Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-04-30, 05:07
  #13
Medlem
Keyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Man överskrider max tillåten hastighet där/när det är sådan. Vad trodde du?

Jag, precis som många andra har hört att det finns vägar i Tyskland som kallas autobahn och där får man köra hur fort man vill.

Jag har kört på autobahn många gånger och känner givetvis till de sträckor med hastighetsbegränsning som frekvent uppstår. Har även hört att man kan bli bötfälld pga hastigheten där ingen begränsning finns, därav min fråga. Antar att det då är allmän vårdslöshet i trafik?
Citera
2020-04-30, 06:35
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keyz
Jag, precis som många andra har hört att det finns vägar i Tyskland som kallas autobahn och där får man köra hur fort man vill.

Jag har kört på autobahn många gånger och känner givetvis till de sträckor med hastighetsbegränsning som frekvent uppstår. Har även hört att man kan bli bötfälld pga hastigheten där ingen begränsning finns, därav min fråga. Antar att det då är allmän vårdslöshet i trafik?

Det som gäller på autobahn är att när hastighetsbegränsning upphör så är det fri hastighet. Rekommenderad maxhastighet är 130km/h dock och överskrider du det och råkar ut för en olycka så kan det ligga dig i fatet (finns de som har ansets vara vållande enbart pga det faktum att de kört snabbt).

Det som är vanligt dock är att där är hastighetsskyltar med 110 med tilläggstexten "bei nässe". Betyder då att hastighetsgränsen gäller vid våt vägbana. Så fri hastighet gäller normalt bara när det är torrt på vägarna.

Kan alltså vara så att han bara varit lite okunnig om vilka regler som gällt på vägsträckan han kört på.
Citera
2020-04-30, 08:39
  #15
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ungefär hälften av Autobahn saknar hastighetsbegränsning. Ganska mycket.


http://www.autobahnatlas-online.de/Limitkarte.pdf


Förvisso en tio år gammal karta som visar var det är "fri" fart.
Vill nog påstå att den stämmer hyfsat bra fortfarande...
Fast kanske är det närmare 60 procent av autobahn som har begränsad fart idag...
Om inte annat så blir farten per automatik begränsad p.g.a. väldigt mycket trafik.
Citera
2020-04-30, 19:59
  #16
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyz

Jag har kört på autobahn många gånger och känner givetvis till de sträckor med hastighetsbegränsning som frekvent uppstår. Har även hört att man kan bli bötfälld pga hastigheten där ingen begränsning finns, därav min fråga. Antar att det då är allmän vårdslöshet i trafik?

Runt hälften av motorvägsnätet har en hastighetsbegränsing på max 130 km/h.
120 km/h är den mest frevkent skyltade hastighetsbegränsingen, därefter 100 km/h, sedan 80 km/h och minst andel är 130 km/h sträckorna.

På resterande hälften av Autobahn-nätet finns ingen "generell hastighetsbegränsning", dock gäller en rekommenderad maxhastighet (Richtgeschwindigkeit*) på 130 km/h, juridiskt innebär detta att du får köra fortare än 130 km/h på dessa motorvägsavsnitt om trafikförhållandena, siktförhållandena och väderförhållandena medger detta.

Om polis vid ett efterföljande anser att du kört vårdslöst fort, eller inte anpassat hastigheten till rådande omständigheter eller på annat sätt framkallat fara för övriga trafikanter, så kan du bli bötfälld för "nicht angepasster Geschwindigkeit gefahren" - alltså "ej anpassad hastighet till rådande omständigheter, alternativt åtalad för "gefährderung im Straßenverkehr" dvs vårdslöshet i trafik.

Böter för "ej anpassad hastighet till rådande omständigheter" kan skrivas ut på plats av polis.
Bötesbeloppet varierar från c:a 1000 kronor till max 7000 kronor i böter plus indraget körkort i 3 månader.

Vid vårdslöshet i trafik går ärendet oftast till åklagare och straffet är penningböter eller fängelse i max 5 år.

* "Richtgeschwindigkeit 130 km/h" innebär också ett ansvar i skuldfrågan för den som kört fortare än 130 km/h och är involverad i en olycka.
Det betyder att den som kört fortare än 130 km/h alltid anses som medskyldig till olyckan, oavsett vem av parterna som orsakat olyckan.

Försäkringsbolagen kan även neka ersättning i vissa fall, om de kan bevisa att bilföraren ifråga kört fortare än 130 km/h i samband med olyckshändelsen.
Citera
2020-05-05, 23:07
  #17
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
För er som ibland kör till Tyskland kan det vara bra att veta att det från och med nu (28 april 2020) gäller en omarbetad och skärpt trafiklagstiftning i Tyskland.


Ett axplock av de nya reglerna som kan vara bra att veta som bilkörande turist:

Något som kanske inte är så självklart och därför också förtjänar att omnämnas är att det numera är förbjudet att använda applikationer för fartkameravarning!

Hur nu det skall kontrolleras, polisen har ingen rätt att gå igenom ens telefon.

https://www.focus.de/auto/experten/w..._11698628.html

Citat:
- parkeringsplatser införs enbart för elbilar

- parkeringsplatser införs enbart för last/lådcyklar

Då vi talar om de djupt koldioxidreligiösa tyska myndigheterna som kan antas införa vilka vansinnigheter som helst i religionens namn behövs det kanske en tydligare formulering. P-platser för enbart elbilar resp. last-/lådcyklar införs. (D.v.s. inte alla hädanefter införda P-platser skall vara enbart för de nämnda fordonen. Det kan fortfarande byggas vanliga P-platser också.)
Citera
2020-05-06, 00:16
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S-hund temporär
Något som kanske inte är så självklart och därför också förtjänar att omnämnas är att det numera är förbjudet att använda applikationer för fartkameravarning!

Hur nu det skall kontrolleras, polisen har ingen rätt att gå igenom ens telefon.

https://www.focus.de/auto/experten/w..._11698628.html



Då vi talar om de djupt koldioxidreligiösa tyska myndigheterna som kan antas införa vilka vansinnigheter som helst i religionens namn behövs det kanske en tydligare formulering. P-platser för enbart elbilar resp. last-/lådcyklar införs. (D.v.s. inte alla hädanefter införda P-platser skall vara enbart för de nämnda fordonen. Det kan fortfarande byggas vanliga P-platser också.)

Förbjudet att använda applikationer för att varna för kameraövervakning har vad jag minns funnits länge.
Citera
2020-05-06, 01:19
  #19
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormsaltaren
Förbjudet att använda applikationer för att varna för kameraövervakning har vad jag minns funnits länge.

Måhända har Farbror Blå (Grön, Brun?) tolkat dåvarande lag så i vissa fall, men jag vet inte om domstolar har hållit med i de fall det hela har dragits till tings.

Tidigare har lagen enbart talat om "Gerät" vars syfte är fartkameravarning (eller radar-/laservarning).

Den nya lagen har lagt till "technischen Geräten, die neben anderen Nutzungszwecken auch zur Anzeige oder Störung von Verkehrsüberwachungsmaßnahmen verwendet werden können, dürfen die entsprechenden Gerätefunktionen nicht verwendet werden."

Man kan ju också se lagens nya tillägg som ett förtydligande att GPS:er, smartphones et c. faktiskt är tillåtna att ha i bilen, så länge eventuell kameravarningsfunktion inte används. Det är ju generöst av dem.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in