Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-05, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det var ju lån dottern tagit! Sannolikt med månatliga amorteringar i åratal framöver så föräldrarna måste inte langa fram typ 300k cash omedelbart!

Och ett par hundra tusen på banken när man är runt 50 år, det är i vart fall min verklighet!
Du lever i en jävla god verklighet jämfört med jävligt många andra svenskar! Vem skulle t.ex. vilja sälja sin bil för att ungjäveln har baxxat pengar? Hade nog avlivat min unge om den gjorde detta.
Citera
2020-06-05, 22:35
Medlem
Men vaffan.....
När man är i 50:års åldern så har man väl ett par hundra på banken? Om inte så måste man ha felprioriterat något sanslöst....
Citera
2020-06-05, 22:35
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Ok! "Hundratusentals kronor", säg 300k. Det borde inte sänka ett gift par så de blir "totalt utblottade"? Hade de halvknackig ekonomi sedan tidigare? De fick ju trots allt låna hundratusentals kronor!

Surt för föräldrarna men de kommer nog klara detta!
Vad har dottern spenderat det på? Spelberoende? Annars blir ju dottern betalningsskyldig tillbaka.

Sålänge det inte är nåt sms-lån och helt uppåt väggarna, så borde föräldrna i värsta fallet kunna omvandla lånen till ett vanligt blankolån hos en storbank. På sin höjd får de då betala 3000-4000 i månaden på ett sånt lån på 300 000. Så knappast helt utblottade. Och det här är i allra värsta tänkbara scenariot. Förhoppningvis/troligtvis så blir dottern betalningskyldig till lånen och dömd för bedrägeri.
Citera
2020-06-05, 22:36
Medlem
Precis!!!
Utblottade för ett par hundringar....
Hallå?
Citera
2020-06-05, 23:32
Medlem
StorSvartPeniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Vad har dottern spenderat det på? Spelberoende? Annars blir ju dottern betalningsskyldig tillbaka.

Sålänge det inte är nåt sms-lån och helt uppåt väggarna, så borde föräldrna i värsta fallet kunna omvandla lånen till ett vanligt blankolån hos en storbank. På sin höjd får de då betala 3000-4000 i månaden på ett sånt lån på 300 000. Så knappast helt utblottade. Och det här är i allra värsta tänkbara scenariot. Förhoppningvis/troligtvis så blir dottern betalningskyldig till lånen och dömd för bedrägeri.
Det handlar om 192,000:- som åklagaren kommer ta upp i rättegången.
Citera
2020-06-06, 03:57
Medlem
Sugminhalals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Så mycket pizza man får för drygt 100K.
Säkert en del plockgodis också.
Jävlar! "1000 pizzor" ska min nästa dikt heta.
Citera
2020-06-06, 04:50
Medlem
stortans avatar
”min dröm på rosorna jag bär
Och nu jag går och hoppas på
Att du i mig är kär.

10000 vesuio.

Hoppas du redan cashat in geten när/om hon giftes bort annars blir nog även det svårt nu.
Citera
2020-06-06, 05:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mimur
Lite citat från artikeln
” Föräldrarna var ovetande om dotterns bedrägerier och blev djupt skuldsatta. När bankskulderna inte betalades överlämnades de till kronofogden. Det gjorde att de riskerade utmätning.”

” När kvinnan ville få ett lån med föräldrarnas bostad som säkerhet var det hon som visade en värderingsman runt. Till pappan sade kvinnan att det var en person som ville köpa något som hon hade lagt ut på Blocket.”

” Pappan har blivit svårt deprimerad av dotterns agerande. I förhör med hjälp av tolk har han sagt:
– Hon har [...] vållat oss jättestora problem. Det hon har gjort har lett till att vi stundom saknade medel till mat.”

Åtalet gäller tydligen en väldig mängd bedrägerier under flera års tid. Att det pågått så länge verkar ha en del med föräldrarnas dåliga svenska att göra.

Åklagaren har bestämt sig att ta upp bara två fall i rättegången för att som jag förstår det inte rättegången ska bli för omfattande. Dessa två fall är på 90000 respektive 102000 kronor

Så de är inte svenskar, då behövs det inte ordas mer. Genom tolk i förhör....
Citera
2020-06-06, 05:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faceback
Föräldrarna borde fortfarande vara i arbetsförd ålder, så nog allt borde det finnas medel till mat iaf.

Troligtvis är "inkomsten" bidrag och det hela blir ännu märkligare. Hur kan man få ta lån om man går på bidrag?
Citera
2020-06-06, 05:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superquadro
Men vaffan.....
När man är i 50:års åldern så har man väl ett par hundra på banken? Om inte så måste man ha felprioriterat något sanslöst....

Ett par hundra på banken hoppas jag även en 30 åring har.
Citera
2020-06-06, 06:49
Medlem
BullensPilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Sålänge det inte är nåt sms-lån och helt uppåt väggarna, så borde föräldrna i värsta fallet kunna omvandla lånen till ett vanligt blankolån hos en storbank. På sin höjd får de då betala 3000-4000 i månaden på ett sånt lån på 300 000. Så knappast helt utblottade. Och det här är i allra värsta tänkbara scenariot.
Har du inte en fast anställning får du inga blankolån hos storbankerna med en rimlig ränta. Då är du i stället hänvisad till deras kreditbolag, där räntan ligger på ca 13% och uppåt.
Citera
2020-06-06, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Superquadro
Men vaffan.....

Du lever i en fantasivärld.
Om din teori var i närheten av hur det är, så skulle inga pensionärer få bostadstillägg eftersom bostadstillägget skulle bli minimalt.
Samma sak med bostadsbidraget, nästan inga skulle behöva söka bostadsbidrag eftersom man måste uppge bankmedel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in