• 2
  • 3
2020-06-08, 09:55
Medlem
chran508s avatar
Hade du sökt lån på den bank jag jobbar på så hade vi gett avslag av två anledningar.

1. Det är inte din permanentbostad.
2. Vi beviljar inte lån på bostäder som hyrs ut.
Citera
2020-06-08, 22:33
Medlem
c-dogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chran508
Hade du sökt lån på den bank jag jobbar på så hade vi gett avslag av två anledningar.

1. Det är inte din permanentbostad.
2. Vi beviljar inte lån på bostäder som hyrs ut.

Intressant. Hur ställer ni er till de kunder som redan fått lån beviljat hos er och som därefter flyttar och hyr ut lägenheten?

Ingår det någon klausul i lånet som behandlar detta, och på vilket sätt följer ni upp att låntagaren faktiskt bor kvar?

Om det visar sig att lånetagaren flyttat, vilka åtgärder kan och brukar ni då vidta gällande avtalet mellan er och låntagaren?
Citera
2020-06-09, 08:57
Medlem
chran508s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c-dog
Intressant. Hur ställer ni er till de kunder som redan fått lån beviljat hos er och som därefter flyttar och hyr ut lägenheten?

Ingår det någon klausul i lånet som behandlar detta, och på vilket sätt följer ni upp att låntagaren faktiskt bor kvar?

Om det visar sig att lånetagaren flyttat, vilka åtgärder kan och brukar ni då vidta gällande avtalet mellan er och låntagaren?
Det görs ingen direkt uppföljning om huruvida kunden bor där utan det upptäcks oftast genom att kund t.ex vill utöka lånet och vi i den nya ansökan ser att kunden har en annan adress. Men det brukar inte rendera i något straff utan mest ett "aja baja, så får man inte göra". Däremot så står det i villkoren att vi har rätt att säga upp lånet om villkoren inte följs, och uthyrning är ett av dessa villkor. Men det har mig veterligen aldrig hänt.

Så länge man har köpt bostaden i syfte att ha den som permanentbostad så brukar vi vara OK med uthyrning under kortare perioder om man t.ex ska plugga utomlands.
Citera
2020-06-10, 08:59
Medlem
c-dogs avatar
Citat:
Det görs ingen direkt uppföljning om huruvida kunden bor där utan det upptäcks oftast genom att kund t.ex vill utöka lånet och vi i den nya ansökan ser att kunden har en annan adress. Men det brukar inte rendera i något straff utan mest ett "aja baja, så får man inte göra". Däremot så står det i villkoren att vi har rätt att säga upp lånet om villkoren inte följs, och uthyrning är ett av dessa villkor. Men det har mig veterligen aldrig hänt.

Så länge man har köpt bostaden i syfte att ha den som permanentbostad så brukar vi vara OK med uthyrning under kortare perioder om man t.ex ska plugga utomlands.

Tack för svar!
Citera
2024-10-11, 12:24
Medlem
[quote=chran508|71884577]Det görs ingen direkt uppföljning om huruvida kunden bor där utan det upptäcks oftast genom att kund t.ex vill utöka lånet och vi i den nya ansökan ser att kunden har en annan adress. Men det brukar inte rendera i något straff utan mest ett "aja baja, så får man inte göra". Däremot så står det i villkoren att vi har rätt att säga upp lånet om villkoren inte följs, och uthyrning är ett av dessa villkor. Men det har mig veterligen aldrig hänt.

Men visst måste det dock stå i den specifika bankens villkor?
Dessutom även om peronen inte står som skriven där så behöver det ju inte betyda "Hyresverksamhet" heller utan man kanske står på lånet åt en nära familjemedlem bland annat som sedan ska få bostaden som gåva efter den är avbetald.
Citera
2024-10-11, 12:25
Medlem
Citat:

Men visst måste det dock stå i den specifika bankens villkor först och främst?
Dessutom även om personen inte står som skriven där så behöver det ju inte betyda "Hyresverksamhet" heller utan man kanske står på lånet åt en nära familjemedlem bland annat som sedan ska få bostaden som gåva efter den är avbetald?
Citera
2024-10-11, 13:34
Medlem
Citat:

Jag ringde Danskebank tex och dom hade ju att man var tvungen att vara foklbokförd där för att dom ska ta över lån. Dock hittar jag ingenting om det i villkoren så vart står sånt?https://danskebank.se/-/media/files/...C342E8AA84F21B

Går det inte att kringgå det här om man bara folkbokför sig på bostaden innan man gör en ny ansökan om att flytta över bolån och sedan efter det är helt klart så skriver man tillbaka sig på den andra platsen? Eller kan ni se vid upplysningen HUR längre man då har varit folkbokförd där?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in