• 2
  • 3
2020-05-25, 21:44
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusSchlauch
Det hade jag gjort om jag var fågel.

Det har säkert funnits någon dum nog att försöka sig på detta istället för att jaga föda och fortplanta sig. Evolutionen sållar ut dessa idiotfåglar ganska fort.
Citera
2020-05-25, 21:54
Medlem
Citat:
Varför flyger inte fåglar upp i rymden? Det hade jag gjort om jag var fågel.
Varför hoppar du inte upp i rymden? Det hade jag gjort om jag vore du. Ungefär så dum är din frågeställning. Få om några fåglar kommer upp till höjder som moderna passagerarflyg flyger på, och i sådana fall enbart temporärt. Och då är vi 1/10 till kármánlinjen ungefär. Go figure.

Citat:
Ja fast en fågel lär inte behöva så värst mycket syre för en kort stund, tror jag.
Bortsett då från att fåglar är de respiratoriskt mest avancerade och hungriga organismer som finns på jorden. Du hade nog överlevt längre i vakuum än en fågel. För att inte tala om de mikroorganismer som faktiskt kan finnas väsentligt mycket högre upp än någon fågel någonsin kommer att komma.

Har du flera frågor som visar att du antagligen inte har åldern inne för detta forum? Varför simmar inte fiskar till jordens kärna? Varför springer inte geparder i ljusets hastighet? Varför bygger termiter bara "katedraler" och inga järnvägsstationer?

Varför tror du att vi kämpar så mycket för att föra upp tonnage i rymden med våra raketer, om det hade räckt med en radiostyrd fågel (orintokopter) i stället? Fåglar kan lika lite flyga till eller i rymden som fiskar kan simma i betong eller svavelsyra.
Citera
2020-05-26, 00:28
Medlem
Citat:
Varför flyger inte fåglar upp i rymden? Det hade jag gjort om jag var fågel.

Hur högt går din hiss?
Citera
2020-05-27, 10:02
Medlem
Citat:
Fåglar tål ju kyla. Dessutom var det ett skämt, du har ju ingen humor.
Så du menar att du startar en trolltråd? Nejdu, jag tror att du fått så mycket mothugg att du nu måste låtsas som din idioti var ett skämt.

Och mer mothugg ska du få. För vad menar du med "kyla"? Du tror att vakuum, som saknar meningsfull temperatur, är kallt? Nej, inte om man har fjädrar, päls eller rymddräkt. Den värme som lämnar oss (inklusive fåglar) via strålning är för låg för att verka avkylande och om vi antar att en fågel magiskt skulle klara vakuum och fortsätta leva (dvs fortsätta med metabolism), så skulle den få värmeslag. Hamnar den dessutom i solljus, ja då är ju saken ännu värre. Enbart ett dött föremål, i jordens (eller motsvarande) kommer att förlora värme i rymden och sakta kylas ner. Interstellärt potentiellt ner till 2,7 K, vilket motsvarar bakgrundsstrålningen men i solljus så beror det på föremålets emissivitet hur mycket värme det tar emot eller avger, i vilken takt. Det är fullt möjligt för även ett dött föremål att bli brännhett i rymden och dina stackars fantasifåglar skulle dö på så många olika sätt att det är ett under att du inte snappat upp ett enda av dem. Apoxia, värmeslag, vätskeförlust pga obefintligt tryck, sprängda aveoler och ytliga blodkärl, strålning och fanken vet vad.

Fåglar kan naturligtvis inte nå rymden (Kármánlinjen) och hålla andan och det skulle naturligtvis inte frysa ihjäl om de så kunde.
Citera
2020-05-28, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Så du menar att du startar en trolltråd? Nejdu, jag tror att du fått så mycket mothugg att du nu måste låtsas som din idioti var ett skämt.

Och mer mothugg ska du få. För vad menar du med "kyla"? Du tror att vakuum, som saknar meningsfull temperatur, är kallt? Nej, inte om man har fjädrar, päls eller rymddräkt. Den värme som lämnar oss (inklusive fåglar) via strålning är för låg för att verka avkylande och om vi antar att en fågel magiskt skulle klara vakuum och fortsätta leva (dvs fortsätta med metabolism), så skulle den få värmeslag. Hamnar den dessutom i solljus, ja då är ju saken ännu värre. Enbart ett dött föremål, i jordens (eller motsvarande) kommer att förlora värme i rymden och sakta kylas ner. Interstellärt potentiellt ner till 2,7 K, vilket motsvarar bakgrundsstrålningen men i solljus så beror det på föremålets emissivitet hur mycket värme det tar emot eller avger, i vilken takt. Det är fullt möjligt för även ett dött föremål att bli brännhett i rymden och dina stackars fantasifåglar skulle dö på så många olika sätt att det är ett under att du inte snappat upp ett enda av dem. Apoxia, värmeslag, vätskeförlust pga obefintligt tryck, sprängda aveoler och ytliga blodkärl, strålning och fanken vet vad.

Fåglar kan naturligtvis inte nå rymden (Kármánlinjen) och hålla andan och det skulle naturligtvis inte frysa ihjäl om de så kunde.
Jag har naturligtvis missat ett ord i fetade meningen ovanför.

"Enbart ett dött föremål, i jordens (eller motsvarande) skugga kommer att förlora värme i rymden och sakta kylas ner", ska det naturligtvis vara!

Edit: Jag vet inte om jag drömt eller inte, men jag har för mig att jag skrev annorlunda eller ett annat inlägg i tråden igår, men var rejält trött då. Borta?
Citera
2020-05-28, 11:07
Medlem
Plaguetongue1s avatar
för att det går inte att flyga i närheten för luften blir tunn och bär inte fågeln, och så är det ju svinkallt och dåligt med syre. varför sitter du och funderar på såna här saker haha?
Citera
2020-05-28, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue1
för att det går inte att flyga i närheten för luften blir tunn och bär inte fågeln, och så är det ju svinkallt och dåligt med syre. varför sitter du och funderar på såna här saker haha?

Det var ett skämt, tyckte det var en kul idé och skrev det när jag var övertrött och på skojhumör.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in