• 5
  • 6
2020-11-13, 13:41
Medlem
Bronixs avatar
Jahapp då var dom med i tidningen igen. Den här gången en småbarns pappa. Hur kan man utsätta människor för detta och samtidigt lura in folk på att det är en trygghet mellan jobben?

Hur länge ska man behöva vänta egentligen, räcker inte 5 månader?

Det blir ju till slut helt meningslöst. Till vem kan man anmäla dem?

Marcus har väntat på a-kassa i fem månader https://www.aftonbladet.se/minekonom...-fran-a-kassan
Citera
2020-11-13, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bronix
Jahapp då var dom med i tidningen igen. Den här gången en småbarns pappa. Hur kan man utsätta människor för detta och samtidigt lura in folk på att det är en trygghet mellan jobben?

Marcus har väntat på a-kassa i fem månader https://www.aftonbladet.se/minekonom...-fran-a-kassan

Han har varit oansvarig som inte var medlem i någon a-kassa, de har hanterat alla ärenden under pandemin mycket fortare än alfakassan. Förmodligen tar han lärdom av detta den snålesate och betalar 140 kr i månaden till a-kassa i framtiden.
Citera
2020-11-13, 21:14
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bronix

Anmäla för vad, vilket regelverk menar du att de har brutit mot?

Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Han har varit oansvarig som inte var medlem i någon a-kassa, de har hanterat alla ärenden under pandemin mycket fortare än alfakassan. Förmodligen tar han lärdom av detta den snålesate och betalar 140 kr i månaden till a-kassa i framtiden.
Om han sedan tidigare har varit ansluten till Alfakassan eller ej vet vi inte, det framgår inte av artikeln.
Citera
2020-11-13, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny

Om han sedan tidigare har varit ansluten till Alfakassan eller ej vet vi inte, det framgår inte av artikeln.

Jaha, det var inte vad jag skrev.
Han har varit snål och bekväm, inte betalt avgift till en ordinär akassa och får därför helt enkelt ta att alfakassan har mycket längre beslutsfattning än vad a-kassorna generellt har. Olyckligt, men knappast någon annans fel än hans eget.
Citera
2020-11-13, 21:46
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Jaha, det var inte vad jag skrev.
Han har varit snål och bekväm, inte betalt avgift till en ordinär akassa och får därför helt enkelt ta att alfakassan har mycket längre beslutsfattning än vad a-kassorna generellt har. Olyckligt, men knappast någon annans fel än hans eget.
Man betalar till alfakassan också om man vill ha inkomstbaserad ersättning, dyrare än vissa andra kassor så vad har det med snålhet att göra?
Citera
2020-11-13, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Man betalar till alfakassan också om man vill ha inkomstbaserad ersättning, dyrare än vissa andra kassor så vad har det med snålhet att göra?

Bra fråga, får be om ursäkt. Vet inte riktigt hur jag tänkte.
Citera
2022-12-11, 20:46
Medlem
Jag började plugga direkt efter att jag sa up mig och hoppade av jobbet, nu planerar jag att hoppa studierna (jag betalar fortfarande varje månad till AK) . Nu har jag pratat över telefon med nån på alfakassan, jag frågade om studietiden räknas som fryst tid, jag är 95% säker på att hon sa att det är så det är. Så nu antar jag att man kan hoppa av och ta vara på 80% av lönen (efter katensdagarna har tickat klart från dagen man officiellt hoppat av) innan man hittar jobb samtidigt som man är inskriven på AF. Vill påpeka att det är under 5 år sedan avhoppet skedde om det spelar roll.

Har ni nån info på det här, det känns fortfarande en anning tvetydigt
Citera
2022-12-12, 00:56
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henlo
Jag började plugga direkt efter att jag sa up mig och hoppade av jobbet, nu planerar jag att hoppa studierna (jag betalar fortfarande varje månad till AK) . Nu har jag pratat över telefon med nån på alfakassan, jag frågade om studietiden räknas som fryst tid, jag är 95% säker på att hon sa att det är så det är. Så nu antar jag att man kan hoppa av och ta vara på 80% av lönen (efter katensdagarna har tickat klart från dagen man officiellt hoppat av) innan man hittar jobb samtidigt som man är inskriven på AF. Vill påpeka att det är under 5 år sedan avhoppet skedde om det spelar roll.

Har ni nån info på det här, det känns fortfarande en anning tvetydigt
Studietiden är i vissa fall överhoppningsbar, som det kallas.

https://www.sverigesakassor.se/wp-co...bruari2022.pdf (sidan 6, men det är nog nyttigt läsa igenom i sin helhet).

Från Alfakassans egna "Frågor och svar":
Fråga:
Jag har studerat, vad ska jag tänka på när jag ansöker om ersättning?

Svar:
Studier räknas som överhoppningsbara om de har varit på heltid och om du var minst 25 år när de avslutades. Om du var under 25 år när studierna avslutades ska du ha arbetat heltid under 5 sammanhängande månader någon gång innan du började studera, för att studier ska räknas som överhoppningsbar tid.
https://alfakassan.se/vanliga_fragor...om_ersattning/

Regleras i 16b §:
https://www.riksdagen.se/sv/dokument...g_sfs-1997-238
Citera
2023-03-31, 11:44
Medlem
WebDevs avatar
Någon som vet varför och hur länge en utbetalning står som "preliminär", om man har ett avslutat ärende med beslut om ersättning.
Står att utbetalningar sker på torsdagar och detta var klart i onsdags.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in