Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2020-09-22, 11:41
  #49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av teps
Okej, jag är här, ni kan alla lugna ner er.
Först och främst, TS är en idiot, han/hon har gett helt fel grundfakta för att lägga era delvis dumma argument.
Marabou kommer i form av 2 bitars förpackning = 10g(2x5g) och säljs med lösviktsgodis.
Marabou kommer i form av en plattare kaka på 24g säljs oftast styckvis men även i lösvikt.
Marabou kommer i form av 100g kakor.
De större maraboukakorna kommer från 180g till 200g, de största "häftigare" kakorna som är fyllda med skit som "cheesecake" och "japp peanut caramel" ligger på 276g-300g.
Marabous rullar av choklad ligger på 74g.

Så, nu vet ni. Dessa storlekar har vi att jobba med när vi pratar marabous chokladkakor.
Och nej, dumbo, det är inte variationer på ingredienser, det handlar helt och hållet om känslan i munnen, konsistensen.
Min personliga favorit, är de mindre chokladkakorna på 24g och de får gärna vara kylskåpskalla för den ultimata njutningen.
Att bita/knäcka av en ruta från lösgodisvarianten av rutor (5g) eller de "större" kakorna (7.1g) är inte lika tillfreddställande i en normal mun (min mun är normal) då de agerar olika i munnen. Med en tjockare ruta så har du mer choklad på mindre yta och enzymerna i din mun behöver längre tid att bryta ner chokladet i munnen eftersom det finns mindre yta.
Enkelt.
Precis samma princip gäller för ja t.e.x. jamón ibérico som ska skivas på ett specifikt vis och så tunnt som möjligt. Denna regel gäller på väldigt många livsmedel runt om i hela världen.
Nästa gång du är hos din lokala charkuterist så pröva med något enklare, ta rostbiff, snickarn älskar det, akademikern som inte smittats av veganism älskar det.
Köp ett par hekto och be att få det skivat i 6mm, 4mm och 2mm. Då kommer du förstå.
När jag ändå är igång så vill jag passa på att prata om delicatobollar, de flesta människor i detta landet har en form av relation till en delicatoboll. Men det är skillnad på delicatoboll och delicatoboll. Köper du ett 6-pack med delicatobollar så väger dom 40g stycket. Köper du dom i lösvikt så väger dom 18g om jag inte missminner mig, vilket jag förmodligen gör men klockan är mycket, jag har pausat The Office för att era inlägg om marabou och placebo hit och placebo dit gjorde mig upprörd, iaf, delicatobollar som säljs styckvis ligger på 58g och har den perfekta ration av delicatoboll, chokladöverdrag och kokos. För ultimat njutning så rekommenderar jag att den avnjuts kylskåpskall, runt 10 grader, inte för kall, inte för varm.
Jag mår dåligt av att se en människa äta varma delicatobollar och jag mår ännu sämre när jag försöker förklara det jag skrivit ovan till folk och de inte förstår. Om en ändå ska stoppa i sig skit så ska en väl för fan göra det på rätt vis. Kontentan av vad jag vill få sagt är att det finns flera sätt att uppleva samma sak och det är var och ens skyldighet att undersöka hur det kan få ut njutning av de godare sakerna i livet. Har en inte provat på olika saker så har en kanske inte upplevt något på rätt sätt, för en själv.


1. Nej.
2. Det är så en knarkar socker, den känslan får man oavsett vilken form man stoppar i sig om mängden är densamma.
3. Nej, placebo har ingen roll i detta.
4. Du är inte lustig.

Fel.

Det handlar ju om att chokladen smälter snabbare i munnen pga luftbubblorna.
Testa att smälta samma mängd choklad i ett vattenbad som i valfri chokladkaka och säg efteråt att det inte var något skillnad i hur du upplevde den. I dare you.


Du är en idiot.

Du är inte en idiot.

Ännu en idiot.


Jag är fullt medveten om att jag inte bör hänga i denna delen av forumet.
Kramar. <3

Du glömde 43 g.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in