2020-04-10, 22:35
Medlem
Jag kan inte så mycket om dessa saker jag frågar om. Har en cykel som jag vill förbättra lacken på. har provat med finkornigt sandpapper och spray men det fungerar inte så bra, det har inte den effekten som jag vill ha. Ytan blir inte ren och färgen stannar inte kvar så jag får samma "effekt" som jag hade innan att rosten kommer igång.

Funderar på att ta till en vinkelslip och använda antirost, grundfärg och sedan riktig färg. Undrar om det är någon som kan denna typ av saker och har tid att dela med sig av sina kunskaper?
Citera
2020-04-11, 00:58
Medlem
Slipa ner med superfint sandpapper & använd sedan Montana Gold (kostar dryga 50lappen och det finns över 200 kulörer!!) extremt bra sprayfärg som sitter som berget. Ett lager klarlack eller två på det så blir det prima!
Citera
2020-04-11, 10:05
Medlem
https://spray.bike/ deras färger är särskilt gjorda för cyklar
Citera
2020-04-11, 17:59
Medlem
killawifes avatar
Cyklar är oftast pulverlackade så lacken är som en emalj. Dessa typer av lacker är lite knepiga att reparera. Det går om man har rätt teknik.
Citera
2020-04-11, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Cyklar är oftast pulverlackade så lacken är som en emalj. Dessa typer av lacker är lite knepiga att reparera. Det går om man har rätt teknik.

Jag märkte att det var flera lager färg eller ialla fall flera lager av något och att det inte var samma glans eller yta som man får när man sprejar så du har helt rätt. Egentligen är det absolut bästa att leta rätt på någon firma som kan putsa hela ramen med rätt verktyg, typ tryckluftsdrivna verktyg och få bort den gamla färgen och rosten och lägga på rostskyddsbehandling och en ny pulverbaserad färg. Jag har sett på de gamla cyklarna som är 20-40 år gamla att färgen sitter även om den blekts eller lystern försvagats så det är stor skillnad mellan då och nu. Saker var tillverkade för att hålla.

Har du koll på om man kan gå till en bil-lackerare och fråga om han skulle kunna få bort den gamla färgen och lacka om ramen? Har de den typen av verktyg och kompetens som behövs på sådana ställen?
Senast redigerad av truckerkeps89 2020-04-11 kl. 21:07.
Citera
2020-04-12, 18:28
Medlem
killawifes avatar
Man måste inte nödvändigtvis ta bort all gammal färg för att få cykeln fin igen men det finns firmor som blästrar av den gamla färgen och sen pulverlackar om materialet. Det kostar dock nästan som en ny cykel så frågan är om det är värt det? Man måste även vara noga med att skydda lagerytor och gängor.

Vill man bara hobbylacka cykeln så kan du få den duglig bara genom att slipa ner lacken och sen lacka den med vanlig billack. Inte så lätt att göra hemma i källaren kanske.
Citera
2020-04-14, 03:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Man måste inte nödvändigtvis ta bort all gammal färg för att få cykeln fin igen men det finns firmor som blästrar av den gamla färgen och sen pulverlackar om materialet. Det kostar dock nästan som en ny cykel så frågan är om det är värt det? Man måste även vara noga med att skydda lagerytor och gängor.

Vill man bara hobbylacka cykeln så kan du få den duglig bara genom att slipa ner lacken och sen lacka den med vanlig billack. Inte så lätt att göra hemma i källaren kanske.

Jag har tummen mitt i handen så det där med att laga saker på den nivån speciellt som man aldrig gjort innan kan gå hursomhelst. Jag får fundera lite på det. Tack för inputten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in