2020-06-02, 13:39
Medlem
Har en kille som vill sälja en båt åt mig och han är ärlig och så högt den är stulen. Inget megavärde på den men ändå.

Om jag skulle köpa den och sen bli stoppad på vattnet, skulle jag åka dit på det? Kan ju säga jag köpte den av en kille och inte hade några tankar på den var stulen
Citera
2020-06-02, 13:46
Medlem
Zaedrewss avatar
Jo om du kör med God tro kommer du säkert undan. Men du blir ju av med båten och får inga pengar tillbaka.

Citat:
Person som köper vara som visar sig vara stulen kan om denne borde misstänkt detta eller vetat om detta åtalas för häleriförseelse alternativt häleri med böter eller fängelse i högst 6 år som påföljd.
https://www.stoldskyddsforeningen.se...rageri/haleri/

Men om polisen är nitiska och du erkänner ju att du missstänker stöld. Då kan de ju bli ett kännbart straff.
Senast redigerad av Zaedrews 2020-06-02 kl. 13:48.
Citera
2020-06-02, 13:46
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smushkush
Har en kille som vill sälja en båt åt mig och han är ärlig och så högt den är stulen. Inget megavärde på den men ändå.

Om jag skulle köpa den och sen bli stoppad på vattnet, skulle jag åka dit på det? Kan ju säga jag köpte den av en kille och inte hade några tankar på den var stulen

Polisen tar båten (ingen god tro) och du kan bli åtalad för häleri. Häleri kräver dock uppsåt, och det kommer åklagaren ha mycket svårt att bevisa, om de inte får reda på det vi precis fick reda på, nämligen att du vet att båten är stulen.
Citera
2020-06-02, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo om du kör med God tro kommer du säkert undan. Men du blir ju av med båten och får inga pengar tillbaka.

Men om polisen är nitiska och du erkänner ju att du missstänker stöld. Då kan de ju bli ett kännbart straff.
Det blir väl bortt mot häleri oavsett om man visste eller inte?
Citera
2020-06-02, 15:26
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Det blir väl bortt mot häleri oavsett om man visste eller inte?

Inte automatiskt. Man kan köra med God tro.

Citat:
Sedan 2003 gäller nya bestämmelser när det gäller att handla i ”god tro”.
I korthet innebär det att den som medvetet eller omedveten köper en vara som visar sig vara stulen blir tvungen att lämna tillbaka varan till den ursprunglige ägaren utan att få några pengar tillbaka från den personen. Inte heller försäkringar täcker den här typen av förluster. Borde man misstänkt eller rent av känner till att varan var stulen så kan man dessutom själv bli åtalad för häleri och få böter eller i grova fall upp till sex års fängelse.

Knäckefrågan blir ju om man haft skäl att misstänka att båten i detta fall var stulen. Det kan ju handla om att man vet att båten är värd säg 20000 kr men man får köpa den för 5000 kr. Då har ju polisen ett ingångsläge till att utreda det som häleri snarare än att du köpte båten i God tro och därmed blir av med båten men du får inget straff.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in