Citat:
Ursprungligen postat av
DeValera
Jag tycker nog att detta är på gränsen eller att gränsen har överskridits för förtal av avliden. Men de som ansvarar för presskonferensen måste väl ha tagit juridisk expertis till hjälp innan presskonferensen. Har de inte gjort det och sedan blir fällda för förtal - ja då uppvisar dom upp en enastående inkompetens.
Jag försöker få ihop att denna makalöst bedrövliga föreställning överhuvudtaget genomfördes. Och min slutsats är att KP/Melander egentligen hade förberett något mer men ångrade sig i sista grund pga just rådgivning från juridisk expertis.
En undrar ju vad de kan ha fegat ur kring?
Kanske det omryktade vapenfyndet som inte blev något alls? KP hade kanske tänkt hävda att revolvern sannolikt var mordvapnet och hade ägts av SE:s vapensamlande kompis.
Men testresultaten som KP skulle pekat på kan ha varit så usla och opålitliga att det aldrig skulle hållit i domstol. Dessutom är det ju en enorm uppgift att verkligen binda SE vid vapnet.
Så KP kan strax före presskonferensen ha avråtts från att ha med sig revolvern och så fick vi istället ett enda stort ingenting i anklagelseväg.
Att det vi till slut fick se ändå accepterades av de juridiska experterna är ett fortsatt mysterium. Det var en enorm kränkning av en sannolikt oskyldig död man. Om jag var anhörig skulle jag vara enormt upprörd.