2006-03-31, 20:04
Medlem
h8_religions avatar
Hejsan. Jag undrar om ni har nåt tips på vad för sorts schema man kan köra för att klara så många reps som möjligt med min egen kroppsvikt i bänkpress? Väger just nu 80kg, klarar nog bara c.a 3reps just nu i lös bänkpress.
Citera
2006-04-01, 18:50
Bannlyst
http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=20
Citera
2006-04-03, 23:38
Medlem
h8_religions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikt_strikt
http://www.ast-ss.se/html/page.asp?id=20

Hmm, där stod ju inte något specifikt precis för att öka i antalet reps i bänkpress, snarare att öka i vikter och muskelmassa. Visserligen kan jag förstå att man kanske måste öka i vikter först innan man börjar med max antal reps, men det måste ju finnas något schema därute någonstans som är specifikt för att öka i antal reps, och inte vikter.
Citera
2006-04-04, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av h8_religion
Hmm, där stod ju inte något specifikt precis för att öka i antalet reps i bänkpress, snarare att öka i vikter och muskelmassa. Visserligen kan jag förstå att man kanske måste öka i vikter först innan man börjar med max antal reps, men det måste ju finnas något schema därute någonstans som är specifikt för att öka i antal reps, och inte vikter.

är du efterbliven eller bara nonchalant?

samtidigt som du ökar vikterna så blir du starkare och när du har ökat 20 kg i vikter så är det bara att sänka till din egen kroppsvikt och pumpa vidare med garanterat högre reps än du nu angivit
Citera
2006-04-04, 18:30
Medlem
h8_religions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slickvic
är du efterbliven eller bara nonchalant?

samtidigt som du ökar vikterna så blir du starkare och när du har ökat 20 kg i vikter så är det bara att sänka till din egen kroppsvikt och pumpa vidare med garanterat högre reps än du nu angivit

Ok. Förstår att det är ungefär så här man måste göra såklart, men det hade ändå varit nice med ett mer detaljerat steg-för-steg-schema, om du fattar.
Citera
2006-04-04, 19:18
Medlem
Om jag var du så skulle jag köra 4 x 4-6 på bänken tills jag uppnåde mina mål. Du kan naturilgtviss pendla mellan hantelpress också.
Men jag skulle satsa på att bygga en ordentlig rygg,axlar och triceps för att det är i dessa muskelgrupper som utgör hur stark du är i bänken.
Testa att hålla på olika sätt och se vad som passar dig bäst att hålla, alltså den hållningen då du kan lyfta bäst på.

Behöver du hjälp med specifika övningar som hjälper dig i bänken?
Citera
2006-04-04, 21:21
Medlem
lillapojkens avatar
Räkna ut vart du ligger på 5-6reps max, dvs när du drar nästkommande till failure. Sen kör du 3-4or och undviker att köra till failure. 5-6set.
Ett sådant tungt pass i veckan och ett lättare, striktare, explosivare.

Variera dig genom att köra vanlig bänk, halva reps i vanlig bänk för att träna svaga/starka delar. Finns massor variationer på bänk och hantelpressar.
Dessutom Smalbänk och dips, pushdowns och skullcrushers.

Kolla in så mkt videor med teknik du kan, lär dig svanka, sätta rätt avstånd i greppet, osv osv.

Rygg, triceps, axlar är viktigt för bänken... glöm inte dessa.
Citera
2006-04-05, 17:13
Medlem
rvindebros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillapojken
Räkna ut vart du ligger på 5-6reps max, dvs när du drar nästkommande till failure. Sen kör du 3-4or och undviker att köra till failure. 5-6set.
Ett sådant tungt pass i veckan och ett lättare, striktare, explosivare.

Variera dig genom att köra vanlig bänk, halva reps i vanlig bänk för att träna svaga/starka delar. Finns massor variationer på bänk och hantelpressar.
Dessutom Smalbänk och dips, pushdowns och skullcrushers.

Kolla in så mkt videor med teknik du kan, lär dig svanka, sätta rätt avstånd i greppet, osv osv.

Rygg, triceps, axlar är viktigt för bänken... glöm inte dessa.
vad är failure? (i träningssammanhang, inte en direkt översättning...)
Citera
2006-04-05, 17:37
Medlem
Gurrams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rvindebro

När du inte lyckas, ex tappar stången.
Eller inte får upp den.
Citera
2006-04-05, 23:03
Medlem
lillapojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rvindebro

Exempel:
När du klarar 6reps men försöker dig på det sjunde som misslyckas och du får ge upp/släppa vikten.
Citera
2006-04-05, 23:37
Medlem
CrazyCopKillers avatar
om du ska ha lite status när du kör på dinegen krops vikt så över 15st e bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in