Flashback bygger pepparkakshus!
2020-04-30, 19:15
Medlem
Låt oss leka med tanken att Internet skulle försvinna på obestämd tid.

Skulle då mitt lokala bankkontor veta hur mycket jag har på mitt konto?
Säg att det gäller Swedbank t.ex.

Om inte mitt lokala Swedbank-kontor vet, skulle man kunna ta fram uppgifterna i Stockholm (om det är där "huvudbanken" finns)? Finns uppgifterna lagrade på nån server som kan nås lokalt utan Internet?

Halvdum Extrafråga: Finns denna info dagligen annars sparad på nåt fristående medium?

Att Internet globalt skulle gå ner är rätt otroligt, jag vet. Världen är fylld av noder och servrar och infon sparas förmodligen på tusentals olika ställen synkront. Redundansen gör att allt kan nås på ett eller annat sätt - jag är mer än upplyst om detta

Ändock: Utan Internet, är våra pengar säkrade och trygga?
Citera
2020-04-30, 19:18
Medlem
MataRengis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knightor

Om inte mitt lokala Swedbank-kontor vet, skulle man kunna ta fram uppgifterna i Stockholm (om det är där "huvudbanken" finns)? Finns uppgifterna lagrade på nån server som kan nås lokalt utan Internet?

Halvdum Extrafråga: Finns denna info dagligen annars sparad på nåt fristående medium?

Att Internet globalt skulle gå ner är rätt otroligt, jag vet. Världen är fylld av noder och servrar och infon sparas förmodligen på tusentals olika ställen synkront. Redundansen gör att allt kan nås på ett eller annat sätt - jag är mer än upplyst om detta

Ändock: Utan Internet, är våra pengar säkrade och trygga?

Hypotetiskt "utan internet"?
Hypotetiskt får du gå till banken och fråga vad du har på kontot. Som man gjorde förr. Och då gick det ju bra. Hypotetiskt.
Citera
2020-04-30, 19:21
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:

Du kan nog vara ganska så säker på att sådana filer finns lagrade lokalt på resp. bankkontor.

Citat:

En luttrad sysadmin gör dagliga backuper genom att skicka en backup till en central server, en till företagets kassaskåp, och en som han tar med sig hem.
Citera
2020-05-01, 11:09
Medlem
Före elektriciteten kom för 100 år sedan så hade man bankböcker där banken noterade insättningar och uttag och vilken behållning som man hade på kontot. Detta signerades och stämplades för att försvåra bedrägerier.

1968 så kom uttagsautomaterna Bankomat och Minuten. Då gick det inte längre att använda sig av fysiska bankböcker för dessa tjänster utan det måste skötas digitalt via bankens egna digitala nätverk. Dessa nätverk var så klart inte hopkopplade till omvärlden via Internet, det skedde först långt senare. Man förlitade sig länge på tjänster som TELEX och Telefax.

Skulle vi inte ha datorkommunikationen så skulle det bli gigantiska problem för betalningssystemet. Lokala bankkontoret skulle inte veta hur mycket pengar som du har och kan därför inte ge några pengar i handen. Om vi tvingades sluta använda kort skulle inte kontanterna räcka i samhället. Bankkontoren skulle inte ha kapacitet att hantera alla uttag eftersom vi har använt kort för uttag i 50 år och betalning sedan 80-talet, långt före Internet fanns utbyggt i Sverige. Hela betalningssystemet är byggt kring att vi har Visa och Matercard som avlastar bankkontoren och att vi betalar de flesta räkningar via autogiro eller Internet.

Pratar man med äldre släktingar så beskriver de ofta att man fick stå en timme på banken för att ta ut pengar eller betala räkningar...
Citera
2020-05-01, 11:14
Medlem
Höll på att glömma checkar som användes för betalning istället för betalkort eller överföring mellan privatpersoner. Det skulle ju faktiskt kunna vara en lösning om nu vi inte skulle ha någon datorkommunikation. Frågan är ju bara hur många som har ett checkhäfte liggandes i byrålådan och om det finns någon butik som vet hur man hanterar checkar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in