2006-04-01, 19:28
Medlem
Newis avatar
På sista tiden har jag börjat med den fula ovanan att ganska ofta somna i soffan på kvällen, varpå jag vaknar runt 1-2-3 timmar senare, och då går och lägger mig på riktigt för att sova tills jag vaknar igen. Detta gör att min sömn delas upp i två perioder, på cirka 2 timmar respektive 5 timmar i snitt.

Jag vet ju att musklerna byggs upp när man vilar, och att det är ganska viktigt att få sina 7-8 timmars sömn varje natt. Min fråga är då, behöver dessa timmar vara i ett sträck? Kommer mina resultat påverkas av att jag avbryter sömnen på detta sätt?
Citera
2006-04-01, 21:07
Bannlyst
Ja, sömnen ska helst vara under en period.
Citera
2006-04-01, 21:20
Medlem
äh jag tror inte på det där med helt oavbruten sömn. klart det är säkert idealet men vem behöver inte upp och pissa åtminstone en gång om man dricker 6-8 liter vatten per dygn? ska man skära ner på vätska istället? sällan
Citera
2006-04-02, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hiko
äh jag tror inte på det där med helt oavbruten sömn. klart det är säkert idealet men vem behöver inte upp och pissa åtminstone en gång om man dricker 6-8 liter vatten per dygn? ska man skära ner på vätska istället? sällan

6-8 liter per dygn? Har du gått på vattenreningsmyten eller? Det är väl bara att inte dricka så sent på kvällen så ska det gå bra, eller inta protein i fast form istället för en shaker.

Sömnbehov är högst individuellt, men generellt gör avbruten sömn att du blir mindre utvilad. Fråga vilken småbarnsförälder som helst hur de känner Det stör hormonutsöndringen också, allra viktigast är att sova mellan 11-4. Visserligen finns det byggare som tar en proteindrink mitt i natten, men jag tvivlar på att det ger så mycket.
Citera
2006-04-03, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L3o
6-8 liter per dygn? Har du gått på vattenreningsmyten eller?

näe jag har gått på att jag får bättre träningsresultat på lång sikt då. eftersom jag får det.
Citera
2006-04-03, 15:40
Medlem
Släng ut TV´n och bli en bättre människa
Citera
2006-04-03, 16:06
Medlem
PreDampors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullodum
Släng ut TV´n och bli en bättre människa

Skrattade till då jag läste denna kommentar, men ack så det stämmer. Diciplin! Största "hotet" är ju dock datorn..
Citera
2006-04-03, 23:07
Bannlyst
Köp en tv att ha i sovrummet så är problemet löst.
Min egen är satt på timer att slå av senast ett.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in