• 2
  • 3
2020-06-06, 18:39
Medlem
GalFisks avatar
Biltemas reparationslappar r vldigt snlt tilltagna. Lgg p en tia eller tv och kp bttre saker i en riktig cykelaffr.
Sjlv tycker jag det r ondigt att skruva bort hjulet fr att laga en punka. Man kan lika grna krnga av dcket och kolla slangen dr den sitter, om man inte ska bubbla den i en balja fr att hitta lckan. Men lckor tycker jag man ltt hittar genom att lyssna och ha ansiktet nra - kind, gon och lppar knner ofta ganska ltt nr det blser ven frn en liten pysis.
Vad silvertejp anbelangar s kan det kanske hjlpa, men inte skert. Kan vara vrt att testa om du behver en fungerande cykel, men tvtta bort alla limrester innan du lappar, annars blir lagningen skert inget bra. Bensin funkar bra p silvertejpslim, men r det frskt kanske ajax eller tvl rcker.
Citera
2020-06-07, 10:41
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Williamdoss
Det blir en ny slang ist

Det r det absolut bsta! Jag byter alltid slang nr jag fr punka, oavsett om det r pyspunka eller en mer aggressiv punktering. Det r lika ltt om inte lttare att byta hela slangen som att hlla p med att leta efter hlet och kladda med lagningssatser.

Lagningssatser r mjligen bra om man r ute p tur, ven om det inte r dumt att medfra en extra slang, fr man kan ju f mer n en punka. Jag som anvnder cykeln till och frn jobbet, ca tre km bort, slpar ju sjlvklart inte med ngra reservdelar. Fr jag punka s gr jag hem med cykeln eller hmtar den med bil.

Ett annat tips r att ha bra dck p cykeln. Jag sjlv kr med Biltemas frstrkta dck och tycker det funkar kanon. Har inte haft punka p ett par r.
Citera
2020-06-08, 11:37
Medlem
Varfr inte laga slangen? Det tar inte mnga minuter. Jag har fr mig att jag klarar det p 12 minuter utan att stressa. Det gr lika snabbt som att laga med silvertejp med skillnaden att en riktig lagning kommer hlla. Jag har lagade slangar jag krt p i ett par r p min pendlingshoj.

Jag gr lite olika beroende p cykel och hur mycket tid jag har. Nr jag trnar och tvlar s byter jag alltid slang till reservslangar. Det tar fr lng tid att laga. Men slangarna tar jag med mig. Om man har otur s kan man f fler punkor n vad man har extra slangar till. P MTB har jag bara med mig en reservslang och p racer tv. Utver det har jag alltid med mig ngra lagningslappar. Det gr att jag kan f i alla fall 5 punkor p en runda och nd klara mig runt.

Slangarna lagar jag nr jag kommer hem och har som reservslang p trning. Till tvling vill jag helst ha helt olappade slangar fr man vet aldrig hur bra lagningarna hller. Det har ju hnt att man lagat lite dligt ibland.
Citera
2020-06-08, 23:39
Medlem
Om slangen r gammal och torr kan luften lcka genom slangen utan att det r ngot hl.
r det ventilen, spotta p den och se om det bubblar.

Kp ingen slang p Biltema eller annan lgbudgetbutik, deras slangar innehller s jkla mycket plast s
dom tl absolut ingenting, och i princip omjliga laga.
Citera
2020-07-06, 18:12
Medlem
ante-ws avatar
Det funkar galant, se bara till att tejpa hela vgen runt dcket ocks, ibland behver man inte ens f av dcket. Kr ett varv runt dck och flg dr du misstnker att hlet r. Inte s noga med vilket fabrikat s lnge den r silver!
Lycka till!
Citera
2020-07-06, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ante-w
Det funkar galant, se bara till att tejpa hela vgen runt dcket ocks, ibland behver man inte ens f av dcket. Kr ett varv runt dck och flg dr du misstnker att hlet r. Inte s noga med vilket fabrikat s lnge den r silver!
Lycka till!

Om man har flgar och dck som kan anvndas slanglst s r ett annat alternativ att istllet tejpa insidan av flgen, montera ventiler fr slanglst och anvnda ttningsvtska. D klarar man frhoppningsvis mindre punkteringar, och kan ven anvnda lgre dckstryck utan att riskera klmpunktering. Strre punkteringar kan man laga med plugg frn utsidan.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in