Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-19, 04:21
  #1
Medlem
SvaMp_s avatar
En fond jag innehar är Coeli Selektiv Global, avgiften för den ligger på 1.4%, avanza lägger på ca 0,4%.

Det slog mig varför man istället inte köper dem direkt hos fondbolagen, hur resonerar ni? Är det värt att ha 4-5olika konton och sina respektive fonder där?

Säg swedbank Robus Access Asien, 0,2% avgift + 0,15 hos avanza, man borde kunna köpa den för 0,2 direkt hos Swedebank. Hur gör ni, eller är det värt att göra om man är långsiktig, man får ju inte samma översikt men väl billigare fonder.
Citera
2020-07-11, 07:08
  #2
Medlem
Har olika konton hos bankerna och nätmäklare, tycker du borde besöka savr. Där är det lägre avgifter på en del bra fonder, savr tar ut en mycket lägre avgift än Avanza
Citera
2020-07-11, 09:46
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
En fond jag innehar är Coeli Selektiv Global, avgiften för den ligger på 1.4%, avanza lägger på ca 0,4%.

Det slog mig varför man istället inte köper dem direkt hos fondbolagen, hur resonerar ni? Är det värt att ha 4-5olika konton och sina respektive fonder där?

Säg swedbank Robus Access Asien, 0,2% avgift + 0,15 hos avanza, man borde kunna köpa den för 0,2 direkt hos Swedebank. Hur gör ni, eller är det värt att göra om man är långsiktig, man får ju inte samma översikt men väl billigare fonder.
Fel. Avanza gör rätt och visar totalkostnaden. I fallet om Robur-fonden uppger inte Swedbank transaktionskostnaden. Om du kollar avgiften på Avanza så är det 0.2% avgift och 0.15% transaktionskostnad. Du kan hitta mycket info om detta på Google, t.ex. https://rikatillsammans.se/fragor/av...ft-for-fonder/
Citera
2020-07-12, 13:40
  #4
Medlem
SvaMp_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nikl4ss
Fel. Avanza gör rätt och visar totalkostnaden. I fallet om Robur-fonden uppger inte Swedbank transaktionskostnaden. Om du kollar avgiften på Avanza så är det 0.2% avgift och 0.15% transaktionskostnad. Du kan hitta mycket info om detta på Google, t.ex. https://rikatillsammans.se/fragor/av...ft-for-fonder/

Tack, men en konkret fråga då. Om jag jämför swedbank Robur technology på Avanza och Nordnet så är avanca total på 1,39 och Nordnet 1,26. Är det för att Notdnet inte redovisar hela kostnaden? Samma med tex swedbank robur access asien
Citera
2020-07-12, 14:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Tack, men en konkret fråga då. Om jag jämför swedbank Robur technology på Avanza och Nordnet så är avanca total på 1,39 och Nordnet 1,26. Är det för att Notdnet inte redovisar hela kostnaden? Samma med tex swedbank robur access asien
Om du klickar på i:et på Avanza bredvid "Total avgift" (fungerar bara i inloggat läge av nån idiotisk anledning) ser du:
- Avanzas avgifter: 0 %
- Löpande avgifter: 1,26%
- Transaktionsavgifter: 0,13%

Om du sen klickar på pilen bredvid "Transaktionsavgifter" ser du "Producenternas transaktionsavgifter. T.ex. fondbolagets kostnader för att köpa och sälja värdepapper." Du kommer alltså inte undan transaktionsavgifter även om inte alla skriver ut dom.

https://www.smaspararguiden.se/jour/...man-titta-pa/: "Produktens avgift är ett mått som Avanza började redovisa för ett tag sedan. Förutom den årliga avgiften inkluderar den också så kallade transaktionskostnader. Det är kostnader för att köpa och sälja aktier.
Vi tycker egentligen att Produktens avgift är det bästa måttet eftersom det innehåller alla avgifter som faktiskt äter på ditt kapital. Däremot är det i stort sett bara Avanza som använder det måttet.
"


TLDR: Avanza är de enda som visar totala avgiften. Det enda sättet att få "rabatt" på en fond är SAVR. Men då får du andra nackdelar, t.ex. bara 1 konto, långa köp/säljtider, högre valutakostnad, etc.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback