2020-06-10, 17:31
Medlem
JustZlatans avatar
Vad tycker ni om min plan för framtiden?

Jag säljer min bostadsrätt i en förort till Stockholm. Förhoppningsvis går jag några tusen kr plus på affären. Säljer min bil för minst 100 000 kr. Flyttar till en hyreslägenhet i en liten ort där ingen vill bo. Eftersom ingen vill bo där finns det inga jobb och då får jag bidrag.

På dagarna går ute i naturen och andas frisk luft och tränar.

Av pengarna jag har fått från bilen och lägenheten, och kanske bidragen, trejdar jag på börsen. När jag har tjänat 1 miljon kr kan jag flytta varsomhelst.
Citera
2020-06-10, 17:33
Medlem
Briasccas avatar
Aktier är nog en tillgång som inte medger några större bidrag. Men den dagliga promenaden i naturen lätt klart najs.
Citera
2020-06-10, 17:39
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan

Jag säljer min bostadsrätt i en förort till Stockholm. Förhoppningsvis går jag några tusen kr plus på affären. Säljer min bil för minst 100 000 kr. Flyttar till en hyreslägenhet i en liten ort där ingen vill bo. Eftersom ingen vill bo där finns det inga jobb och då får jag bidrag.

Av pengarna jag har fått från bilen och lägenheten, och kanske bidragen, trejdar jag på börsen. När jag har tjänat 1 miljon kr kan jag flytta varsomhelst.

vilka länder tänkte du då?
Citera
2020-06-10, 17:40
Medlem
Opaques avatar
Beror på vilka bidrag du tänkt dig. Socialbidrag kan du glömma eftersom de tar alltid ett utdrag på vad du har för tillgångar, och du ombeds att komma tillbaka när du levt upp dina tillgångar.
Du kan däremot skriva in dig i AF och komma ifråga för A-kassa (Om du varit medlem i A-kassan i 1 år och har hunnit jobba minst 6 månader minst 30 timmar i veckan inom den perioden)

A-kassan är generell, du får den även om du har hutlöst förmögenhet annars. Dock måste du hörsamma AF:s regler under arbetslösheten och delta i kurser och gå på träffar,samt visa att du sökt ett visst antal jobb en gång i månaden till din handläggare. Du måste vara "tillgänglig" för arbetsmarknaden .
Senast redigerad av Opaque 2020-06-10 kl. 17:44.
Citera
2020-06-10, 17:43
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:

Ja det är nog en bra plan. Funkar den inte så har du ju i alla fall fått frisk luft.
Citera
2020-06-10, 18:34
Medlem
Aigiss avatar
Citat:

Planen är lika kass som dina företagskunskaper. Jag antar att du inte är med i nån a-kassa eftersom du är egen företagare och socialbidrag kan du ju glömma innan du gjort av med dina hundra lax. Om du med nån slags idiottur tjänar pengar på börsen medan du får socialbidrag så är det bidragsbrott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in