Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-10-12, 08:15
Medlem
C.P är ju en erfaren åklagare men förstår han hur mycket han gjort bort sig på pressträffen eller är han så förblindad av sin övertygelse??
Citera
2024-10-24, 10:30
Medlem
Jag orkar inte läsa hela tråden men under våren 2020 så byggde KP upp stämningen och förhoppningen om att lösa mordet genom en rad uttalanden i media. Vad var det som gick snett? Jag vill minnas att man hade förhoppningen om att matcha kulorna till ett visst vapen man nyligen hittat i början av 2020 eller under 2019 men att vapnet sedan bedömdes vara i för dålig skick.

Stämmer detta? Eller vad hände mellan KPs uttalanden våren 2020 fram till pressträffen 2020? Misslyckades man med att koppla SE till Stay Behind?

Något är ju lurt med tanke på hur självsäker KP lät månader innan 10/6 -20.
Citera
2024-10-25, 23:38
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Jag orkar inte läsa hela tråden men under våren 2020 så byggde KP upp stämningen och förhoppningen om att lösa mordet genom en rad uttalanden i media. Vad var det som gick snett? Jag vill minnas att man hade förhoppningen om att matcha kulorna till ett visst vapen man nyligen hittat i början av 2020 eller under 2019 men att vapnet sedan bedömdes vara i för dålig skick.

Stämmer detta? Eller vad hände mellan KPs uttalanden våren 2020 fram till pressträffen 2020? Misslyckades man med att koppla SE till Stay Behind?

Något är ju lurt med tanke på hur självsäker KP lät månader innan 10/6 -20.
Det finns många teorier och lösa spekulationer om det här. Det mesta troliga är väl att KP trodde att man skulle kunna knyta Skandiamannen till ett vapen och därmed kunna bevisa att det var han som utförde mordet. Jag har för mig att testet av det mest aktuella vapnet kom tillbaka negativt en vecka före presskonferensen.
Citera
2024-11-02, 06:25
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Det finns många teorier och lösa spekulationer om det här. Det mesta troliga är väl att KP trodde att man skulle kunna knyta Skandiamannen till ett vapen och därmed kunna bevisa att det var han som utförde mordet. Jag har för mig att testet av det mest aktuella vapnet kom tillbaka negativt en vecka före presskonferensen.

Vapenundersökningen var som jag förstår det avklarad långt tidigare och även i god tid före åklagarens besked i februari 2020.

Det var vapensamlarens två stycken revolvrar .357 som provsköts. De undersöktes inte i aktionen på nittiotalet av skälen att den ena var felregistrerad och den andra som samlarvapen (antar att det var skälet). Den felregistrerade fick resultatet noll (varken plus eller minus).

Det besked som kom dagar före presentationen gällande vapen var det utlåtande från NFC man begärt gällande möjlighet att binda ett vapen till mordkulorna i vilket bedömdes att det förmodligen inte var möjligt att göra med säkerhet.
Citera
2024-11-02, 19:02
Medlem
Ograsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Vapenundersökningen var som jag förstår det avklarad långt tidigare och även i god tid före åklagarens besked i februari 2020.

Det var vapensamlarens två stycken revolvrar .357 som provsköts. De undersöktes inte i aktionen på nittiotalet av skälen att den ena var felregistrerad och den andra som samlarvapen (antar att det var skälet). Den felregistrerade fick resultatet noll (varken plus eller minus).

Det besked som kom dagar före presentationen gällande vapen var det utlåtande från NFC man begärt gällande möjlighet att binda ett vapen till mordkulorna i vilket bedömdes att det förmodligen inte var möjligt att göra med säkerhet.

Det sista och slutgiltiga beskedet kom från NFC nio dagar innan presskonferensen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...pa-palmemordet
Citera
2024-11-03, 06:46
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ograst
Det sista och slutgiltiga beskedet kom från NFC nio dagar innan presskonferensen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...pa-palmemordet

Artikeln överensstämmer med det jag skriver.

Det kom inget svar på test av vapen i maj.

Utan det som kom var en allmän bedömning av möjligheten att kunna binda ett vapen till mordkulorna. Vad man än kommit fram till där, så hade det inte inneburit något avgörande för åklagarens framställan. Revolvern var inte undersökt ånyo.

KP gör väl någon poäng dock av att revolvern sköt nolla och att NFC samtidigt uttalar att det förmodligen inte går att binda ett vapen till mordkulorna. Dvs, nolla är så nära man kan komma.

Det håller jag i sådana fall inte med om. Det är möjligt att det sannolikt inte går att med säkerhet binda mordkulorna till en revolver. Spåren på kulorna från mordplatsen duger dock till att konstatera överensstämmelser i någon mån, vilket framgår av att dessa två konstaterats ha liknande spårbilder. Även om den jämförande undersökningen inte med säkerhet kunde säga att de utskjutits ur samma vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in