• 1
  • 2
2020-05-29, 14:00
Medlem
Är det juridiskt möjligt att domstolarna skulle kunna säga att de inte tänker döma folk för olika narkotikabrott?

Italiens domstol sade ju för några månader sen att småskalig odling inte skulle ge straff eller något liknande. Var detta i samförstånd med den italienska regeringen?

Skulle sveriges domstolar kunna göra något liknande utan våran regerings godkännande?
Citera
2020-07-24, 22:34
Medlem
DoungAs avatar
Timbro skriver om Nils Bejerot och hans arv. Väldigt sällan jag håller med dem. Vet inte när det hände sist. Men en ganska bra artikel i alla fall:

https://timbro.se/smedjan/essaer/den...adikala-grund/
Citera
2020-10-28, 11:33
Medlem
EliasAlucards avatar
Inte över än, men snart kommer hans kommunistiska förbudsiver att vara över. Gäller bara att gamlingarna dör ut först, därefter kommer folk att kunna koppla av med en joint ute på stan osv.
Citera
2025-04-17, 14:42
Medlem
OstermalmWeeknds avatar
Arvet efter Nisse Nejerot är ännu aktivt och levande i Sverige.

Förbudsviljan och oviljan klia sig utanför kartongen finns över hela det politiska spektrat.

Nisse insåg som agitator för sin övertygelse att S A P var enda Arena och Spelplan att politiskt agera inom.

Partiet fanns då överallt, i alla det svenska samhällets yttringar och uttryck. Mer än 50 procent av de röstberättigade svenskarna visste inget annat än att varje gång rösta det till makten.

Stats-TV visade i gårdagskvällens Veckan med Camilla och GW (S2:A9) ett kort klipp ur en dåtida journalfilm där en i ljusgul kostym med slips risslad Nisse Bejerot med fingret kliar sig bak vänstra örat och då får sagda yttre hörselorgan att flaxa och flexa framåt på ett sätt värdigt ett elefantöra.

Frågan är mindre om Nisse var komme men mer om huruvida han var kontorsionist.
Citera
2025-04-17, 17:14
Medlem
Hans arv och era är dött.

De yngre generationerna är alltmer positiva till en reglering och de äldre generationerna som blev hjärntvättade dör ut i ett snabbare tempo ju längre tiden går. Frågan är bara hur länge det kommer ta innan förändringen sker. Det är svårare att sia om men riktningnen är tydlig.
Citera
2025-04-18, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Hans arv och era är dött.

De yngre generationerna är alltmer positiva till en reglering och de äldre generationerna som blev hjärntvättade dör ut i ett snabbare tempo ju längre tiden går. Frågan är bara hur länge det kommer ta innan förändringen sker. Det är svårare att sia om men riktningnen är tydlig.
Helt korrekt.

Den äldre generationen måste som sagt bort. Jag är helt öppen med att jag använder cannabis och vad jag tycker om politiken kring det. Skiter fullständigt i vad folk tycker om mig på grund av den saken, men jag har hur som helst hamnat i diskussioner med den äldre stammen så många gånger i olika sammanhang, och det är tydligt hur djupt rotad propagandan är. Det går sällan att föra ett nyanserat samtal – samtalet fastnar bara i gamla mönster och missförstånd. Helt hopplöst.
Senast redigerad av Chillgren 2025-04-18 kl. 03:35.
Citera
2025-04-18, 10:34
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Helt korrekt.

Den äldre generationen måste som sagt bort. Jag är helt öppen med att jag använder cannabis och vad jag tycker om politiken kring det. Skiter fullständigt i vad folk tycker om mig på grund av den saken, men jag har hur som helst hamnat i diskussioner med den äldre stammen så många gånger i olika sammanhang, och det är tydligt hur djupt rotad propagandan är. Det går sällan att föra ett nyanserat samtal – samtalet fastnar bara i gamla mönster och missförstånd. Helt hopplöst.
I den senaste undersökningen från undersökningen från RFMA såg man ett ökat stöd bland alla åldergrupper hos män. Hos medelålders kvinnor och äldre såg man istället ett minskat stöd. Jag tror dock att denna fråga inte nödvändigtvis är gjuten i sten hos den äldre generationen. De som var mest indoktorerade (vilket jag antar som 45 åringar i mitten på 80-talet när anti-drog narrativet var som starkast) är 80 år idag, alltså en minoritet i populationen.

https://rfma.se/wp-content/uploads/2...ttityder-4.pdf
Citera
2025-04-18, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
I den senaste undersökningen från undersökningen från RFMA såg man ett ökat stöd bland alla åldergrupper hos män. Hos medelålders kvinnor och äldre såg man istället ett minskat stöd. Jag tror dock att denna fråga inte nödvändigtvis är gjuten i sten hos den äldre generationen. De som var mest indoktorerade (vilket jag antar som 45 åringar i mitten på 80-talet när anti-drog narrativet var som starkast) är 80 år idag, alltså en minoritet i populationen.

https://rfma.se/wp-content/uploads/2...ttityder-4.pdf

"Mätningen 2024 genomfördes genom ett slumpmässigt urval
av Kivra-användare i åldrarna 18–80 år med en deltagarandel på 13 %."

Jag fick denna, jag svarade självklart tvärtemot vad jag tyckte då man inte har en susning om vilka som skulle få tillgång till svaren man uppgav.

Stödet är mycket större än vad den undersökningen påvisar är min poäng.
Citera
2025-04-18, 14:45
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kutis123
"Mätningen 2024 genomfördes genom ett slumpmässigt urval
av Kivra-användare i åldrarna 18–80 år med en deltagarandel på 13 %."

Jag fick denna, jag svarade självklart tvärtemot vad jag tyckte då man inte har en susning om vilka som skulle få tillgång till svaren man uppgav.

Stödet är mycket större än vad den undersökningen påvisar är min poäng.
Det mest intressanta är inte vad som är exakt stöd utan att stödet rör sig uppåt, enligt undersökningen som gjordes ett år innan. Det kan ju också vara så att fler som är intresserade av ämnet (och därmed är mer positiva) svarar. Dock så har andra undersökningar gjorts och de har också legat på runt 20%. Jämför det med 10 år sedan då stödet var 4%
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in