• 1
  • 2
2020-04-07, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enhalvboj
Kul att du vill ge dig på ett sådant instrument! När det gäller sådana, relativt ovanliga instrument så blir det såklart lite svårare att hitta kurser och liknande men det är inte hopplöst. Föreningen Nyckelharpan (https://nyckelharpan.org/) anordnar kurser och spelträffar, ibland i närheten av Stockholm. Föreningen har 200+ medlemmar i landet och det lär garanterat finnas någon som vill lära ut ifall du kontaktar dem. De jobbar ju för att främja intresset kring instrumentet och gör säkert bakåtvolter av lycka när nytt folk vill lära sig om deras största intresse.

Att sitta live med någon är det bästa sättet att lära sig men om det är svårt att hitta en bra lärare så får du gå din egen väg. Man kommer rätt långt på de lektionerna som finns på Youtube och det finns gott om studiematerial och noter på nätet.

Spelar du något instrument sedan tidigare?
Deras hemsida verkar inte vara så aktiv numera, senaste aktiviteten verkar vara från 2019. Det kanske covid-19 som ställt till det så kan kolla igen senare och se om det verkar ha hänt något. Tyvärr verkar nyckelharpor, även begagnade, vara väldigt dyra så idén är kanske dödfödd.

Nej, tyvärr inte. Men tänkte att det hade kunnat vara bra. Jag är inte så intresserad av vanliga instrument som gitarr, det känns så tråkigt att spela något massor redan kan. Om någon säger att den kan spela nyckelharpa är det mer imponerande i mitt tycke än typiska instrument, det är mer intressant också. Tyvärr verkar utbudet av kurser i annorlunda instrument väldigt dåligt, vilket är synd.
Citera
2020-04-07, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R
Jag skulle ha tittat närmare på balafon. Möjligen sitar.
Sitar hade kunnat passa men hittar bara en lärare i det via webbkamera och en i fel stad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in