Citat:
Ursprungligen postat av Sirlando
Efter att idag ha startat mitt axelpass med några fina set med militärpress, så kommer det fram en lirare och frågar "Får du inte ont när du kör den där övningen?". Nej, svarar jag (då jag kört den övningen i åtminstone 5 år utan ryggstöd).
Därefter börjar han försöka hålla ngn jävla genomgång om hur man bör göra och hur han gör. Jag påpekar återigen att jag har inga känningar av denna övningen, och har inte ont. Jag föredrar att köra utan ryggstöd och istället lite lägre vikt. Känner att jag får mycket bättre kontakt på det sättet. Är det verkligen så jäkla fel?
Min fråga är; Vad kör ni själva? Med eller utan ryggstöd?
Edit: glömde skriva att jag alltid kör framför och aldrig bakom nacken.
Ja det är ju lite jobbigt med besserwissrar på gymet
Jag antar detsamma gäller för militärpress som för andra liknande övningar,det gäller att känna sig för vilket sätt som passar en bäst(många övningar kan ju utföras korrekt på olika sätt som bekant).Alla sätt är ju bra förutom dom dåliga sägs det ju.
Själv föredrar jag dock att köra denna övning sittandes i militärpress.Iom att jag inte prioriterar axlarna såhögt så brukar jag köra denna muskelgrupp( ca 6 set per vecka )efter jag kört bröst och brukar därför vara ganska trött i i dessa regioner pga att alla press övningar aktiverar just framsida axlar.Känns lite säkrare att köra med smith,alt hantlar då tycker jag..
Kör själv aldrig bakom nacken då det gör ont för mig,det tar ju ändå på samma ställe om man kör framför så varför utsätta sig?