Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-20, 03:44
  #1
Medlem
För en stund sen så låg vad som såg ut som en lös frans från min köksmatta någon halv centimeter eller så ifrån den. Jag var så säker på att det var något från mattan att jag nonchalant (och idiotiskt) petade på saken för att bekräfta det men nej - den svarta, avlånga saken med en vit/ljus rand levde och rörde sig under ugnen. Kan det ha varit en silverfisk? Och i så fall, hur ofta kommer dessa ensamma?

Odjuret var som jag skrev svart och den vita/ljusa randen var nära vad som visade sig vara huvudet. Den var nog runt 0,7cm lång och kanske runt 2mm bred. Snabb var den också

Om det nu var en silverfisk förstår jag inte riktigt hur. 1. Det stamspoldes i fastigheten relativt nyligen och stambytet skedde om än inte nyligen, men det är ändå många år tills det kommer göras igen. 2. Det är inte fuktigt i köket? De trivs väl i fukt men jag har fuktalarm som inte har gått av. 3. Jag har googlat på bilder och jag tycker inte ”mitt” odjur liknade det som kom upp. Min verkade inte ha några tentakler. 4. Jag är en nattmänniska så varför har jag inte sett nån innan? Jag brukar inte ha särskilt ljust i lägenheten. 5. Det var en stund efter 3 som jag såg den och då hade det blivit hyfsat ljust ute och inne i lägenheten - silverfiskar ogillar väl ljus?
__________________
Senast redigerad av with3r 2020-06-20 kl. 03:51.
Citera
2020-06-20, 07:59
  #2
Medlem
kaostiksodas avatar
Det kan vara en pälsänger? Värre än silverfisk tyvärr.
Citera
2020-06-20, 10:13
  #3
Moderator
Tystnads avatar
ja man ser dom mest i badrum, speciellt sådana gamla som hade badkar och golvbrunn under där dom trivdes bra.

Sett sådan i köket med men sällsynt.

Sedan verkar dom trivas bland papper oxå? sett sådana på mitt kontor där dom börjat mumsa i sig papper som låg i plastficka , varför just där vete fan

Man tar kol på dom med s.k klisterfälla .


Att spraya Radar och annat är helt meningslöst, tar inte bort dom vet för själv testat.
Citera
2020-06-20, 13:11
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaostiksoda
Det kan vara en pälsänger? Värre än silverfisk tyvärr.
Pälsänger är ju skalbaggar, denna såg inte ut så. Det hade kunnat vara en larv men larver brukar väl inte vara så snabba. Larverna verkar dock va lite lurviga, såvitt jag kände så hade ”min” inget hår
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in