Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-05-26, 14:40
  #13
Medlem
Bluebeast72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Har Nyköpings bostadskö många lägenheter i Stockholm? En stad, vad 10 mil bort?
bra kommuner runt sthlm
Citera
2020-05-26, 18:11
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
bra kommuner runt sthlm

Nyköping är alltså en helt annan *stad*, precis som Stockholm och Uppsala, Norrköping och Linköping, Göteborg och Borås är närliggande olika *städer*. De är på intet sätt "kranskommuner" till varandra.

Att ens föreslå att man ska "spara" 200 spänn OM ÅRET genom att stå i en kö som är "gratis" är...ja, rätt korkat. Stockholm har som sagt inga gratisköer (som fungerar, även om man kan testa Akelius och några andra som har egen förmedling).

Citat:
Ursprungligen postat av U22
Det finns bättre jobbmöjligheter för mig i Stockholm och lönerna är högre.

Dock undrar jag om det är värt att ställa sig i bostadskön? Jag kommer ju endast ha ca 1 och ett halvt år av köpoäng, vilket inte räcker till nånting alls som jag förstått det. Jag har inte råd att köpa en lägenhet direkt med Stockholmspriserna, men om några år kan jag nog det om jag sparar halva lönen.
Men hur blir det med boende och sånt? Jag skulle kunna tänka mig typ kollektiv men det är ingen långsiktig lösning.

Det är alltid värt att stå i bostadskön, kostnaden är näst intill noll. Dock har du rätt i att du kommer att behöva stå måååååånga år (vi säger minst 10-12) för att få något alls, om du inte har jättehög lön och inte har något emot att betala runt 10 papp i månaden för ett boende (då kan du komma undan med 5 år kanske). Att hitta ett kollektiv i Stockholm utan kontakter är i princip omöjligt. Det absolut smartaste är att lånbyta din lägenhet (jag antar att du bor själv) mot en lägenhet i Stockholm under den tid det tar att hitta ett någotsånär fast boende.
__________________
Senast redigerad av Akademian 2020-05-26 kl. 18:18.
Citera
2024-04-02, 15:14
  #15
Medlem
Inte för mig kommer va 65 när jag får nått om kön är 20 år
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback