• 3
  • 4
2020-06-18, 00:33
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Men många tjänar bara mellan 25-30,000 kr/mån före skatt o det går inte att spara varje nettokrona

Allt går om man vill. Jag sparar rätt mycket varje månad😊 Tack vare att huset är betalt så bor jag otroligt billigt och har inga andra lån heller.
Citera
2020-06-18, 14:25
Medlem
Gå inte på tankevurpan att spara till bostaden på ett räntekonto som är det ”normala” rådet. Låt pengarna arbeta stenhårt istället, satsa på hög risk. Har du otur är det bara att vänta med bostadsaffären, men det är bättre än att garanterat vänta tills du är 45.
Citera
2020-06-18, 16:07
Medlem
annaodellsogon101s avatar
TS, där du bor, vad ligger en BR på?
Och vad har du i samlat kaptial idag? Samt vad har du ungefär för utgift för din hyresrätt idag?
Citera
2020-06-18, 17:00
Medlem
Finns två enkla sätt;
1. Gör av med mindre pengar, bli rik på minskade utgifter.
2. Införskaffa mer pengar, bli rik på inkomsterna.

Simpel matematik.
Citera
2020-06-18, 18:53
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Inget är omöjligt men att göra en bostadskarriär var nog det som gjorde att de flesta kunde byta upp sig. Givetvis måste man ha en inkomst men likväl kunde bostaden jobba ihop kapitalet åt dig.
Men det är hur det varit och ingen har facit för framtiden.
Första bostaden som det är svårast att köpa. Sen går det ganska snabbt. Dels amorterar du ner det befintliga lånet och har ett sparande ovanpå det. Jag skulle satsa att köpa en billig etta, ha ett bospar på typ 5 000 i månaden utöver amorteringen. Då kan du köpa upp dig vart femte år typ. På 20 år får du något riktigt nice.

Meeeen jag ser inte poängen med en stor bostad om man bor själv? Visst om man har ungar och skit så är det nice med en villa eller stor lägenhet.

Som själv räcker en tvåa på 50 kvadrat väldigt långt. Vad ska man med ett extra sovrum till? Blir bara dammigt.
Citera
2020-06-18, 19:08
Medlem
enklistras avatar
Tjänar 25.000
Räkningar 10.000
Övrigt 5000

Detta gör att jag kan spara 10.000/månad
Utan avkastning 1.200.000kr på 10 år.
Detta räcker gott och väl till en kontantinsats för en kåk.

Jag är singel, hade jag haft ett förhållande med någon med liknande mål så hade det blivit mycket enklare att spara då inkomsten hade ökat. Detta handlar enbart om prioriteringar och det är faktiskt möjligt för dem flesta.
Citera
2020-06-19, 09:10
Medlem
Undercoverss avatar
Jag sparade ihop till kontaninsatsen till ett hus när jag varken tjänade särskilt bra eller jobbade hela året (projektanställd ~8-9månader/året).

Det gick hur bra som helst fastän jag utöver egna utgifter "sponsrade" tanten min då hennes dåvarande sjukpenning inte ens täckte hennes egna utgifter.

Allt handlar om vad man gör med sina pengar/sin lön!
Man har matlådor med sig till jobbet tex (jämfört med utemat så spar man ~15.000:- om året eller mer?), man köper en billig bil kontakt istället för billån på ~2-3000kr/månad, storhandlar istället för att ränna på affären varje dag =impulshandlar grejor man inte behöver samt försöker köpa saker begagnad istället för nytt nät man behöver något (såsom gräsklippare tex) ect ect...

Allt går om man ger sig fan på det! Enda nackdelen som jag märkt är att jag blivit lite väl sparsam med mina/våra pengar.
Senast redigerad av Undercovers 2020-06-19 kl. 09:12.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in