Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-06-19, 21:01
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bishti
Håller absolut inte med, snarare tvärtom

Det spelar liksom ingen roll vad du håller med om, så här är det:

Löpning 60minuter, 10 km/h 690 kcal, Styrketräning 60 minuter 350 kcal

Det går alltså¨åt dubbelt så mycket energi vid konditionsträning som vid styrketräning.
Citera
2020-06-19, 21:05
  #26
Medlem
U-235s avatar
Kör färre och tyngre i stället för bättre utveckling.

Helt ok om du går ner och kör 6 rep på tunga vikter i stället för 10 på lättare. Finns ingen lag som säger att man ”måste” köra 10 reps.

Så mycket trams och myter inom kraftsport.
Citera
2020-06-20, 04:33
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVT1970
Det spelar liksom ingen roll vad du håller med om, så här är det:

Löpning 60minuter, 10 km/h 690 kcal, Styrketräning 60 minuter 350 kcal

Det går alltså¨åt dubbelt så mycket energi vid konditionsträning som vid styrketräning.

Tror du allvarligt att det är så enkelt? Siffrorna kommer variera extremt från individ till individ, sen är ”styrketräning” extremt vagt, kan i princip vara vadsomhelst. Kör jag knäböj med 100kg så många reps jag orkar under en timme bränner jag bra mycket mer än 350kcal lol.

Sedan kommer det krävas bra med kalorier för att återhämta sig från styrketräning, vilket ditt skämt till uträkning inte tar med.
Dessutom kommer uppbyggd muskelmassa göra att du bränner mycket mer kalorier i längden, höjer basalmetabolismen
__________________
Senast redigerad av Bishti 2020-06-20 kl. 04:39.
Citera
2020-06-20, 08:21
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bishti
Tror du allvarligt att det är så enkelt? Siffrorna kommer variera extremt från individ till individ, sen är ”styrketräning” extremt vagt, kan i princip vara vadsomhelst. Kör jag knäböj med 100kg så många reps jag orkar under en timme bränner jag bra mycket mer än 350kcal lol.

Sedan kommer det krävas bra med kalorier för att återhämta sig från styrketräning, vilket ditt skämt till uträkning inte tar med.
Dessutom kommer uppbyggd muskelmassa göra att du bränner mycket mer kalorier i längden, höjer basalmetabolismen

Det finns naturligtvis variationer, men man kommer inte ifrån fysikens lagar: Låt mig visa ett exempel:

Du som är så stark kör marklyft med 100kg som du lyfter 1meter. Varje gång du lyfter förbrukar du 0,238 kcal. Det innebär att du behöver lyfta vikten 650 gånger för att förbruka antalet kcal i tex ett ägg.
Så även om det känns jobbigt förbrukar inte styrketräning lika mycket energi som tex löpning.
Citera
2020-06-30, 00:31
  #29
Medlem
Tuttdyrkarens avatar
Tänk inte så jävla mycket på hur många reps du gör. Tänk istället på hur lång tid ett set tar och hur många reps från failure du är. 45-50 sekunder set är optimalt förutsatt att det inte är ett superset såklart. Det brukar vara mellan 12-16 reps beroende på övning för mig. Och vikten skall vara så att du stannar 1-2 reps från failure på dessa 50 sekunder.
Citera
2020-06-30, 00:36
  #30
Medlem
U-235s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuttdyrkaren
Tänk inte så jävla mycket på hur många reps du gör. Tänk istället på hur lång tid ett set tar och hur många reps från failure du är. 45-50 sekunder set är optimalt förutsatt att det inte är ett superset såklart. Det brukar vara mellan 12-16 reps beroende på övning för mig. Och vikten skall vara så att du stannar 1-2 reps från failure på dessa 50 sekunder.
Driver du med oss? 50 sek för ett set? Jag klarar max av hälften av det. Hur lätta vikter kör du med egentligen?
Citera
2020-06-30, 17:55
  #31
Medlem
Tuttdyrkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-235
Driver du med oss? 50 sek för ett set? Jag klarar max av hälften av det. Hur lätta vikter kör du med egentligen?

Mitt inlägg beskriver vad som är bäst för hypertrofi och gäller inte basövningar som marklyft och bänkpress vilket borde vara uppenbart. Kör du latsdrag, tricep kickbacks eller cable flyes i enbart 25 sekunder för hypertrofi gör du fel och borde tänka om
Citera
2020-07-01, 08:48
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuttdyrkaren
Mitt inlägg beskriver vad som är bäst för hypertrofi och gäller inte basövningar som marklyft och bänkpress vilket borde vara uppenbart. Kör du latsdrag, tricep kickbacks eller cable flyes i enbart 25 sekunder för hypertrofi gör du fel och borde tänka om

Orkar inte gå in på det, men du har fel ang vad som är bäst att köra. Det som är bäst att köra bestäms ALLTID utifrån individen.
Citera
2020-07-01, 10:39
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuttdyrkaren
Mitt inlägg beskriver vad som är bäst för hypertrofi och gäller inte basövningar som marklyft och bänkpress vilket borde vara uppenbart. Kör du latsdrag, tricep kickbacks eller cable flyes i enbart 25 sekunder för hypertrofi gör du fel och borde tänka om

Finns inga studier som stödjer ditt påstående, alla repetiitionsintervall mellan 1-30 bygger muskler bra, att hålla på tänka på att ett set måste pågå minst 50 sekunder är trams.

Du får ett halvt rätt dock, Tricep kickbacks, cable flyes är säkert vettigt att köra med lite lättare vikter o fokusera på kontakt.
Citera
2020-07-01, 17:19
  #34
Medlem
Tuttdyrkarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gulax
Finns inga studier som stödjer ditt påstående, alla repetiitionsintervall mellan 1-30 bygger muskler bra, att hålla på tänka på att ett set måste pågå minst 50 sekunder är trams.

Du får ett halvt rätt dock, Tricep kickbacks, cable flyes är säkert vettigt att köra med lite lättare vikter o fokusera på kontakt.
Det gör det visst. Det där med time under tension och 45-50 sekunder är väl diskuterbart men det är det jag upplever fungerat bäst för mig i de övningar de gäller. Jag kör en PPL split med 2 tunga basövningar på varje pass 5x5 ungefär. Knäböj kör jag 4x5 och 1x20. Resterande 3-4 övningar per pass kör jag enligt ovan.

1-2 reps från failure är dock odiskuterbart i min mening. Man måste trötta ut musklerna för att de ska växa ordentligt. Att haka upp sig på att man skall göra en viss mängd reps när man egentligen hade kunnat köra hårdare antingen genom fler reps och mer tid eller tyngre vikter är inte bra. Kanske om du kör sjukgymnastik eller dylikt men knappast om du går till gymmet för att bygga.
Citera
2020-07-03, 10:25
  #35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuttdyrkaren
Det gör det visst. Det där med time under tension och 45-50 sekunder är väl diskuterbart men det är det jag upplever fungerat bäst för mig i de övningar de gäller. Jag kör en PPL split med 2 tunga basövningar på varje pass 5x5 ungefär. Knäböj kör jag 4x5 och 1x20. Resterande 3-4 övningar per pass kör jag enligt ovan.

1-2 reps från failure är dock odiskuterbart i min mening. Man måste trötta ut musklerna för att de ska växa ordentligt. Att haka upp sig på att man skall göra en viss mängd reps när man egentligen hade kunnat köra hårdare antingen genom fler reps och mer tid eller tyngre vikter är inte bra. Kanske om du kör sjukgymnastik eller dylikt men knappast om du går till gymmet för att bygga.
Poängen med att ligga 1-2 reps från max är att få ihop en högre volym på en vikt.
Istället för säg 7,5,4,3,3 där man kör varje set till fail så 5,5,5,5,5 där man inte går ut hela vägen i början men tar ut sig i slutet för att klara serien.
Om vikten är säg 100 kg så har du stimulerat musklen med blir reps på den belastningen än om du kört slut på dig själv i början.
Då säger du kanske men man kan ju köra fler set för att kompensera!
Ja men då kan du lika gärna lägga till ett set extra på det andra med.

Det är ju bara väldigt okunniga som tar ut sig på sitt första set som inte fattar hur mycket det förstör för de resterande seten.

Att man måste träna till absolut fail för att bygga och då speciellt på tunga vikter är en myt.

https://medium.com/@SandCResearch/wh...ding%20failure.
Finns mer
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in