• 7
  • 8
2020-05-27, 22:55
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DetBlirBraSnart
Du kan få mitt. Bara plocka upp en fimp efter mig, norpa mitt glas på brickan på lunchrestaurangen eller vas som helst.

Vad tror du du skall åstakomma för hemskheter med någons DNA?

Givetvis har någon jävel i området våldtagit någon stackars tjej och polisen topsar samtlig boende inom åldersspannet som kvinnan/vittnen uppgett på GM.
Bråkar man och vägrar lämna så kommer musstankar mot dig att uppstå och polisen kommer lrdna fram tvingande beslut så man måste topsas ändå.

Var glad för att polisen gör något vettigt för en gångs skull och hjälp de ta fatt våldtäktsturken.

Masstopsning är inte vettigt. Och det är inte skäligt nog att neka för misstanke.
Citera
2020-05-28, 00:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farco13
Hej! Tidigare idag vid 18 tiden så knackade det på dörren och där stod 2 civilklädda poliser som visade sina polisbrickor.
Dem berättar att dem är här för att topsa mig/samla mitt dna
Jag frågar varför och dem svarar att det är för att eliminera brottsmisstanke?
Jag frågade vad det är för brott och dem svarar att dem inte vet ! Beslutet kommer från malmö/åklagaren där
Jag bor i Kristianstad.
Dem nämner med att redan 900 pers blivit topsade.
Jag är sen tidigare inte dömd för nått förutom fortkörning.
Jag lät dem topsa mig vilket jag ångrar nu
Någon som vet vad detta handlar om ? Kan dem ens topsa mig utan att berätta varför?
Är en man i 30 års åldern btw
Tacksam för svar
Mvh
Dem letar troligtvis våldtäktsmän, du kan vara lugn tror jag
Polisen får inte rasprofilera det är därför som de måste göra så här så att det ser ut som att de undersöker alla

Nackdelen är att nu kommer nog ditt dna sparas i deras databas så att om du begår brott i framtiden hittar dem dig lätt
Citera
2020-05-28, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
Masstopsning är inte vettigt. Och det är inte skäligt nog att neka för misstanke.
det skulle bli ett jävla liv om polisen endast topsade bladingar
topsningen är endast deras alibi för att utredningen har gått rätt till (politiskt alltså)
Citera
2020-05-28, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Polisen får inte använda sig av PKU. Det gjordes i samband med mordet på Anna Lind och då blev det ett jävla liv.
Jo det är redan fastslaget. Min fråga rörde mer ett internationellt perspektiv, om andra länder har liknande register och om de använder dem på andra sätt än vi.
Citera
2020-05-28, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Kan vara för att utesluta brottsmisstanke, när de är desperata.

Minns efter dubbelmordet i Linköping -04 där ett barn och en kvinna blev ihjälhuggna, där de hittade DNA efter GM på kniven som de inte kunde koppla till någon person.

Efter ett tag blev polisen desperata och skickade ut brev till typ alla yngre män i regionen och bad om topsning för att utesluta så många "potentiella kandidater" som möjligt. Vad jag vet har de fortfarande inte hittat någon där iallafall.
Jupp. Jag var en av dom.
Citera
2020-05-28, 23:47
Medlem
Lillarapunzels avatar
Håller med tidigare skribenter i tråden, masstopsning är rent vansinne. Pratar vi topsning av inte bara misstänkta gärningsmän, utan säg även vittnen som av endera anledning börjar bete sig suspekt, ändrar historier eller liknande; fine, så långt kan jag köpa det. Men inte rena masstopsningar ur tomma intet på x-antal personer helt tillsynes utan koppling till varken brottet eller brottsplatsen. Det är integritetskränkande så det bara sjunger om det!
Citera
2020-05-29, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Du blandar antagligen ihop det med amerikansk rätt, där rättegångar kan förklaras ogiltiga om bevisningen är framtagen olagligt osv. Det finns inte i Sverige.

För övrigt har det ju skett att de använt PKU-registret, i fallet med Anna Linds mördare. Samma register som man hela tiden har hävdat endast är till för forskningssyfte.

Nej, men om det skulle ske så skulle det vara århundradets rättsskandal om det kommer fram att Polisen bryter och behåller DNA:t om personen inte blir dömd.

Som sagt kan du begära ut om Polisen har ditt DNA i sin databas.

Ang. Anna Lind så ja - enskild händelse och blev en jävla storm då med. Speciellt fall då det var ett hot mot Svea Riket.
Citera
2020-05-29, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Håller med tidigare skribenter i tråden, masstopsning är rent vansinne. Pratar vi topsning av inte bara misstänkta gärningsmän, utan säg även vittnen som av endera anledning börjar bete sig suspekt, ändrar historier eller liknande; fine, så långt kan jag köpa det. Men inte rena masstopsningar ur tomma intet på x-antal personer helt tillsynes utan koppling till varken brottet eller brottsplatsen. Det är integritetskränkande så det bara sjunger om det!

Varför det?
Det har ju tagits en hel del mördare och serievåldtäktsmän på det sättet.

Har man dna och signalement på gärningsmannen så kanske man kan få ner antalet i en stad till tex 2000 individer.

Att topsa dessa 2000 individer är betydligt mer effektivt än att ta in all på förhör, kontrollera utsagan mm.

Tycker du inte att denna inskränkning är värd att genomgå för att få tag på en mördare eller serievåldtäktsman?
Citera
2020-05-29, 14:54
Medlem
Citat:
Just i det fallet var det lite suspekt faktiskt. Då när detta var aktuellt pluggade jag och bodde sisådär 110 mil från Linköping. Har ej heller varit kriminell, dock umgåtts med kriminella.

Väldigt kul när man kommer hem och ser ett brev från polisen innanför dörren där det står ”vi vill höra dig ang. dubbelmord” kl då och då. Sen när man kom dit så var det intervju med en konstapel plus en medhörare från säpo. I slutet av intervjun så skulle det topsas. Men de försäkrade mig om att såvida det inte gav träff så skulle provet förstöras.

Jag hade säkert kunnat streta emot, men då jag vet att jag absolut inte hade nått med detta att göra så lät jag dom hållas.
Citera
2020-05-31, 21:07
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:

Men det är ändå sånt som polisen gör ibland.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in