna. Känns ju rent spontant att något gjort av plast ska ha både bättre hållbarhet och detaljer än något hoplimmat och tillverkat av EVA-foam mattor liksom.

Sen förstår jag ju att det antagligen kommer bli mkt trial-and-error i början när man fortfarande lär sig konsten av 3d-printing. Men känner att det verkligen är en hobby jag vill lära mig och bli insatt i Delarna jag vill tillverka kommer variera från smådetaljer till större delar. Just nu är planen att försöka tillverka en N7-armor från Mass Effect i skala 1/1 lagom till nästa års Närcon konvent.
Citera
2020-05-10, 14:42
Medlem
Creality CR10S är en vettig skrivare med bra utskriftsyta. jag köpte en TEVO Tornado men den har krävt en hel del jobb innan den printar dugligt, jag meckar däremot med CNC-maskiner och robotar dagarna i ända så det har inte varit några svåra jobb..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in