• 4
  • 5
2020-06-20, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Visessenare
Jag och min familj har hamnat i en trkig situation dr vi riskerar att blir skuldsatta p summor som vi inte i resten av vra liv kommer kunna betala av. Detta d vi vart lurade i samband med ett bostadskp. Ngot mer specifikt n s kan jag tyvrr bertta. Frlorar vi tvisten vi r mitt uppe i kommer vi frlora vr insats p cirka en miljon och ha kvar de ln vi har samt en del andra skulder som kan tillkomma. Det kan sluta p allt mellan 4-6 miljoner. Dvs en summa som vi aldrig kommer kunna betala tillbaka...

Nu till mina alternativ och funderingar.
Alternativ 1 om vi frlorar tvisten.
Vi skiljer oss innan den gr upp i domstol. Jag tar ver gandet av fastigheten och ln. Detta br jag kunna gra och drmed ven br min fru och barn kunna g skuldfria frn detta. D kan de skapa ett nytt liv ngon annanstans s fr jag lsa skulderna.
Skulle detta funka, rent juridiskt?
Skulle skulderna p ngot vis nd kunna omfatta bda tv trots att vi skiljt oss innan "dom" har avkunnats?

Andra alternativen r att frska f igenom en skuldsanering hos kronofogden.
Vi har redan frskt pbrja att visa att vi r beredda att leva p existensminimum under en tid fr att sedan kanske vara skuldfri. Nu lever vi s snlt vi bara kan. Vi har redan brjat slja av det vrdefulla vi ger.vi kommer ocks kunna visa p att vi aldrig levt ver vra tillgngar tidigare osv.
D r frgan om kronofogden kan bevilja en skuldsanering vid skuld till privatperson eller r det bara vid skuld till fretag osv?
Kan en skuldsanering beviljas trots att skulden nnu inte befinner sig hos kronofogden?

Vad skulle ni gra i min situation?
r det ngot vi kan gra fr att pskynda en eventuell skuldsanering?

TS, jag frstr inte hur slutsumman kan bli 4-6 miljoner om ni gtt in med 1 miljon i insats i en lgenhet som kostade 3 miljoner.

Du kan vl maximalt frlora insatsen vid en konkurs?

Sen blir det omvandlat till hyresrtt s du inte frlorar boendet.

Jag har ett rd, fr grupptalan med freningen snarare n en egen advokat.
Du kan ocks lsa dig till mycket sjlv, en del rd i trden visste du inte.

En advokat har som affrside att tjna pengar p sna som dig.

du kanske har advokatkostnader tckta i hemfrskringen?

Fr mig spontant s lter detta som att ngon begtt brott.
Tyvrr fr dig s kanske det inte r sljaren om du inte kan visa p ngot stt att han knde till detta.

Fr avsluta med att skriva att jag lider med dig.

Ni har gnetat ihop en miljon under en massa r och sen har du och partnern gjort ert livs lyckligaste kp och nu kraschar det s hr.

Fr jag ge ett tips p att ni frsker aktivt att hlla ihop relationen, det r en ordentlig smll men r ni medvetna kan ni jobba er vidare. Det r nmligen vldigt ltt att skylla p varandra och ta ut frustrationen p varandra.
Citera
2020-06-20, 09:24
Medlem
Sandtags avatar
Citat:

Ja fordringsgaren vet jag vem det r. Ska dock avvakta med detta tills jag diskuterat med vr jurist vad hon anser r lmpligt att gra i detta lge... mitt uppfattning r iaf att tminstone en av personerna i fregende styrelse hade knnedom om fodran. Personen har slt sin lgenhet.

Stmma honom r vll det enda vi skulle kunna gra men d behver vi fortfarande ha p ftterna och kunna visa p att han hade knnedom om den.

Det r klart att ngon haft knnedom om skulden, en tanke som slog mig rent spontant; varfr kontaktar du inte fordringsgaren och frgar vem i styrelsen denne haft kontakt med? Om du r trevlig och frklarar lget har jag svrt att se att personen inte skulle vara tillmtesgende. Jag tycker att du ska kolla bokfringen, det var nog trdens bsta tips. r saken f. sdan att sljaren verkligen bort knna till den? Om vi utgr frn att sljaren talar sanning s styrker det att det har skett ngot fulspel; frmodligen relaterat till styrelsemedlemmens frsljning. Skulle s vara fallet r nog skadestndsansvar fr frmgenhetsskada aktuellt. Kan ni bevisa att styrelsemedlemmen lmnat falska uppgifter (t.ex. att underlta att ta upp skulden p rsredovisningen, informera styrelse och medlemmar etc) r ansvarsfrihet inget hinder.
Citera
2020-06-20, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
,
Jag har ett rd, fr grupptalan med freningen snarare n en egen advokat.
Du kan ocks lsa dig till mycket sjlv, en del rd i trden visste du inte.

Grupptalan mot vem eller vilka?

o till SC430s Mantra

OM skuldsttning vore olagligt skulle TS bara ha rd att frlora de pengar TS ftt ihop
surt det med - men ingen framtida ryggsck
Citera
2020-06-20, 10:05
Medlem
Citat:
Tack fr svar.

Vi frskte gra den research vi kunde gra genom att prata med alla inblandade. Tyvrr verkar det ju bara vara ngra enstaka i styrelsen som visste om att en fodran Skulle komma. De berttade sklart inget d de inte ville riskera att inte f sina lgenheter slda....

Denna fodran fanns ingenstans dokumenterad. Vi gjorde den research vi kunde och detsamma gjorde banken... man ska ju inte kunna frvntas ringa runt till alla fretag i staden fr att frga om brf:en har en skuld till dem...

En frga. Som du kanske vill svara p?
Freningen som du kpt in dig i. Handlar det om en mindre fastighet som blivit ombyggd eller handlar det om en fastighet som urdprungligen r uppfrd som flerfamiljs bostad.
Lite OT kanske men intressant d jag genom ren sett ett antal sdana som ftt bekymmer.
Citera
2020-06-20, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Grupptalan mot vem eller vilka?

o till SC430s Mantra

OM skuldsttning vore olagligt skulle TS bara ha rd att frlora de pengar TS ftt ihop
surt det med - men ingen framtida ryggsck

Styrelsen i BRF om dom knt till denna skuld?

Han r vl inte ensam?
Citera
2020-06-20, 10:07
Medlem
Ocks TS, vad r det fr skuld, kan du vara mer specifik?
Citera
2020-06-20, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africanized
Styrelsen i BRF om dom knt till denna skuld?

Kanske en vg eftersom ngon styrelse gissningsvis inte beviljats ansvarsfrihet p stmma
efter konkursen.

Inte ensam - obs liten BRF.

Men stllfretrdarna d - som begrde BRF i konkurs p egen anskan?

Vad hade hnt med BRF OM de inte gjort detta - hade BRF kunnat betala - eller skulle resten
av folket i BRF gjort som TS sljare - lmnat stafettpinnen vidare fr att andra skulle f Svarta Pitten?

O TS berttar inte heller vad Stllfretrdarna tjnat eller uppntt?

Ett annat alternativ hade varit att hela styrelsen hade hoppat av - d hade det inte gtt att gra
konkurs p egen anskan, med reservation fr revisorsanskan.

Var har revisorn sttt o sagt?
Citera
2020-06-21, 00:50
Medlem
Ni kan prova att bli av med hlften av skulden. I fall man skiljer sig, mste inte banken dela skulden p tv personer?

I s fall kan ni fokusera p att kra hela ekonomin i enas namn, betala av den skulden, sen skiter ni i den andra. Den personen vars ekonomi r aktiv mste d ha ett bolag som andra personen arbetar i utan att ln betalas ut. Den andra personen har nu inte ngon inkomst och det fr bli skuldsanering.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in