Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-05-15, 10:13
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Här är intressant artikel om verkan mellan tarm, hjärna och stress.

https://www.forskning.se/2018/06/06/...ar-hur-du-mar/

Viktigt med motion för att bränna cortisol. Bra kost, mineraler, prebiotika etc för brist på det i maskineriet är enorm stress på kroppen.
Vad är kortisol och Prebiotika?
Tycker även de intressant då jag upplever mer stress så vaknar jag oftast på morgnarna. Och känner av ångest, nervositetkänslor. Känns som man vaknar på samma sätt man har somnat. Ännu märkligare är att jag ändå har fått i mig 7-8 timmar sömn.

Citat:
Ursprungligen postat av Googla
Ditt nervsystem och synapser som tar upp diverse stresshormoner måste vara känsligt. Saker att undvika, koffein, nikotin, alkohol + andra droger. Få regelbunden sömn för att dina hormoner regleras som de ska. Dra ned på kolhydrater det har tendens att ge ångest.
Vilka kolhydrater kan framkalla ångest?
Inte tänkt på kosten och om ångesten kan ha ett samband. Ja har inte känt att det här påverkat.


Jag vill inte att man ska missförstå. Ni ångest och stress har stor orsak i min sociala ångest.
Den kommer därifrån.
Citera
2020-05-15, 11:05
  #26
Medlem
BewilderedHulders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scarfo
Vad är kortisol och Prebiotika?
Tycker även de intressant då jag upplever mer stress så vaknar jag oftast på morgnarna. Och känner av ångest, nervositetkänslor. Känns som man vaknar på samma sätt man har somnat. Ännu märkligare är att jag ändå har fått i mig 7-8 timmar sömn.


Vilka kolhydrater kan framkalla ångest?
Inte tänkt på kosten och om ångesten kan ha ett samband. Ja har inte känt att det här påverkat.


Jag vill inte att man ska missförstå. Ni ångest och stress har stor orsak i min sociala ångest.
Den kommer därifrån.

Kortisol är ett stresshormon och det kan man bränna sönder på gymmet. Prebiotika finns i vissa livsmedel och blir till goda bakterier i tarmen.
Citera
2020-05-15, 11:10
  #27
Medlem
DaChiefs avatar
Det bästa sättet att hantera oönskade stresspåslag eller adrenalin dumps på är genom att vara medveten om sitt känsloläge och andas lugnt och rytmiskt.

T ex om du går på stan så är du medveten om att det kan komma stimulin som gör att du blir stressad. Låt de ske men håll fokus på andningen och att känna lugnet inombords.

Det mesta blir inte bättre av att man stressar upp sig. Det blir bättre av att du agerar korrekt.
Citera
2020-05-15, 19:08
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scarfo
Ja vet inte alltså jag försöker ju göra så. Vet inte vad jag för fel.

Är du ironisk med första stycket?
Vad är han känd för?

Jag är seriös, om du börjar meditera och är villig att lära dig av andliga läror kommer ditt liv bli räkmacka. Men du måste ha en bra inställning och ett intresse, ditt lidande är antagligen därifrån ditt intresse kommer komma.

Alan Watts är en föreläsare som pratar om filosofi och österländskt tänk. Han sätter allting i ett annat perspektiv som vi aldrig fick lära oss.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in