Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-05-07, 11:17
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det är ett sluttande plan innan man på nåt 'märkligt' sätt tycker att en massa barbariska islamistiska sedvänjor är riktigt bra.

Ett samhälle kan också bli för medmänskligt och civiliserat vilket utnyttjas av samvetslösa brottslingar som vet att dem ändå inte får ett straff som faktiskt känns.
Citera
2020-05-07, 11:19
  #26
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vilken kriminalitet vill vi inte minska?

Ja, tittar man på politikernas agerande: Det mestaav kriminalitet struntar man i. Domstolarna har i många fall slutat att fungera. Inget görs för att styra upp stuationen. Varför då? Hade politikerna tyckt att det var problem skulle man ändra lagarna, byta ut personalen i domstolarna osv. Inget sker.
Citera
2020-05-07, 11:31
  #27
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Ja, tittar man på politikernas agerande: Det mestaav kriminalitet struntar man i. Domstolarna har i många fall slutat att fungera. Inget görs för att styra upp stuationen. Varför då? Hade politikerna tyckt att det var problem skulle man ändra lagarna, byta ut personalen i domstolarna osv. Inget sker.

Menar så här då, vilken kriminalitet vill du inte minska? Varför inte införa livstids inlåsning eller döden som straff till samtliga brott?
Citera
2020-05-07, 17:02
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
"spegla brottet" är dock en värderingsfråga. TS kanske tycker att det livstids inlåsning är att "spegla brottet".

Livstids inlåsning för en enstaka stöld är inte rimligt enligt min uppfattning, däremot är det min bestämda uppfattning att de faktiska straffen för stöld genom bostadsinbrott idag är på tok för låga.

Dagens straff har ingen som helst avskräckande effekt för varken förstagångs- eller återfallsförbrytare, inte heller avskräcker det utländska ligor som trots tiotals stölder genom bostadsinbrott får straff som i värsta fall landar på 1-2 år (i kombination med något annat kanske det landar på 3 år), och får 2/3-frigivning på det.
Det finns inget sådant som "avskräckande effekt" på brottslingar. En kriminell planerar inte för att han eventuellt kan åka fast. Titta på USA: det demokratiska land som har de hårdaste straffen och samtidigt den högsta brottsligheten.
De extremt barbariska straffen på medeltiden, som dessutom utfördes offentligt, hindrade inte folk från att begå brott då.
De enda som blir avskräckta av straff är skötsamma Svenssons. Jag kör inte rattfull för att jag inte vill bli av med lappen och sitta någon månad på kåken. Av samma anledning rånar jag inte en bank när jag har ont om pengar.
Citera
2020-05-07, 19:14
  #29
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Menar så här då, vilken kriminalitet vill du inte minska? Varför inte införa livstids inlåsning eller döden som straff till samtliga brott?

Jag menar att kriminella skall hållas inlåsta den tid som krväs. För en del blir det livet ut, för andra kanske kortare än idag.
Citera
2020-05-07, 19:21
  #30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Jag menar att kriminella skall hållas inlåsta den tid som krväs. För en del blir det livet ut, för andra kanske kortare än idag.

Som krävs av vad? För att det ska kännas de får ett straff som matchar brottet? Tills de är 'rehabiliterade' och inte kommer begå fler brott?

Kan olika personer få olika straff med ditt sätt att se?

vem ska avgöra när de är färdigstraffade?
Citera
2020-05-07, 19:25
  #31
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Som krävs av vad? För att det ska kännas de får ett straff som matchar brottet? Tills de är 'rehabiliterade' och inte kommer begå fler brott?

Kan olika personer få olika straff med ditt sätt att se?

vem ska avgöra när de är färdigstraffade?

Som krävs av brottslingen.
Straff som idé funerar inte på kriminella. Dom enda som bryr sig om straff är folk som skulle ha följt lagen i alla fall.
Citera
2020-05-07, 19:28
  #32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Som krävs av brottslingen.
Straff som idé funerar inte på kriminella. Dom enda som bryr sig om straff är folk som skulle ha följt lagen i alla fall.

Vadå som krävs av brottslingen? Om jag begår ett brott så kräver jag en dags fängelse. Får jag igenom det kravet då?
Citera
2020-05-07, 19:29
  #33
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vadå som krävs av brottslingen? Om jag begår ett brott så kräver jag en dags fängelse. Får jag igenom det kravet då?

Nej. Brottslingar skall slättas ut då dom är redo. Inte förr.
Citera
2020-05-07, 19:32
  #34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Nej. Brottslingar skall slättas ut då dom är redo. Inte förr.

Men jag frågade ju det.

Redo för vad? Menar du när de är 'rehabiliterade' och inte kommer begå fler brott?

Kan olika personer få olika straff med ditt sätt att se?

Vem ska avgöra när de är färdigstraffade?
Citera
2020-05-07, 19:34
  #35
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men jag frågade ju det.

Redo för vad? Menar du när de är 'rehabiliterade' och inte kommer begå fler brott?

Ja, just det.

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vem ska avgöra när de är färdigstraffade?

Det skulle ju förståss variera. En del fall är ju uppenbara; dom osm har problem med uppförande t.ex. på anstalten blir lämpligen kvar. Dom som pluggar, sköter sig o.s.v. kommer ut ganska snabbt.
Citera
2020-05-07, 20:42
  #36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulvanskagg
Det finns inget sådant som "avskräckande effekt" på brottslingar. En kriminell planerar inte för att han eventuellt kan åka fast. Titta på USA: det demokratiska land som har de hårdaste straffen och samtidigt den högsta brottsligheten.

Det där stämmer naturligtvis inte. Det fungerar utmärkt i till exempel Singapore. Straff har flera effekter, det fungerar förebyggande och det håller kriminella borta från hederliga människor. Varje människa har ett val, en dålig uppväxt gör inte per automatik alla människor kriminella.

Bland förortens yngre gängkriminella är medvetenheten HÖG att man om och om igen kan begå samma brott med minimal risk att åka dit. Det saknas fullständigt respekt för rättssamhället. Om det mot förmodan skulle hända att någon åker dit, är straffet så marginellt att det inte spelar någon roll. Det är en uppfattning som skulle förändras när man märker att kompisarna faktiskt sitter inne och inte kommer ut på lång tid, och det sprider sig ett rykte att brott faktiskt straffar sig.

Väsentligt förändrade straffskalor och att majoriteten av brott som begås faktiskt innebär att man straffas fungerar i Singapore, och skulle fungera utmärkt även i Sverige.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in