Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-10, 13:23
  #1
Medlem
vinbras avatar
Det har efter dagens skandalösa presskonferens med Krister Petersson och Hans Melander kommit en mängd synpunkter om att Stig Engströms anhöriga borde göra en anmälan om förtal av avliden.

Vad är dina tankar om detta?
__________________
Senast redigerad av vinbra 2020-06-10 kl. 13:28.
Citera
2020-06-10, 13:29
  #2
Medlem
DeValeras avatar
Information om detta finns här:

https://lawline.se/answers/fortal-av-avliden-person-1


- Det finns ett stort allmänintresse av detta. Det rekvisitet uppfylls

- Handlingen skulle ha lett till åtal. Detta är dock högst tveksamt. Petersson nämnde att Engström kanske hade blivit häktade på grund av dessa uppgifter, men detta ser inte jag som tillräckligt starkt för att hänga ut honom som en av de absolut grövsta brottslingarna genom tiderna i Sverige.
'

Jag tycker nog att detta är på gränsen eller att gränsen har överskridits för förtal av avliden. Men de som ansvarar för presskonferensen måste väl ha tagit juridisk expertis till hjälp innan presskonferensen. Har de inte gjort det och sedan blir fällda för förtal - ja då uppvisar dom upp en enastående inkompetens.
Citera
2020-06-10, 14:05
  #3
Medlem
Fistkramps avatar
Men va är det här för löjleri, bara i Sverige, Ska vi göra likadant med Christer P? - död! Christer A? - död!! Ska deras anhöriga få skadestånd också? Svenskar är idioter. Bara för att nån tanig socialbidragstagare med tio kilo foliehatt påstår att nej minsann det var ett UFO som sköt Palme och inte skandiamannen och blev kränkt av dagens presskonferens då det inte uppenbarade sig att det var ett UFO... Nä orkar inte skriva... Skit på er.
Citera
2020-06-10, 14:06
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Information om detta finns här:

https://lawline.se/answers/fortal-av-avliden-person-1


- Det finns ett stort allmänintresse av detta. Det rekvisitet uppfylls

- Handlingen skulle ha lett till åtal. Detta är dock högst tveksamt. Petersson nämnde att Engström kanske hade blivit häktade på grund av dessa uppgifter, men detta ser inte jag som tillräckligt starkt för att hänga ut honom som en av de absolut grövsta brottslingarna genom tiderna i Sverige.
'

Jag tycker nog att detta är på gränsen eller att gränsen har överskridits för förtal av avliden. Men de som ansvarar för presskonferensen måste väl ha tagit juridisk expertis till hjälp innan presskonferensen. Har de inte gjort det och sedan blir fällda för förtal - ja då uppvisar dom upp en enastående inkompetens.

Maxstraff för grovt förtal är fängelse 2 år, hade Krister Petersson dömts till högsta straff om det visar sig att Skandiamannen var helt oskyldig? Hade han väl, om han dömts för grovt förtal, där han inför hela världen pekar ut en person som Svea rikes grövsta brottsling
Citera
2020-06-10, 14:14
  #5
Medlem
vinbras avatar
Även Leif GW Persson är inne på att det kan handla om förtal av avliden:

Citat:
– Möjligen är det ju så att vi har fått bevittna ännu ett brott begås, dock betydligt ringare, just förtal av avliden.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...a-palme-mordet
Citera
2020-06-10, 14:32
  #6
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fistkramp
Men va är det här för löjleri, bara i Sverige, Ska vi göra likadant med Christer P? - död! Christer A? - död!! Ska deras anhöriga få skadestånd också? Svenskar är idioter. Bara för att nån tanig socialbidragstagare med tio kilo foliehatt påstår att nej minsann det var ett UFO som sköt Palme och inte skandiamannen och blev kränkt av dagens presskonferens då det inte uppenbarade sig att det var ett UFO... Nä orkar inte skriva... Skit på er.

Christer P fick ju skadestånd och upprättelse i rättegång. I detta fall kommer man med en anklagelse utan att det kommer drivar i rätten.
Citera
2020-06-10, 18:09
  #7
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Christer P fick ju skadestånd och upprättelse i rättegång. I detta fall kommer man med en anklagelse utan att det kommer drivar i rätten.

Ja, det här är ju långt värre än Christer P eftersom man anklagar någon och sedan är det slut med det, utan någon rättslig prövning. Det är fan skandal eftersom det inte finns något bevis för utpekandet.
Sådant trodde jag inte skulle kunna ske i Sverige, Ryssland, Kina, Nordkorea ok men inte Sverige.
Citera
2020-06-10, 18:38
  #8
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeValera
Jag tycker nog att detta är på gränsen eller att gränsen har överskridits för förtal av avliden. Men de som ansvarar för presskonferensen måste väl ha tagit juridisk expertis till hjälp innan presskonferensen. Har de inte gjort det och sedan blir fällda för förtal - ja då uppvisar dom upp en enastående inkompetens.

Jag försöker få ihop att denna makalöst bedrövliga föreställning överhuvudtaget genomfördes. Och min slutsats är att KP/Melander egentligen hade förberett något mer men ångrade sig i sista grund pga just rådgivning från juridisk expertis.

En undrar ju vad de kan ha fegat ur kring?

Kanske det omryktade vapenfyndet som inte blev något alls? KP hade kanske tänkt hävda att revolvern sannolikt var mordvapnet och hade ägts av SE:s vapensamlande kompis.

Men testresultaten som KP skulle pekat på kan ha varit så usla och opålitliga att det aldrig skulle hållit i domstol. Dessutom är det ju en enorm uppgift att verkligen binda SE vid vapnet.

Så KP kan strax före presskonferensen ha avråtts från att ha med sig revolvern och så fick vi istället ett enda stort ingenting i anklagelseväg.

Att det vi till slut fick se ändå accepterades av de juridiska experterna är ett fortsatt mysterium. Det var en enorm kränkning av en sannolikt oskyldig död man. Om jag var anhörig skulle jag vara enormt upprörd.
__________________
Senast redigerad av vinbra 2020-06-10 kl. 18:48.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback