Kul att se att någon annan lider av samma helvetes problem som jag!
har haft detta problemet i över ett år och har provat följande:
- Balansering av däck (på 3 olika däckfirmor varav 1 gjorde marktrycksbalansering)
- Sprillans nya continental däck
- Skifte fälgar/däck ingen skillnad
- Nya driavaxlar bak som hade spruckna damasker och var full med grus trodde jag äntligen skulle lösa problemet men ingen skillnad
- Nya fjädrar inte för att jag trodde de skulle hjälpa men de höll nästan på att gå av
Till slut bytte jag alla mina bromsskivor och belägg men jag visste att detta inte skulle hjälpa då problem med dessa i 99% av fallen bara uppstår vid inbromsning. Därför tror jag inte att det kommer lösa vibrationerna i ditt fall heller. Mina var slitna och aldrig bytta så var ändå något jag behövde göra.
Till sist provade jag att byta mina navringar (de plastringar du sätter på navet/insida fälg när du monterar eftermarknadsfälgar) och äntligen försvann vibrationerna till 90%. Så stor skillnad att jag tänkte att jag lever med det. Men efter ett tag började de dock komma tillbaka.
Nu tänker jag beställa hem ny styrväxel då 1 person på 1 forum sa att de löste hans vibrationer men han bytte ju självklart av någon annan anledning, typ läckage. Jag har inget läckage vad jag kan se men har väldigt lite styrservoolja och misstänker att de typ aldrig har servats och när jag kör i hög hastighet så känns de som att jag jämt måste korregera min styrning som om att de blåser kraftigt.
Hoppas du löser detta och återkommer med din lösning om du lyckas fixa det!
Förresten om du säger att det bara vibrerar vid gaspådrag/acceleration och vibrationerna försvinner när du frikopplar eller släpper gasen så skulle jag nästan sätta alla pengar på att det är dina drivaxlar eller om du har fyrhjuldriven bil finns det en upphängare för den långa drivaxeln som går till dina bakvagn som kan vara lös. Men detta har dina mekaniker troligtvis kollat redan.