• 1
  • 2
2020-04-09, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Om man kombinerar två noter (eller toner) så blir det inget ackord. För att det ska bli ett ackord så ska minst tre toner slås ned samtidigt. Det grundläggande är detta (Vi utgår från ett piano och pianots tangenter)
Om du utgår från en ton - till exempel tonen "C" som ligger direkt till vänster om de två svarta tangenterna - och hoppar över en vit tangent, trycker ned nästa vit tangent (E) och hoppar över en vit tangent och trycker ned nästa vit tangent (G) så har du C-dur. Dessa tre toner (C, E, G) bildar alltså C-dur som man brukar sig låter glatt. Om du istället trycker ned den svarta tonen som är precis till vänster om E så blir det ett ackord som heter C-moll. Det låter lite mer ledset.
Oavsett vilken ton du har längst till vänster så kan du skapa ackord (Dur= glatt, Moll= ledset) genom att tänka så här (och i fortsättningen räknar du både svarta och vita tangenter): Du trycker ned en valfri ton, hoppar över tre tangenter, trycker ned nästa, hoppar över två tangenter och trycker ned nästa. Då har du spelat ett dur-ackord. Vilket sorts dur-ackord du spelat avgörs helt och hållet av vilken tangent som är längst till vänster. Om det är tonen C så har du spelat ett C-dur. Om du vill spela C-moll så trycker du ned C, hoppar över två tangenter, trycker ned nästa, hoppar över tre tangenter och trycker ned nästa.
Lycka till
Tack så väldigt mycket !
Citera
2020-04-09, 23:36
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HCHANNELH
Tack så väldigt mycket !
Det var så lite så
Citera
2020-04-09, 23:36
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckallan74
Fan va kul, jag är själv musiker, första hand sångare men kan även spela gitarr, har velat lära mig spela piano, men det har känts svårt och jag har inte orkat engagera mig, men med din utmärkta beskrivning så blev jag riktigt inspirerad!! Tack som fan
Kul! Hoppas det går bra. Jag har jobbat som musiklärare så jag hoppas att jag är bra på att lära ut. Säg till om det är något du undrar över
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in