• 1
  • 2
2020-06-10, 13:14
Medlem
Hej. En fråga till barnfamiljer där bara en person jobbar.

Låt oss säga en familj med två barn, en bil på avbetalning 2000kr/mån, bostadsrätt 4-5000kr avgift.

Hur hög lön måste man ha för att på ett "vettigt" sätt försörja frun och barnen?
Citera
2020-06-10, 13:25
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wargaso123

Låt oss säga en familj med två barn, en bil på avbetalning 2000kr/mån, bostadsrätt 4-5000kr avgift.

Hur hög lön måste man ha för att på ett "vettigt" sätt försörja frun och barnen?

Det beror förstås på hur dyrt man vill leva, vilken ålder barnen är i, var man bor o.s.v.

Tittar man på era siffror och Swedbanks exempel här: https://www.swedbank.se/privat/vara-...-att-leva.html

Så hamnar man på runt 16+5+6 = tjugosju tkr per månad. Man vill ju ha lite luft i budgeten och kanske kunna spara en slant, så säg att man som absolut minimum behöver ha in 30 tkr i månaden. Beroende på vilken kommun du bor i behöver du då tjäna brutto runt 40-42 tkr per månad.

Många lever förstås betydligt dyrare än så, och du får man tjäna mer. Å andra sidan lever många billigare, "Fantastiska Farbror Fri" är ett par med barn som lever för runt 20 tkr per månad: https://tradevenue.se/miljonarinnan30/m%C3%A5nadsbudget
Senast redigerad av Stygotius 2020-06-10 kl. 13:45.
Citera
2020-06-10, 13:27
Medlem
tryggtochbras avatar
Citat:

Det är lite som att fråga "hur långt är ett snöre?" eftersom det beror på vilken levnadsstandard/livsvanor och utgifter ni har i övrigt. Åker ni på semester utomlands med två barn varje år blir det t.ex. en helt annan sak än om ni tältar med barnen hemma i Sverige. Har barnen aktiviteter som kostar pengar, går ni på lekland, tivolin och liknande? Ska de ha mobiltelefoner, ipads, datorer, tv-spel? Du och din fru? Har ni lån på bostadsrätten? Hur mycket kör ni per år med bilen, bensinen och reparationer kostar också, liksom parkering och försäkringar. Lagar ni all mat 7 dagar i veckan eller köper ni take away ibland? Kan barnen ärva kläder av varandra, köper ni begagnat på Blocket eller ska båda barnen ha nya märkeskläder varje säsong?

Enklaste är att göra en budget baserat på era utgifter det senaste året och justera efter nuvarande situation och sådant som ändrats eller kommer ändras inom kommande året eller par åren. Titta på vilka utgifter ni rimligen kan och vill justera och sedan har ni en hyfsad siffra.

Alla som sysslar med FIRE har säkert bra tips på att hålla nere kostnader om du vill googla lite. Egentligen borde man klara sig på 20k efter skatt men blir inte mycket utrymme att spara ihop någon buffert till större utgifter som reparationer av bilen, nya vitvaror och liknande, eller sjukskrivning/arbetslöshet. Så beror på tidsperspektivet också, förstås.
Citera
2020-06-10, 14:24
Medlem
Håller med er, enklast är att göra en egen kalkyl.

Som sagt man klarar ju sig säkert på 20k efter skatt men sedan uppstår problem om man vill spara lite med den lönen.
Citera
2020-06-10, 15:49
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Håller med er, enklast är att göra en egen kalkyl.

Som sagt man klarar ju sig säkert på 20k efter skatt men sedan uppstår problem om man vill spara lite med den lönen.

Ja. Det lättaste är väl att helt enkelt under några månader noga notera alla utgifter i typ excel. Då ser du efter några månader vad ni i snitt gör av med per månad.
Citera
2020-06-10, 17:22
Medlem
När jag försökte flytta mitt huslån så tyckte bankkvinnan att min lyxhustru kostade mig 9k i månaden.

Dom drog alltså av 9k av min nettolön i deras beräkningar för min fru pluggade och kursen var inte CSN beträttigad.

Tyckte det lät mycket så säg 5k för fru och 3 k för barnen för och 5k för digs också = 20 k netto med dom andra utgifterna.
Citera
2020-06-10, 17:36
Medlem
Citat:

Just i ditt fall här kommer det att behövas en ralativt hög lön då du redan här har 8-10 000 om du räknar med drift och försäkringar.
Men är man beredd att leva lite snålt och avstå bil blir kalkylen betydligt bättre.
Har faktiakt bekanta som lever så han har ett verkstadsjobb inkommst knappt 30 brutto, så en bit över 20 netto.
Det lever barnen har bra kläder och de äter nyttigt, men ingen bil semester tar de i morfars stuga etc.
Finns andra som har det svårt med 2 sådana inkomster men då handlar det om leasingbil chartersemestrar och skräpmat.
Citera
2020-06-11, 16:58
Medlem
Frågan är felställd, en barnfamilj har inget i en brf att göra utan bör bo i hus, sen blev jag konfunderad över det där med en bil, ska du cykla till jobbet? Jag har räknat på det där när jag blev förvånad över att alla mammor hämtar ungarna kl. 14:30 och får inte ihop det. Med tanke på skattetrycket så spelar det nästan ingen roll hur mycket mannen tjänar. Men jag tycker nog att en barnfamilj bör ha minst 50' efter skatt för att det ska gå runt bra. Det är bara att räkna baklänges. Och då får ungarna gå i HM-kläder, ha billiga telefoner, begagnade cyklar och bli skrattade åt av sina kompisar...
Citera
2020-06-11, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ssooffiiaa
Frågan är felställd, en barnfamilj har inget i en brf att göra utan bör bo i hus, sen blev jag konfunderad över det där med en bil, ska du cykla till jobbet? Jag har räknat på det där när jag blev förvånad över att alla mammor hämtar ungarna kl. 14:30 och får inte ihop det. Med tanke på skattetrycket så spelar det nästan ingen roll hur mycket mannen tjänar. Men jag tycker nog att en barnfamilj bör ha minst 50' efter skatt för att det ska gå runt bra. Det är bara att räkna baklänges. Och då får ungarna gå i HM-kläder, ha billiga telefoner, begagnade cyklar och bli skrattade åt av sina kompisar...

Ok, så alla familjer med barn måste bo i hus?
Citera
2020-06-12, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Just i ditt fall här kommer det att behövas en ralativt hög lön då du redan här har 8-10 000 om du räknar med drift och försäkringar.
Men är man beredd att leva lite snålt och avstå bil blir kalkylen betydligt bättre.
Har faktiakt bekanta som lever så han har ett verkstadsjobb inkommst knappt 30 brutto, så en bit över 20 netto.
Det lever barnen har bra kläder och de äter nyttigt, men ingen bil semester tar de i morfars stuga etc.
Finns andra som har det svårt med 2 sådana inkomster men då handlar det om leasingbil chartersemestrar och skräpmat.

Tack för svar! Den du känner, tror du han hade haft svårt med en bilavbetalning på 2-3k i månaden? Vet du ifall han lyckas spara något?
Citera
2020-06-12, 06:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Anonymous
Ok, så alla familjer med barn måste bo i hus?

Om du vill att barnen ska växa upp ordentligt utan att bo i ett sämre område och få kriminella kompisar så underlättar det. Sen har jag märkt att föräldrar som bor i lägenhet ofta är sämre på att aktivera ungarna fysiskt. Det är svårt att slänga ut barnen på tomten för att leka en stund när man sitter fyra våningar upp och har grannar man inte känner. Det är i det läget bättre med två arbetande föräldrar och högre standard.
Citera
2020-06-12, 07:54
Medlem
Citat:
Tack för svar! Den du känner, tror du han hade haft svårt med en bilavbetalning på 2-3k i månaden? Vet du ifall han lyckas spara något?

Han har så vitt jag vet ett sparande, då de alldrig verkar ha några större problem med pengar.
Men jag skulle säga att alla marginaler skulle ryka om de skaffade bil och framför allt låna till en bil.
Det är som jag hoppas du vet andra saker en avbetalning som en bil kostar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in