2020-05-06, 14:10
Medlem
Jag bor i ett område där det bor mycker kriminella, socialfall som kommit på att de ska stjäla cyklar och cykeldelar för att sälja av dem på internet.

Finns det någon mekanism på marknaden som låser så att man inte kan plocka av cykelfälgen eller cykelhjulet? eller alternativt, om det finns någon mekanism där man inte kan plocka av ventilen.

När man sjunker så djupt som socialfall och kriminell att man ser andras cyklar som en pengatillgång då är det illa.
Citera
2020-05-06, 14:15
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Vanliga cykellås och låsvajrar brukar gå genom hjulen för att försvåra stöld.
Ventilerna är nog knepigare.
Du får skaffa några i reserv.
Citera
2020-05-06, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Vanliga cykellås och låsvajrar brukar gå genom hjulen för att försvåra stöld.
Ventilerna är nog knepigare.
Du får skaffa några i reserv.

Har alltid ventiler med mig som reserv men när kriminella, tjuvar ser något nytt, något som blänker så är det som en magnet. Man ska vara en förlorare, värre än dem för att de ska hålla sig borta eller så vet de att de kommer att åka på stryk om de rör andras. Om de stjäl andras även där de blir filmade så vet de att ingenting kommer att hända speciellt om de stjäl från damcyklar med barnsäte.

Jag har ett lås men lås är bara en fördröjning.
Citera
2020-05-06, 15:03
Medlem
rutenskuts avatar
https://www.pitlock.de/en/
det här försvårar att någon skruva loss muttrar
Citera
2020-05-06, 15:49
Medlem
Mongoglads avatar
tror ts att det är "kriminella" som snor ventilerna? det är ju ungar som jävlas begriper du väl!! tror du man snor ventiler för att sälja ditt puckspån?

se till att få tag i runda/rundslipade muttrar som du drar fast med polygrip till hjulen så kan man inte skruva loss dom lika enkelt. har du snabbläsning på dom så klippa av pinnen man skruvar med?
eller ta in cykeln och ha den på din balkong
Citera
2020-05-06, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av truckerkeps89
Finns det någon mekanism på marknaden som låser så att man inte kan plocka av cykelfälgen eller cykelhjulet? eller alternativt, om det finns någon mekanism där man inte kan plocka av ventilen.

Skaffa innerslangar med bil- eller racerventil. I de fall det går att ta ut innandömmet så behövs det ett verktyg för det.
Citera
2020-05-06, 20:09
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av truckerkeps89
Jag bor i ett område där det bor mycker kriminella, socialfall som kommit på att de ska stjäla cyklar och cykeldelar för att sälja av dem på internet.

När man sjunker så djupt som socialfall och kriminell att man ser andras cyklar som en pengatillgång då är det illa.

finns ja...
https://www.urbanbikewear.com/access...s-fram-m9.html

Ventilerna är nog omöjligt, man får göra som annan i tråden sa skaffa inneslangar med bilventil problemet med dessa är att dom går att "lufta" likt förbannat av illvilliga personer.

ett tips kan ju vara med befintliga ventiler att du drar åt hylsan till ventilen riktigt jäkla hårt med en polygrip, då är det omöjligt lossa den för hand , dom som luftar har knappas vertyg med sig få man hoppas
Citera
2020-05-06, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
finns ja...
https://www.urbanbikewear.com/access...s-fram-m9.html

Ventilerna är nog omöjligt, man får göra som annan i tråden sa skaffa inneslangar med bilventil problemet med dessa är att dom går att "lufta" likt förbannat av illvilliga personer.

ett tips kan ju vara med befintliga ventiler att du drar åt hylsan till ventilen riktigt jäkla hårt med en polygrip, då är det omöjligt lossa den för hand , dom som luftar har knappas vertyg med sig få man hoppas

stort tack för tipset, det uppskattas!
Citera
2020-05-06, 20:33
Moderator
Arne.Ankas avatar
Dunlop-ventil som dragits åt med tång o lite gänglåsning på det så ska det fan te o få loss ventilen.

Ang schrader så visst det krävs ett speciellt verktyg men iallafall till motoriserade fordon får man med ett sådant verktyg i ventilhatten men kanske är annorlunda med cyklar.
Senast redigerad av Arne.Anka 2020-05-06 kl. 20:35.
Citera
2020-05-06, 21:21
Medlem
Knepet med att dra åt ventilerna med polygrip funkade redan på 1970-talet när jag gick i skolan. Det var ofta problem med sabotage på skolans cykelparkering och en komisk situation uppstod när klassens huligan beklagade sig för mig att han inte lyckades lossa ventilerna på min cykel :-)
Citera
2020-05-06, 22:52
Medlem
Mysquos avatar
Använd en extra mutter för att låsa dem mot varandra ovh dra åt hårt med två tänger.
Om busarna har verktyg med sig så är det sällan de har två tänger. Det gjorde i alla fall att ofta var det bara min cykel i skolans cykelställ som inte hade punka när dagen var slut.
Citera
2020-05-08, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysquo
Använd en extra mutter för att låsa dem mot varandra ovh dra åt hårt med två tänger.
Om busarna har verktyg med sig så är det sällan de har två tänger. Det gjorde i alla fall att ofta var det bara min cykel i skolans cykelställ som inte hade punka när dagen var slut.

Där jag bor handlar det om att kriminella äckel och socialfall släpper ut luften på speciellt damcyklar med barnsäte för att se om det är någon som använder cykeln, om det är någon som reagerar och om den är kvar anser den äcklige att det är OK att stjäla cykeln. Har du en cykel med smala däck försvinner den på en gång för den inbringar mer pengar på internet än en vanlig cykel och ens låga intelligens räcker inte till för att luska ut hur ventilerna fungerar på snabbare cyklar. Det ligger fullt med klippta lås överallt och ramar överallt.

Jag ska se om jag kan ha två eller tre rostfria muttrar där hjulet ska låsas, som håller fast hjulet. Tjuvar och låtsasjobbare får hitta något annat att sälja på internet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in