Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-17, 13:44
  #1
Medlem
Vill hitta en billig men bra bärbar dator för enklare spel men främst för att kunna använda redigering i Lightroom/andra Adobe-program utan problem. Vad är det egentligen jag ska leta efter, högt RAM?
Citera
2020-05-17, 16:10
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jay2dZ
Vill hitta en billig men bra bärbar dator för enklare spel men främst för att kunna använda redigering i Lightroom/andra Adobe-program utan problem. Vad är det egentligen jag ska leta efter, högt RAM?


vad är "billig"? Ska du göra seriösa saker och vill ha det flytande på en laptop blir det tyvärr inte billigt.
Citera
2020-05-17, 16:11
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Så mycket ram som möjligt och en processor med många kärnor och trådar. Sen vill du förmodligen ha snabba diskar också, både som arbetsdisk och scratch. Lagring kan du köra HDD på. När det kommer till grafikkort vågar jag dock inte säga så mycket. Det beror lite på vad du ska göra för typer av filmer.

Fast det gäller ju egentligen hela datorn. Ju mer effekter, filter och allt sånt desto fetare dator. För mig som har typ noll effekter, som bäst färgkorrigerar och sällan gör något längre än 20 minuter i 1080@60FPS så duger min fem år gamla Macbook Air alldeles utmärkt men jag skulle ju helst inte vilja göra något i 4K och fyra effekter i varje klipp.

Edit:
Ah, du skulle ha en bärbar. Då är det nog bara speldatorer som du får kolla på. Och då kan du ju inte heller designa datorn efter vad du ska ha den utan får leva med vad som finns. Du kommer alltid att få kompromissa när du väljer bärbart.
Citera
2020-05-17, 18:00
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigFatCone
Så mycket ram som möjligt och en processor med många kärnor och trådar. Sen vill du förmodligen ha snabba diskar också, både som arbetsdisk och scratch. Lagring kan du köra HDD på. När det kommer till grafikkort vågar jag dock inte säga så mycket. Det beror lite på vad du ska göra för typer av filmer.

Fast det gäller ju egentligen hela datorn. Ju mer effekter, filter och allt sånt desto fetare dator. För mig som har typ noll effekter, som bäst färgkorrigerar och sällan gör något längre än 20 minuter i 1080@60FPS så duger min fem år gamla Macbook Air alldeles utmärkt men jag skulle ju helst inte vilja göra något i 4K och fyra effekter i varje klipp.

Edit:
Ah, du skulle ha en bärbar. Då är det nog bara speldatorer som du får kolla på. Och då kan du ju inte heller designa datorn efter vad du ska ha den utan får leva med vad som finns. Du kommer alltid att få kompromissa när du väljer bärbart.

Kan denna funka? Jag ska främst använda Lightroom för redigering av bilder eller enklare korta videos på 2-5 min (ej nödvändigtvis 4K eller massa effekter).
Citera
2020-05-17, 18:03
  #5
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Kan denna funka? Jag ska främst använda Lightroom för redigering av bilder eller enklare korta videos på 2-5 min (ej nödvändigtvis 4K eller massa effekter).
Kolla om du kan hitta en dator med plats för en intern hårddisk. Dom filmer jag renderar hamnar i regel på 1 GB per minut och det är bara den färdiga filmen, databasen för ditt redigeringsprogram kommer också att bli enormt stort med tiden.

Men i övrigt så kommer den att duga.
Citera
2020-05-18, 09:43
  #6
Medlem
Har en kompis som erbjudit mig att köpa hans Predator G3-710 billigt. Kan den fungera?

Intel® Core™ i7-6700
8 GB DDR4 2133 MHz
128 GB M.2 SSD + 1 TB lagring
NVIDIA® GeForce® GTX 1080 8 GB
G-Sync, VR Ready, Cold Swap HDD

—-

Eller kan en enkel dator som en Aspire X1935 fungera lika väl?

Intel® Core™ i3 2120
6GB DDR3
500GB lagring
NVIDIA® GeForce® 605 up to 3819mb

Tacksam för svar!
__________________
Senast redigerad av MZW 2020-05-18 kl. 09:47.
Citera
2020-05-18, 11:55
  #7
Medlem
Någon?
Citera
2020-05-18, 13:20
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MZW
Någon?

Nej, det räcker inte. Du behöver minst 16gb RAM men helst 32gb RAM. Sen en SSD-disk är typ ett måste 2020 för Premiere och liknande, går mkt snabbare.
Citera
2020-05-18, 13:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Canada-Goose
Nej, det räcker inte. Du behöver minst 16gb RAM men helst 32gb RAM. Sen en SSD-disk är typ ett måste 2020 för Premiere och liknande, går mkt snabbare.

Kommer allra främst att använda mig av Lightroom. Så krävs en dator som inte kärvar eller är seg när man ska föra över eller redigera. Just videofixande lär förekomma men i så pass liten mängd.

Bör väl ändra vad jag behöver?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in