• 2
  • 3
2006-04-07, 11:02
Medlem
onemanarmys avatar
Strafföreläggande heter det kom jag på nu Ja någon som vet svaret på min fråga i förra posten?
Citera
2006-04-11, 21:09
Medlem
EvilElviss avatar
MEn hur gick det då!?
Citera
2006-04-11, 21:15
Medlem
onemanarmys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EvilElvis
MEn hur gick det då!?

Förhöret är inte förens nästa vecka. Kan tala om hur det gick då
Citera
2006-04-11, 22:07
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onemanarmy
Btw: Anta att man skulle dömas, hur länge finns det kvar i datorerna?

För alltid. Eftersom säpo gör en djupslagning på dig vid ansökningen så kommer varenda liten flugskitsanmärkning du någonsin haft att uppdagas. Även saker du bara varit misstänkt men aldrig dömts för. Jag säger inte det här för att vara taskig men med en stöld på dig samt misshandel (som du antagligen kommer att dömmas för) så kan du glömma att komma in på polisutbildningen.
Citera
2006-04-12, 03:21
Medlem
genos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
För alltid. Eftersom säpo gör en djupslagning på dig vid ansökningen så kommer varenda liten flugskitsanmärkning du någonsin haft att uppdagas. Även saker du bara varit misstänkt men aldrig dömts för. Jag säger inte det här för att vara taskig men med en stöld på dig samt misshandel (som du antagligen kommer att dömmas för) så kan du glömma att komma in på polisutbildningen.
Det där satt jag och funderade på häromdan.... hur länge finns "misstankar" kvar i polisens hysch-hysch register? är det verkligen för evigt?

och innefattar det alla sorters misstankar?
Citera
2006-04-12, 03:27
Medlem
666Hates avatar
Jag kan nästan garantera dig att du kan vinka adjö till PHS...
Citera
2006-04-12, 03:52
Medlem
Citat:
Btw: Anta att man skulle dömas, hur länge finns det kvar i datorerna? Och det kontra tiden på hur länge ett sådant där brottsföreläggande sparas. Inte säker på namnet, men ni vet säkert vad jag menar.

Din levnadsbeskrivning samt din vandel (av civil eller militär myndighet ådömda straff/böter) är en väsentlig punkt i det första samtalet under urvalsprocessen och du kommer då att konfronteras med både misshandeln och stölden. De kommer med all säkerhet att diskutera dina spritvanor, din impulskontroll med mera i detta inledande skede.

Senare kommer du att få prata med en psykolog, och det samtalet är koordinerat med uppgifter som framkommit tidigare - så det är utsiktslöst att försöka ljuga sig igenom det samtalet, risken att bli genomskådad är överhängande. Därpå följer en intervju ledd av poliser särskilt utbildade för att utvärdera din lämplighet som polis.

Det bör påpekas att det för närvarande är extremt hård konkurrens om platserna på PHS, och att du tävlar med en majoritet av sökande som har ett prickfritt förflutet. Visst är även du behörig att söka, men det kommer att göras som det heter "en individuell prövning av din konkurrenskraft", vilket är ett fint uttryck för att du per automatik flyttas ner ett pinnhål på grund av din historia. Och det är praxis vid *ungdomsbrott*, vad jag förstår är dina brott begångna i vuxen ålder?

Du inte bara bör utan *måste* komma ur tunnelseendet och öppna dig för en alternativ framtid som något annat än polis, din chans att komma in är minimal för att uttrycka det milt.
Citera
2006-04-12, 18:32
Medlem
Hör väl inte hit men jag hoppas verkligen att du inte blir polis... En polis ska vara klok nog att inse att denne inte tål spriten om denne tänker slå folk på käften så fort denne blir onykter.
Citera
2006-04-29, 10:35
Medlem
Dags att inse faktum

Onemanarmy....du har ingeti kåren att göra, det torde väl vara smärtsamt uppenbart för dig att du är direkt olämplig att bli polis. Som polis är tanken att du skall vara av något högre moralisk fiber än medelsvensson (ingen förolämpning till er andra), om du har problem med alkohol och att då hantera dina impulser vill jag knappt spekulera i vad du skulle hitta på i en situation där du är stressad bortom din fattningsförmåga, tunnelseende och rädsla som pumpar igenom hela kroppen, inget ovanligt läge kan jag lova.

Som tur är, och det har ju andra klargjort, så kommer du inte att komma förbi första steget i rekryteringen till PHS då du måste bifoga ett uttdrag ur BR gällande dina prestationer. Som också påpekats så kommer SÄK att göra diverse kontroller under rekrytering och fortgående under hela utbildningen, hade kurskamrater som fick examen men som fick sparken veckan efter på sin första arbetsdag för att de hade något smuts i bagaget.

Jag hoppas att du fälls för den här misshandeln och att du i och med avkunnad dom tar tag i ditt problem, det går med stor sannolikhet att lösa. Men du får nog ta och titta på andra yrkesval för polis ska du inte bli, finns inte en enda kollega i detta avlånga land som skulle acceptera ditt beteende eller ditt resonemang därom.

Polisen
Citera
2006-04-30, 18:58
Medlem
Liemanns avatar
Citat:
Oj, många emot mig nu.
Det andra jag har på mig är stöld, även det en dum fyllegrej, vilket jag erkände eftersom att jag hade ångest även för detta.
Kan väl säga som så att jag inte borde dricka överhuvudtaget, då mitt nyktra jag, och mitt onyktra jag är två helt olika individer. Nykter är jag världens snällaste och skulle inte komma på en tanke att bruka våld om det inte var befogat. Och allt som har hänt, har hänt på fyllan, och det var en period förra året då jag av olika anledningar drack en hel del och fick en del "grejer" på mig.

Jag ser ingen större anledning till att dra någon personlig historia här, utan jag skulle uppskatta om ni vill hålla er till topic. Sen att ni inte tycker att jag ska bli polis är en helt annan sak, och ärligt talat skiter jag i vad ni tycker om den saken. Jag vet som sagt vad jag vill, och jag vet att jag skulle bli en jävligt bra polis.

Det är lätt att dömma någon efter ett inlägg, men ni vet ju inget annat än det som har hänt. Och jag hade antagligen också suttit hemma och småflinat åt en desperat skitunge som ägnar sig åt krogslagsmål på fyllan, så varsogoda, förakta mig och håna mig hur mycket ni vill, men håll er till topic är ni snälla

Har ochså råkat ut för en massa onödigt, och anser mgi rätt bra på att förstå folk.

Om vi nu antar att du är världens snällaste (inget ont menat, men för att för en klarare bild) och ska bli polis. Dricker poliser i tjänsten? - Nej. Så varför skulle inte du kunna bli polis? Det är inte flashbacks medlemar som bestämmer om du ska bli polis eller inte.

Nu till ämnet. Jag känner en som fick sin kompis nedsparkad av 3st "coola killar" med stålhetta i huvudet och allt. Sen dess har han väldigt dåligt minne. Dennes polare skulle då rycka in och försvara honom. Denne i fråga är en såndär som "vet hur" men gör det aldirg. Slutsatsen blev att dessa tre "coola killer" blev nedlsagna själva och anmälde min polare till polisen. Han har nu 15 tusen lappar att betala i skadestånd.

Slutsatsen är väll att det spelar ingen roll om det var ett missförstånd eller om du försvara någon eller dylikt. Du har gjort det! Det är det enda som lagen bryr sig om. Sen kan jag sitta här och vara förstående. Men det är tyvärr inte så lag systemet fungerar

Om det du säger är sant, så hoppas jag att han du klippte till har förståelse och att ni pratas vid öga vid öga (detta in-ger respekt för dina åsikter, och att du såklart menar det du säger. SMS eller över telefon är lika med noll).

Det låter ju verkligen som en tilltrasslad situation! Om du vill bli polis och itne får, få nått mer skit i registren och det går rill domstol, innebär det att du måste ljuga. Ljuga dig in i polis skolan.

Men! I could care less. Är det trevlig när du är nykter, så va spelar det för roll i yrket?

Slå inte nån som inte slår DIG, bryt mellan andra "försvara inte". Ett tips bara.
Kan däremot förstå de som gör det!
Citera
2025-04-21, 08:02
Medlem
Dentistlakares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jecke
Tips för förhör.
Det enda du behöver uppge är ditt namn, personnummer och adress. I övrigt gör du bäst i att göra en imitation av en mussla.
Polisen är inte de som kommer att döma dig, det är rättens sak, och det är åklagaren som kommer att försöka skaffa ihop bevis mot dig. Håller du käft i förhöret innebär det att åklagaren bara får ett tomt papper på sitt bord, polisens egna kommentarer om "verkade oärlig och undvikande" betyder ingenting.

Skaffa en bra advokat, se till att han är med på förhöret, låt honom svara på frågorna.

Läs Olle Torge's lilla bok om förhör
http://home.swipnet.se/~w-68234/torges/index.htm
Här är Olles bästa råd [ur skriften] om du åker fast:

1. HÅLL TYST
Allt du säger kan användas mot dig. Det är åklagaren som ska bevisa att du gjort något brottsligt. Och du har ingen skyldighet att underlätta hans arbete. Ibland påstår polisen att man hör dig upplysningsvis. Men det du säger noteras och kan användas mot dig. Säg definitivt ingenting när du just gripits av polis. Glöm inte heller att allt du har sagt hos polisen kan läsas av alla när åklagaren sänt handlingarna till domstolen.

2. LJUG
Du får inte skylla brott på oskyldiga, men annars får du ljuga så mycket du behöver.

3. HÅLL DIG UNDAN
Du riskerar inte att straffas om du struntar i att komma när polisen kallar dig till förhör.

4. FÖLJ MED FRIVILLIGT
Om du bråkar när polisen hämtar dig riskerar du både att få stryk och att åtalas för våld mot tjänsteman. Följ snällt med - sedan kan du låta JO granska saken.

5. TA MED ADVOKAT
Att vara sin egen försvarare är lika fel som att vara sin egen kirurg när man är nedsövd.

6. TA MED EN KOMPIS
Du har rätt att ta med dig en god vän som moraliskt stöd vid förhöret. Även om någon är med, vän eller advokat, skall du endast uppge namn och personnummer.

7. SKRIV ISTÄLLET
Skriv ner vad du har att berätta, hemma i lugn och ro. Lämna lappen till polisen. Därefter kan du vara tyst.

8. SE UPP MED SAMVETET
Som misstänkt kan du få höra att du måste ta ditt ansvar och erkänna. Gå aldrig i den fällan. Om du är skyldig - är det då inte bättre att ta upp detta med Gud vid kvällsbönen och sedan aldrig göra om det?

9. VARNING FÖR LÄTTLURADE POLISER
Förhörsledaren protesterar kanske inte när du berättar en helkorkad lögnhistoria. Avsikten är att du ska framstå som icke trovärdig när saken hamnar inför domstol.

10. STRUNTA I HOT OCH LÖFTEN
Det är domstolen som bestämmer vilket straff du ska få. Och inte den polisman som förhör dig. Och du får knappast lägre straff för att du anger dina kompisar.

11. GÅ INTE PÅ POLISENS BLUFFAR
Tro inte på att din medbrottsling har erkänt. Förhörsledare kan säga så för att du ska tappa modet och börja tala.

12. KRÄV KOPIA
Be alltid om en kopia av förhörsprotokollet. Det som inte står där har du inte sagt. Och det du inte har sagt behöver du inte ångra.

13. SKRIV ALDRIG PÅ
Skriv inte på strafförelägganden eller ordningsböter som du får av polisen. Begär alltid att få din sak prövad i domstol.

Vettefan asso. Vissa punkter känns rätt korkade. Får man strafföreläggande för nått man gjort i trafiken betalar men det givetvis så sista punkten är rätt hjärndöd.
Citera
2025-04-21, 10:35
Medlem
Flyer6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dentistlakare
Vettefan asso. Vissa punkter känns rätt korkade. Får man strafföreläggande för nått man gjort i trafiken betalar men det givetvis så sista punkten är rätt hjärndöd.

Bra bump från 2006.

Men man vill ju gärna få svar på om det blev någon PHS för TS genom åren?!
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in