• 1
  • 2
2020-06-06, 09:37
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Alltså fler Watt är alltid bättre 200 W i en timme är bra tycker jag, de flesta klarar nog betydligt mindre. Ett proffs kanske 400 W, jag klarar en del mer än 200 men då är cykling ett rätt stort intresse. Är 200 W verkligen tokmax? Annars kan en ide vara att köra max en timme (eller 20 min, 1 h är fruktansvärt länge) Sen köra intervaller på kanske 1,2 gånger det i 5 eller 10 minuter. Någon form av intervaller skulle jag satsat på. Sen kan man ju köra hur som helst men innecykling är rätt jävla tråkigt att det är lite roligare med någon struktur.

Vad har du för effektmätare?

Vet ej riktigt vad det är för typ av effektmätare, annat än att displayen visar WATT och verkar vara standard motionscykel. Snittar i dagsläget 215W i timmen, skulle jag ge allt skulle jag förmodligen kunna nå 250W i timmen då det är typ där som pulsen åtminstone kan hålla sig konstant om än galet högt, men över än så håller jag absolut inte i en timme.
Jag kör ju pass nästan varenda dag och tror att 250W skulle kännas så överjävligt att jag inte skulle förmå mig att göra det ofta så dryga 200W får rärcka.

300W får pulsen att gå i taket efter ett tag, men köra intervall mellan 150 och 250W känns nog rimligare... en timme är väldigt långt, men för mig är typ alltid den första halvtimmen jävligast och sedan blir det lättare och ger rejäl kalorieförbrukning.

Det finns de som undrar hur jag i medelålder ohämmat kan frossa choklad och annat utan att det syns på kroppen, men det kommer inte gratis...
Citera
2020-06-06, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Virre217
Vet ej riktigt vad det är för typ av effektmätare, annat än att displayen visar WATT och verkar vara standard motionscykel. Snittar i dagsläget 215W i timmen, skulle jag ge allt skulle jag förmodligen kunna nå 250W i timmen då det är typ där som pulsen åtminstone kan hålla sig konstant om än galet högt, men över än så håller jag absolut inte i en timme.
Jag kör ju pass nästan varenda dag och tror att 250W skulle kännas så överjävligt att jag inte skulle förmå mig att göra det ofta så dryga 200W får rärcka.

300W får pulsen att gå i taket efter ett tag, men köra intervall mellan 150 och 250W känns nog rimligare... en timme är väldigt långt, men för mig är typ alltid den första halvtimmen jävligast och sedan blir det lättare och ger rejäl kalorieförbrukning.

Det finns de som undrar hur jag i medelålder ohämmat kan frossa choklad och annat utan att det syns på kroppen, men det kommer inte gratis...

Låter som du är vältränad
Att ligga och mala en timme på konstant effekt är inte fel. Det kan vara bättre att köra någon intervallform dock. Personligen har jag väldigt svårt att motivera mig att köra en timme på konstant och effekt så, väldigt mentalt jobbigt.
Kör du så ofta kan du ju variera såklart. Ett tips kan vara att köra med lite olika kadens för att träna olika förmågor.
Citera
2020-06-06, 09:46
Medlem
Angående puls kan ju samma watt inne ge högre puls eftersom man ofta blir varmare än ute.
Citera
2020-06-06, 09:50
Medlem
Finns mycket att säga om effekt. FTP brukar den effekten kallas man kan hålla en timme. Googla på det om du vill. Man kan använda den för att göra olika pass osv.
Citera
2020-06-06, 16:46
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Låter som du är vältränad
Att ligga och mala en timme på konstant effekt är inte fel. Det kan vara bättre att köra någon intervallform dock. Personligen har jag väldigt svårt att motivera mig att köra en timme på konstant och effekt så, väldigt mentalt jobbigt.
Kör du så ofta kan du ju variera såklart. Ett tips kan vara att köra med lite olika kadens för att träna olika förmågor.

Tror väl att det är uthållighet som jag är duktig på, med tråden i åtanke testade jag köra extra länge idag och körde en timme och 20 minuter med 220W i snitt... görbart men inget jag vill göra varje dag... 45-60min är väl gränsen innan man blir less. Pendlade väl typ mellan 180 till 250W, men bör kanske göra större intervaller än så.
Citera
2020-06-06, 16:59
Medlem
Citat:
Tror väl att det är uthållighet som jag är duktig på, med tråden i åtanke testade jag köra extra länge idag och körde en timme och 20 minuter med 220W i snitt... görbart men inget jag vill göra varje dag... 45-60min är väl gränsen innan man blir less. Pendlade väl typ mellan 180 till 250W, men bör kanske göra större intervaller än så.

Grymt. Hur hittar du motivation till innetäning på sommaren när man kan köra ute ?

Säg att du kör 4 minuter på kanske 275 w. Sen sänker till ganska lågt. Och så kör 4 sådana. 4x4 kallas det och ska vara bra .

Köra 400 w eller nåt en minut kan va en idé .

Finns mycket man kan testa. Eller så kör du som du gör.
Citera
2020-06-06, 17:03
Medlem
Kör du varje dag nästan kan du ju köra rätt olika grejer från dag till dag. Lyssnade på en proffstränare (reck). Han sa det att cykelträning eller konditionsträning blir aldrig fel i princip, bara mer eller mindre bra .
Citera
2020-06-08, 22:42
Medlem
Virre217s avatar
Testade 4x4 metoden för första gången... inte helt självklar då det tar en del tid att komma upp i 90% puls och även tid innan den går ner till 70%. Jag kan faktiskt tycka att 160 puls inte är hela världen om man långsamt fått bygga upp den, men när man brutalt snabbt ökar puls så blir det mycket jobbigare.

Är tanken i just 4x4 att stressa hjärtat hårdare genom att gå upp i puls hastigt och tillbaka, jämfört med att stiga långsamt och länge?
Citera
2020-06-09, 14:38
Medlem
Citat:
Testade 4x4 metoden för första gången... inte helt självklar då det tar en del tid att komma upp i 90% puls och även tid innan den går ner till 70%. Jag kan faktiskt tycka att 160 puls inte är hela världen om man långsamt fått bygga upp den, men när man brutalt snabbt ökar puls så blir det mycket jobbigare.

Är tanken i just 4x4 att stressa hjärtat hårdare genom att gå upp i puls hastigt och tillbaka, jämfört med att stiga långsamt och länge?

Det fetade. Det håller jag med om, tror jag de flesta gör.

Jag är ingen expert men har fattad det ungefär så här. För att träna vo2max (i princip hjärtat) bör man (anses det) träna ganska nära sitt vo2-max vilket då är över ca 90% av maxpuls. Ett populärt sätt att göra det är just 4x4 som är väldigt klassiskt och visat sig bra, kallas ibland norska intervaller eller Björgenintervaller. Tanken är väl att det är lagom långa intervaller för att kunna ligga såpass nära maxpuls. Det viktiga anses vara att ligga så nära sitt vo2-max så länge som möjligt. Kör man på för hårt stumnar benen för fort och man kommer aldrig dit precis som du säger. Man ska samla tid med hög puls för att det ska vara så effektivt som möjligt (tror det är ganska väletablerat). Skulle du köra 15 minuters intervall kommer du aldrig lika högt i puls och får inte samma träning för just hjärtat.

Sen finns det intervaller som anses ännu bättre där man kör lite högre intensitet i början och sen slår av lite bara för att hålla längre tid på hög puls.

Sen tränar ju alla intervaller på cykel både ben och hjärta och allt är bra i princip
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in