Citat:
Jag och min familj har hamnat i en trkig situation dr vi riskerar att blir skuldsatta p summor som vi inte i resten av vra liv kommer kunna betala av. Detta d vi vart lurade i samband med ett bostadskp. Ngot mer specifikt n s kan jag tyvrr bertta. Frlorar vi tvisten vi r mitt uppe i kommer vi frlora vr insats p cirka en miljon och ha kvar de ln vi har samt en del andra skulder som kan tillkomma. Det kan sluta p allt mellan 4-6 miljoner. Dvs en summa som vi aldrig kommer kunna betala tillbaka...
Nu till mina alternativ och funderingar.
Alternativ 1 om vi frlorar tvisten.
Vi skiljer oss innan den gr upp i domstol. Jag tar ver gandet av fastigheten och ln. Detta br jag kunna gra och drmed ven br min fru och barn kunna g skuldfria frn detta. D kan de skapa ett nytt liv ngon annanstans s fr jag lsa skulderna.
Skulle detta funka, rent juridiskt?
Skulle skulderna p ngot vis nd kunna omfatta bda tv trots att vi skiljt oss innan "dom" har avkunnats?
Andra alternativen r att frska f igenom en skuldsanering hos kronofogden.
Vi har redan frskt pbrja att visa att vi r beredda att leva p existensminimum under en tid fr att sedan kanske vara skuldfri. Nu lever vi s snlt vi bara kan. Vi har redan brjat slja av det vrdefulla vi ger.vi kommer ocks kunna visa p att vi aldrig levt ver vra tillgngar tidigare osv.
D r frgan om kronofogden kan bevilja en skuldsanering vid skuld till privatperson eller r det bara vid skuld till fretag osv?
Kan en skuldsanering beviljas trots att skulden nnu inte befinner sig hos kronofogden?
Vad skulle ni gra i min situation?
r det ngot vi kan gra fr att pskynda en eventuell skuldsanering?
Nu till mina alternativ och funderingar.
Alternativ 1 om vi frlorar tvisten.
Vi skiljer oss innan den gr upp i domstol. Jag tar ver gandet av fastigheten och ln. Detta br jag kunna gra och drmed ven br min fru och barn kunna g skuldfria frn detta. D kan de skapa ett nytt liv ngon annanstans s fr jag lsa skulderna.
Skulle detta funka, rent juridiskt?
Skulle skulderna p ngot vis nd kunna omfatta bda tv trots att vi skiljt oss innan "dom" har avkunnats?
Andra alternativen r att frska f igenom en skuldsanering hos kronofogden.
Vi har redan frskt pbrja att visa att vi r beredda att leva p existensminimum under en tid fr att sedan kanske vara skuldfri. Nu lever vi s snlt vi bara kan. Vi har redan brjat slja av det vrdefulla vi ger.vi kommer ocks kunna visa p att vi aldrig levt ver vra tillgngar tidigare osv.
D r frgan om kronofogden kan bevilja en skuldsanering vid skuld till privatperson eller r det bara vid skuld till fretag osv?
Kan en skuldsanering beviljas trots att skulden nnu inte befinner sig hos kronofogden?
Vad skulle ni gra i min situation?
r det ngot vi kan gra fr att pskynda en eventuell skuldsanering?
TS, jag frstr inte hur slutsumman kan bli 4-6 miljoner om ni gtt in med 1 miljon i insats i en lgenhet som kostade 3 miljoner.
Du kan vl maximalt frlora insatsen vid en konkurs?
Sen blir det omvandlat till hyresrtt s du inte frlorar boendet.
Jag har ett rd, fr grupptalan med freningen snarare n en egen advokat.
Du kan ocks lsa dig till mycket sjlv, en del rd i trden visste du inte.
En advokat har som affrside att tjna pengar p sna som dig.
du kanske har advokatkostnader tckta i hemfrskringen?
Fr mig spontant s lter detta som att ngon begtt brott.
Tyvrr fr dig s kanske det inte r sljaren om du inte kan visa p ngot stt att han knde till detta.
Fr avsluta med att skriva att jag lider med dig.
Ni har gnetat ihop en miljon under en massa r och sen har du och partnern gjort ert livs lyckligaste kp och nu kraschar det s hr.
Fr jag ge ett tips p att ni frsker aktivt att hlla ihop relationen, det r en ordentlig smll men r ni medvetna kan ni jobba er vidare. Det r nmligen vldigt ltt att skylla p varandra och ta ut frustrationen p varandra.