Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-05-08, 16:04
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricTheRider
Ah ok förstår , smart sätt det där om man kanske köper mindre saker eller när pengarna håller på ta slut. Nu vet jag att kredit ej ska användas med stora köp om man inte kan betala av det direkt. Najs info!

Oj säkerhet som är mer än lånet, damn trodde fel. Ok förstår! Om jag nu skulle låna 100 000kr till exempel utan någon säkerhet, hur mycket skulle räntan se ut? Känner igen att ränta brukar va typ 3% eller något liknande (då kanske den bästa räntan med god säkerhet möjligtvis?!). Kanske 10-8% i mitt fall?

Hade tänkt betala runt 2000kr i månaden för dem där 100 000 kronorna. Vet att det blir lång tid men så ska man inte tänka... tänker man på hur många år det är kvar eller summan, blir man deprimerad😞

Så så länge man kan betala pengarna utan några problem och vet att man kommer klara det varje månad så är det bara att köra and dont look back. Väldigt synd om dem som har stora skulder och ser deras pengar bara rinna förbi dem för att de känner att dem är tvugna att betala så mycket pengar för att bränna skulden och sedan bli fri. Men där kommer deras inblick mot åren kvar av lånet.. Tycker det är bättre att sänka lånet så lite det går och leva ett vanligt liv. Men där igen också kommer tänkandet att man har ett stort lån att betala och att det går långsamt. Svårt liv detta är med ekonomin😞

Om räntan är t.ex 10% av 100 000kr lånet då blir det väl 200kr + mer i månaden om man ska betala 2000kr? 2200kr. Det är helt ok för mig, så länge räntan är fast och inte är 25% en annan månad och håller på variera haha.

Jag kan säga nu att du räknat helt galet. På 100tkr blir 10% 10tkr, men räntan räknas på ett år så det blir 833kr i månaden i bara ränta.

Räknar man annuitetslån på 100tkr med 10% ränta och 2000kr/mån så kommer det vara avbetalt på 5.5 år typ. Du kommer då ha betalt 130tkr.

En princip jag tycker man skall hålla sig till är att när det man lånar till är förbrukat skall lånet också vara avbetalt. Skall man låna på 5 års avbetalning skall det vara sånt som håller så länge. Såna lån är alltså inte något man skall använda för att köpa mat eller åka till Thailand mao.

Skall du komma ner på räntor runt 3% så skall du nog ha en bostad eller liknande som säkerhet.
Citera
2020-05-08, 18:24
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jag kan säga nu att du räknat helt galet. På 100tkr blir 10% 10tkr, men räntan räknas på ett år så det blir 833kr i månaden i bara ränta.

Räknar man annuitetslån på 100tkr med 10% ränta och 2000kr/mån så kommer det vara avbetalt på 5.5 år typ. Du kommer då ha betalt 130tkr.

En princip jag tycker man skall hålla sig till är att när det man lånar till är förbrukat skall lånet också vara avbetalt. Skall man låna på 5 års avbetalning skall det vara sånt som håller så länge. Såna lån är alltså inte något man skall använda för att köpa mat eller åka till Thailand mao.

Skall du komma ner på räntor runt 3% så skall du nog ha en bostad eller liknande som säkerhet.

Lol😂...åh fan fattar.. haha köpa mat/Thailand nej nej.. shit låter risigt. Men hittade för någon timme sedan privatlån där det var runt 4% ränta utan någon säkerhet. Det var ej dåligt, tack att du rättade till mig med ränte-räkningen där nu vet jag!
Citera
2020-05-08, 18:27
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricTheRider
Lol😂...åh fan fattar.. haha köpa mat/Thailand nej nej.. shit låter risigt. Men hittade för någon timme sedan privatlån där det var runt 4% ränta utan någon säkerhet. Det var ej dåligt, tack att du rättade till mig med ränte-räkningen där nu vet jag!

Jag antar att det stor "från 4%" och att de gör en kreditbedömning av dig och sätter ränta utifrån det (eller så beviljar de bara lån till tillräckligt säkra gäldenärer).
Citera
2020-05-08, 21:11
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jag antar att det stor "från 4%" och att de gör en kreditbedömning av dig och sätter ränta utifrån det (eller så beviljar de bara lån till tillräckligt säkra gäldenärer).

Citera
2020-05-08, 22:29
  #17
Medlem
glajarns avatar
Att låna pengar för att köpa sig något man egentligen inte har pengar till har jag aldrig förstått. Bättre att spara ihop till det man vill köpa och vara skuldfri.
Citera
2020-05-09, 22:33
  #18
Medlem
som sagt räntan är från 4% du kommer snarare hamna runt 10-12 % om inte mer, 4 % får dom som är miljonärer :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in