2006-04-04, 18:31
Medlem
Sirlandos avatar
Efter att idag ha startat mitt axelpass med några fina set med militärpress, så kommer det fram en lirare och frågar "Får du inte ont när du kör den där övningen?". Nej, svarar jag (då jag kört den övningen i åtminstone 5 år utan ryggstöd).
Därefter börjar han försöka hålla ngn jävla genomgång om hur man bör göra och hur han gör. Jag påpekar återigen att jag har inga känningar av denna övningen, och har inte ont. Jag föredrar att köra utan ryggstöd och istället lite lägre vikt. Känner att jag får mycket bättre kontakt på det sättet. Är det verkligen så jäkla fel?

Min fråga är; Vad kör ni själva? Med eller utan ryggstöd?

Edit: glömde skriva att jag alltid kör framför och aldrig bakom nacken.
Citera
2006-04-04, 18:53
Medlem
lillapojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sirlando
Efter att idag ha startat mitt axelpass med några fina set med militärpress, så kommer det fram en lirare och frågar "Får du inte ont när du kör den där övningen?". Nej, svarar jag (då jag kört den övningen i åtminstone 5 år utan ryggstöd).
Därefter börjar han försöka hålla ngn jävla genomgång om hur man bör göra och hur han gör. Jag påpekar återigen att jag har inga känningar av denna övningen, och har inte ont. Jag föredrar att köra utan ryggstöd och istället lite lägre vikt. Känner att jag får mycket bättre kontakt på det sättet. Är det verkligen så jäkla fel?

Varierar, och det går ju till och med att köra stående.
Men jag kan ju glädja dig med att det på intet sätt är fel att köra utan ryggstöd, gör som du vill... det verkar du ju göra.
Citera
2006-04-04, 18:57
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Kör med ryggstöd. Har kört utan men fick förjävla ont i ryggen av det, samtidigt som jag tyckte det var en god övning i och med att hela bålen aktiverades som stabiliseringsmuskler. Själv märkte jag att jag började svanka alldeles för mycket vilket gav mig en onaturlig ställning.

Synd, att köra utan ryggstöd kändes riktigt bra för hela överkroppen tyckte jag.
Citera
2006-04-04, 19:06
Medlem
Sirlandos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnäHunDeN
Kör med ryggstöd. Har kört utan men fick förjävla ont i ryggen av det, samtidigt som jag tyckte det var en god övning i och med att hela bålen aktiverades som stabiliseringsmuskler. Själv märkte jag att jag började svanka alldeles för mycket vilket gav mig en onaturlig ställning.

Synd, att köra utan ryggstöd kändes riktigt bra för hela överkroppen tyckte jag.

Fick du ont direkt när du började köra övningen, eller kom det efter några veckor/månader?
Jag har som sagt kört detta en ganska lång stund, och känner inte av det för fem öre. Kommer antagligen att fortsätta köra utan såvida det inte är så att ngn sitter inne med någon revolutionerande info om att det är skadligt.
Citera
2006-04-04, 19:57
Medlem
LD50s avatar
Brukar köra stående eller med ryggstöd. Både bakom och framför nacken, dock bara ner till "öronhöjd" om jag kör bakom nacken.
Citera
2006-04-04, 21:47
Medlem
Jag kör alltid stående. Har fungerat bra för mig, brukar köra med 40 kg.
Citera
2006-04-05, 16:37
Medlem
KnäHunDeNs avatar
Citat:
Fick du ont direkt när du började köra övningen, eller kom det efter några veckor/månader?
Jag har som sagt kört detta en ganska lång stund, och känner inte av det för fem öre. Kommer antagligen att fortsätta köra utan såvida det inte är så att ngn sitter inne med någon revolutionerande info om att det är skadligt.

Det tog ett par månader innan jag fick känningar. Tror inte du behöver oroa dig. I mitt fall handlar det nog snarare om att jag är för svag i magmuskulaturen och därför svankar onaturligt mycket. Hursomhelst så kör jag numera sittande, med ryggstöd.

Kör på, känn efter och kör vidare. Gäller ju liksom alla övningar.
Citera
2006-04-05, 16:54
Bannlyst
Citat:

Ja det är ju lite jobbigt med besserwissrar på gymet Jag antar detsamma gäller för militärpress som för andra liknande övningar,det gäller att känna sig för vilket sätt som passar en bäst(många övningar kan ju utföras korrekt på olika sätt som bekant).Alla sätt är ju bra förutom dom dåliga sägs det ju.

Själv föredrar jag dock att köra denna övning sittandes i militärpress.Iom att jag inte prioriterar axlarna såhögt så brukar jag köra denna muskelgrupp( ca 6 set per vecka )efter jag kört bröst och brukar därför vara ganska trött i i dessa regioner pga att alla press övningar aktiverar just framsida axlar.Känns lite säkrare att köra med smith,alt hantlar då tycker jag..

Kör själv aldrig bakom nacken då det gör ont för mig,det tar ju ändå på samma ställe om man kör framför så varför utsätta sig?
Citera
2006-04-05, 22:48
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:

Fungerar det bra för dig så gör det! Själv kör jag med ryggstöd men jag har haft en del axelproblem och kör dessutom hellre tungt i just militärpress. Framför huvudet är också det enda jag idag kan köra, mina trasiga axlar är ett resultat av alltför djupa pressar bakom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in