• 1
  • 2
2020-04-28, 12:41
Medlem
Anser det finns ett behov av att samla erfarenhet och fakta kring hur polisen arbetar då det gäller narkotikabrott där knark skickas med posten., från köparens synvinkel Det finns motsägande uppgifter hur polisen arbetar.
Olika varianter på vad jag hört:

A- Narkotika upptäcks, av valfri anledning, i en postförsändelse.

A1. Den skickas in på analys. Mottagaren till brevet får en kallelse till förhör.
alternativ
Mottagaren av brevet får husrannsakan.

A2. Har också läst följande alternativ: Polisen låter breven med narkotika skickas vidare till mottagaren. Gör sedan husrannsakan strax nära inpå att mottagaren fått posten, typ samma dag.

A3. Har ockå läst följande alternativ: ens post sätts under bevakning, postkontroll, polisen går igenom brev och ser de innehåller narkotika. Låter breven gå fram fast noterar i sina system att narkotika skickats till denna adress. Sen efter tillräckligt många brev skickats till samma adress så görs husrannsakan.

A4. Ett annat alternativ är att efter en försändelse så sätts mottagaradressen under postkontroll och mottagaren märker att han inte får några brev, de rasar in direkt till polisen. Polisen avvaktar och ser om det kommer fler brev de kan skörda, och när det ine kommer fler så görs husrannsakan.

Jag tycker alla varianterna förutom A3 känns sannolika. Det skulle verkar det konstigt om polisem skulle låta brev med knark komma fram under längre tid och låta folk knarka upp bevis som de kunde gripa folk för innehav.

Vad vet ni om detta? Vad har ni hört eller upplevt?
Citera
2020-04-28, 12:58
Medlem
A2 och A3 bryter mot lagen, kallas för brottsprovokation.
Citera
2020-04-28, 13:10
Medlem
Apofris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ryyymdman

Bevisprovokation och är helt lagligt.
Citera
2020-04-28, 13:13
Bannlyst
För brett område att avhandla. Ganska naiv frågeställning.

Det är ju relativt mängden och typen av postförsändelse. Syftar du inrikes, utrikes?

Menar du "post" dvs "spanska industrimaskiner" (knark) som levereras av polsk budfirma med start Spansk/Marockanska gränsen till en känd målvakt för Bandidos i stad X (Sverige)?

Colombiansk flygtransport ("post") som kör direkt alternativt mellanlandar?

Båt? Värmesökande missiler, blodhundar, rävar, barracudas med lasersikten?

Har polismyndigheter i länder som korsas t.ex Tyskland, Danmark, Estland mm fått in tips eller rent av starkt misstänkt narkotikaförsäljning?

Det är inte sällan små oskyldiga knarkförsändelser inrikes kopplas ihop med större sammanhang, därmed blir det enklare att skapa sig en helhet, samt dra slutsatser kring slutkonsument och säljare. NOA har tydligen 1700 anställda och samarbetar med många myndigheter och civila. Allting står inte i FUP..

Dessutom, håller säljaren på att respektblatta sig i kombination med att ge undervikt, lova något den inte levererar osv så är det tradition med "golning", sen byter man kran. Tro inte du kommer undan för att du är vit men beter dig som "Einar", lika äckligt beteende. Nada sympati.

Tänk noga innan du blir kriminell för att köpa Gucci till din bitch.
Senast redigerad av skedpinne 2020-04-28 kl. 14:00.
Citera
2020-04-28, 13:45
Medlem
BigFatCones avatar
Om det hittas knark i en försändelse med ditt namn, så kommer polisen att försöka kontakta dig och fråga om du vet vad det handlar om. Du säger då "Nej, jag har ingen aning" och så är det bra med det.
Citera
2020-04-28, 14:01
Medlem
darkaims avatar
Vanligaste torde vara ett brev flera månader efter beslaget, där det står att man inte är misstänkt för något brott. Det är nog bara om du är ett potentiellt vittne mot säljaren du blir kallad till förhör. Eller om polisen tror att en husrannsakan kommer skrämma/skämma en till att sluta knarka.
Citera
2020-04-28, 18:35
Medlem
funktioners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Om det hittas knark i en försändelse med ditt namn, så kommer polisen att försöka kontakta dig och fråga om du vet vad det handlar om. Du säger då "Nej, jag har ingen aning" och så är det bra med det.
Är det så här det går till, om man utgår från att det gäller mindre mängder rimligen ämnat för eget bruk som skickats med inrikespost? Eller är det bara en gissning från din sida?

Har precis som ts hört en mängd olika varianter..
Citera
2020-04-28, 18:46
Medlem
Jag vet en kille som skulle få en stor mängd skickad till sig, och han fick ett brev av gränspolisen eller liknande där det stod "Vi har beslagtagit narkotika postat till ditt namn, bara så du vet" typ.

Men man kan ju anta att de efter det har en anledning att avlyssna telefonen osv så det blir nog inte bortglömt bara för att man kommer undan. Dessutom har ju polisen ett misstankesregister, vilket man säkert också hamnar i.
Citera
2020-04-28, 19:16
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Är det så här det går till, om man utgår från att det gäller mindre mängder rimligen ämnat för eget bruk som skickats med inrikespost? Eller är det bara en gissning från din sida?

Har precis som ts hört en mängd olika varianter..
Det är min egen och folk i min omgivnings erfarenhet.
Citera
2020-05-05, 16:15
Medlem
Hur vanligt är det med att polisen väntar in och låter flagga ens post , folk påstår att så sker ,dvs postkontroll. Dvs all ens post adresserad till ens adress börjar gås igenom

Räcker de med att de hittar EN olaglig försändelse för att de ska börja med sk postkontroll , utan att de ens meddelat en om att de beslagtagit något?

Eller görs det bara i större utredningar för att gripa säljare osv ?
Citera
2020-05-22, 14:34
Medlem
Kan berätta min erfarenhet . Flera brev försvinner och jag får dem inte. Efter nån månad knackar polisen på för att "ställa några frågor" om "ett brev" skickat till mig med droger, de vill ej berätta vad. Att de ej vill berätta vad det innehåller får mig misstänka att en utredning pågår (??).
Vet att flera brev varit på ingång, men jag fåt dem fortfarande inte. Uppenbart här är alltså att min post fortfarande kontrolleras och läggs undan för analys.

Är nyfiken på hur länge de kan ha en viss individ under postbevakning utan att delge personen misstanke om brott eller kalla till formellt förhör.
Citera
2020-05-22, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ryyymdman

Nej. Brottsprovokation är när polisen framkallar själva brottet, bevisprovokation är när dom agerar för att få fram bevisning på tidigare begånget brott. Den brottsliga handlingen har ju här redan skett då försändelsen skickats, egentligen redan då någon hanterat narkotikan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in