Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-03-23, 22:43
Medlem
Hej,

Jag ska inom de närmsta dagarna måla gamla köksskåp invändigt. Köksskåpen är ovanför diskbänk och under diskbänk samt ett högt skafferiskåp från golv till tak. Skåpen är från 50-talet och troligtvis aldrig ommålade invändigt, (kanske ommålade en gång tidigare). Vilken färg ska man använda, vill gärna ha lösningsmedelsburen färg för snickerier inomhus? Hittar bara vattenbaserade färger när jag surfar runt på de vanliga färgproducenternas hemsidor. Inbillar mig att lösningsmedelsburen färg tål mer stryk och jag är ute efter färg som inte repar, flagnar eller blir ful av lång och tuff användning i ett flitigt använt kök.

Jag hittade Sadolin Super V som är vattenbaserad, visserligen, men de skriver att den passar för att måla invändigt i köksskåp. Är det någon som har erfarenhet av den färgen?

Jag gick förbi en Fluggerbutik idag (gick inte in), nära där jag bor, vet någon om Flugger har någon motsvarande färg till Sadolin Super V, eller ännu hellre lösningsmedelsburen variant? Självklart kan jag prata med personalen i butiken, men alltid bra att göra lite research själv innan.

Mvh
rogerQ
Citera
2020-03-24, 06:51
Medlem
ps870s avatar
Jag fixade liknade skåp i min första lägenhet. Omålat inuti med presentpapper. Jag valde en blank, vit snickerifärg som var mycket tålig mot repor. Det är möjligt att jag även la på lack. Minns inte mer än så, kolla med en målarbutik så får du rätt färgton. Under de 6 år jag bodde i lägenheten släppte aldrig färgen på någon av hyllorna.
Luckor och lådfrontar lämnade jag in på sprutlack.
Citera
2020-03-24, 16:02
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Hej,

Jag ska inom de närmsta dagarna måla gamla köksskåp invändigt. Köksskåpen är ovanför diskbänk och under diskbänk samt ett högt skafferiskåp från golv till tak. Skåpen är från 50-talet och troligtvis aldrig ommålade invändigt, (kanske ommålade en gång tidigare). Vilken färg ska man använda, vill gärna ha lösningsmedelsburen färg för snickerier inomhus? Hittar bara vattenbaserade färger när jag surfar runt på de vanliga färgproducenternas hemsidor. Inbillar mig att lösningsmedelsburen färg tål mer stryk och jag är ute efter färg som inte repar, flagnar eller blir ful av lång och tuff användning i ett flitigt använt kök.

Jag hittade Sadolin Super V som är vattenbaserad, visserligen, men de skriver att den passar för att måla invändigt i köksskåp. Är det någon som har erfarenhet av den färgen?

Jag gick förbi en Fluggerbutik idag (gick inte in), nära där jag bor, vet någon om Flugger har någon motsvarande färg till Sadolin Super V, eller ännu hellre lösningsmedelsburen variant? Självklart kan jag prata med personalen i butiken, men alltid bra att göra lite research själv innan.

Mvh
rogerQ

Den här länken kan intressera dig:

https://www.byggahus.se/forum/thread...ksskap.215563/
Citera
2020-03-24, 22:19
Medlem
Jag rekommenderar en polyuretanförstärkt snickerifärg som den här, lättarbetad och lämnar en snygg och slittålig yta.
Jag har använt den till såväl fönsterbrädor som trappor inomhus och den har överträffat mina förväntningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in