Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-05-20, 15:08
  #1
Medlem
DragforADHDs avatar
Hej, Har sätt från och till att folk undrar om deras diagnoser dom har fått om dom stämmer eller inte.
Och jag hittade ett klipp på youtube där det är väldigt intressant där man kan följa med i deras "tänkande" ur deras sjukvård system för att se vilken diagnos för patienter det handlar om.
Lite svårt för mig och förklara men vill rekommendera alla att titta på detta klippet så kommer ni själva förstå vad jag menar.

Länken finns här -> https://www.youtube.com/watch?v=CGAFVawv8Wk
Citera
2020-05-20, 17:38
  #2
Medlem
Går själv på adhd, add samt autism utredning nu. Jobbiga, snabba frågor som läkaren ställer. Blev själv lite förvånad över den senare utredningen. Fan tänk så är man autistisk!
Citera
2020-05-20, 20:45
  #3
Medlem
Jag fick diagnosen adhd och autismspektrat. Fungerar bättre med attentin. Blivit lite mer introvert. Men fortfarande lika mongo som innan.
Citera
2020-05-21, 04:41
  #4
Medlem
De har frågeformulär som de följer. *typ*-"Tänker du på självmord.....svar: ibland 4p, rätt ofta 5p, jämt 10p, nä jag är rädd för döden 0p och så avläser man i slutet antalet poäng och sätter diagnos. HUR skulle man annars göra? Man kan ju inte röntga och hitta svar.
Citera
2020-05-21, 04:48
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanja86
Jag fick diagnosen adhd och autismspektrat. Fungerar bättre med attentin. Blivit lite mer introvert. Men fortfarande lika mongo som innan.
MEN där finns väl ngn positiv effekt också? Googlar och ser att attentin är beroendeframkallande och således verkligt potent! HUR känner du att du fungerar bättre när du blir "mer introvert" och "lika mongo" som innan? All respekt till dig....bara undrar:-)
Citera
2020-05-26, 08:05
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maratonmaniker
MEN där finns väl ngn positiv effekt också? Googlar och ser att attentin är beroendeframkallande och således verkligt potent! HUR känner du att du fungerar bättre när du blir "mer introvert" och "lika mongo" som innan? All respekt till dig....bara undrar:-)

Alla i min omgivning har alltid sagt att jag har damp. Och för att man har varit så otroligt rastlös och ofokuserad har man alltid haft många bollar i luften och varit på språng. Vilket har resulterat i hur många oavslutade projekt som helst, mängder av utekvällar med div tilltugg (läs droger) och ett visst typ av umgänge. Iom att jag aldrig har kunnat sitta stilla har jag varit en ”go-to” person. ”Ring henne, ställer alltid upp, lånar ut pengar till höger och vänster.”

När jag gick fick min diagnos blev både jag och mina Riktiga vänner lite förvånande över autismspektrat då jag alltid uppfattats som extrovert. Men psykologen förklarade att det endast berodde på min adhd (grav). När jag nu går på Attentin (25mg/dag) uppskattar jag tystnad och att vara hemma på ett annat sätt. Ett lugn som jag aldrig tidigare upplevt. Saker som att diska, se film, organisera blir helt plötsligt skönt och avslappnande 😂.

Tidigare har jag alltid varit osäker, måste diskutera varenda liten sak och få stöd i val av div (och inte alltid bra individer) ”vänner”. Jag har sållat bort 90% idag. Kvar har jag mina 2 barndomsvänner, deras föräldrar och 1 vän sedan 5 år tillbaka.

Trivs med det och känner mig ”stark”, inte lika osäker, söker inte stöd på samma vis. Jag har börjat hitta mig själv.

Självklart är jag fortfarande spontan och tramsig med mina vänner och sambo. Men ytliga bekanta och kollegor har märkt av att jag ändrats.

Jag är faktiskt så glad att jag äntligen tog tag i det, var lite besviken på föräldrar i början som inte gjort ett skit eller ens varit uppmärksamma på min problematik. För hade jag vetat och fått stöd tidigare i livet (skolåldern) så kanske jag hade haft möjligheten att plugga det jag velat?!

Men överlag har jag haft ett bra liv, och framgångsrikt. Trots en massa bus 😂
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in