• 1
  • 2
2020-06-20, 16:09
Medlem
Troll0lzs avatar
Jag är sedan ett antal år tillbaka medlem i både a-kassan och facket (Kommunal). När jag först gick med så hamnade jag på den lägsta avgiftsnivån eftersom jag då bara hade en vikarietjänst med låg lön och har legat kvar på den avgiftsnivån sedan dess, trots att jag sedan ett par år tillbaka är fast anställd och har fått en kraftig lönehöjning.

Jag betalar 245kr/mån i avgift men ska egentligen betala 510kr/mån och detta har som sagt pågått under flera år. Ja, jag har medvetet struntat i att anmäla min förhöjda inkomst till Kommunal.

Nu undrar jag dock över en sak; säg att jag skulle bli arbetslös och får ta del av ersättningen från a-kassan, kommer de då att titta på den senast anmälda inkomsten och basera ersättningsnivån efter den eller kommer de att titta på min deklaration som återspeglar min verkliga inkomst och basera ersättningsnivån på den?

Jag inser att jag nog måste uppge min verkliga inkomst till Kommunal men frågan är om jag kan göra det på ett sätt så att de inte upptäcker att jag har betalat alldeles för lite i medlemsavgift under flera år? Vad blir konsekvenserna i så fall?

Kan även tillägga att jag sedan en tid tillbaka har ett ganska stort lån genom Kommunal, det sk. Medlemslånet.
Citera
2020-06-20, 16:26
Medlem
Skicka bara ett mejl och meddela din nuvarande lön. Sedan löser det sig. Tänk inte så mycket.
Citera
2020-06-20, 16:36
Medlem
Vansterpartiets avatar
Fack är inte lika med a-kassa, men du är säkerligen med i a-kassan genom facket. Dock kan det vara så att a-kasseavgiften är samma oavsett inkomst och endast fackavgiften baseras på lön.

En femhunka i månaden för att vara med i ett skitfack som Kommunal? Usch då.
Citera
2020-06-20, 16:40
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troll0lz
Vad blir konsekvenserna i så fall?

Kan även tillägga att jag sedan en tid tillbaka har ett ganska stort lån genom Kommunal, det sk. Medlemslånet.

Konsekvensen KAN bli att du utesluts och anmäls för bedrägeriförsök. Men det är jäkligt osannolikt.

Men, det kan också sluta med att du helt enkelt får betala in mellanskillnaden retroaktivt innan du får någon ersättning.
Citera
2020-06-20, 16:48
Medlem
Troll0lzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bill-N
Skicka bara ett mejl och meddela din nuvarande lön. Sedan löser det sig. Tänk inte så mycket.

Har också funderat på att göra så men kommer de inte att begära dokument på det, typ ett arbetsgivarintyg? Jag fruktar att de ska ringa min privata arbetsgivare och därigenom få vetskap om att jag inte alls har fått fast anställning och lönehöjning först nu, flera år senare.

Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Fack är inte lika med a-kassa, men du är säkerligen med i a-kassan genom facket. Dock kan det vara så att a-kasseavgiften är samma oavsett inkomst och endast fackavgiften baseras på lön.

En femhunka i månaden för att vara med i ett skitfack som Kommunal? Usch då.

Nu när du säger det så står det faktiskt att avgiften för a-kassan är 120kr/mån och det verkar inte som att man delas in i olika nivåer som hos Kommunal.

Exakt min åsikt också. Att Kommunal ens har mage att skryta över att vara för oss låginkomsttagare samtidigt som man har så höga medlemsavgifter är absurt. Det märks att de har starka kopplingar, stödjer och finansierar Socialdemokraterna. Usch!

Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Konsekvensen KAN bli att du utesluts och anmäls för bedrägeriförsök. Men det är jäkligt osannolikt.

Men, det kan också sluta med att du helt enkelt får betala in mellanskillnaden retroaktivt innan du får någon ersättning.

Sant. Well, den mellanskillnaden är nog uppe i drygt 18-20k nu så det är inget jag kommer kunna betala i en handvändning bara sådär i alla fall
Citera
2020-06-20, 17:21
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Sant. Well, den mellanskillnaden är nog uppe i drygt 18-20k nu så det är inget jag kommer kunna betala i en handvändning bara sådär i alla fall

Jag kikade på avtalet för "min" A-kassa och inkomstförsäkring. Bägge säger att det om man inte "utan onödigt dröjsmål" anmäler förändrad Inkomst så är det grund för uteslutning.

I mitt fall så är dock avgiften för akassa konstant, men inkomstförsäkringen har variabel.
Citera
2020-06-20, 17:39
Medlem
Troll0lzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag kikade på avtalet för "min" A-kassa och inkomstförsäkring. Bägge säger att det om man inte "utan onödigt dröjsmål" anmäler förändrad Inkomst så är det grund för uteslutning.

I mitt fall så är dock avgiften för akassa konstant, men inkomstförsäkringen har variabel.

Okej, men gäller det bara om man har inkomstförsäkringen? Jag har ingen sådan försäkring genom varken Kommunal eller a-kassan, dock så har jag tecknat en sådan försäkring genom Sparbanken.
Citera
2020-06-20, 18:31
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Okej, men gäller det bara om man har inkomstförsäkringen? Jag har ingen sådan försäkring genom varken Kommunal eller a-kassan, dock så har jag tecknat en sådan försäkring genom Sparbanken.

Nej, både akassan och inkomatförsäkrkngen säger att man kan uteslutas om man inte rapporterar utan dröjsmål. Däremot har ju akassan samma avgift oavsett erästtningsnivå. Så de kanske inte ser lika allvarligt på den biten.

Vad vet jag.. Jag har stämplat 29 dagar i mitt liv.. Och går snart i pension.
Citera
2020-06-20, 19:12
Medlem
Akasseavgiften är samma för alla och inkomsten är inte viktig förrän man söker akassa. Handels kan möjligtvis utesluta den som har fuskat med medlemsavgiften. Mer än så kan inte hända.
Citera
2020-06-22, 18:26
Medlem
Jag betalade in för lite i avgift till Kommunal. Ringde och frågade hur jag skulle göra. Det går inte att betala in retroaktivt, var bara att meddela rätt avgiftsnivå. De ändrade och ställde inga frågor om det.
Citera
2020-06-22, 20:05
Medlem
Troll0lzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzar75
Jag betalade in för lite i avgift till Kommunal. Ringde och frågade hur jag skulle göra. Det går inte att betala in retroaktivt, var bara att meddela rätt avgiftsnivå. De ändrade och ställde inga frågor om det.

Okej, hur länge betalade du fel avgift?

Så du ringde alltså bara till Kommunal och sa att du betalar för lite i avgift? Begärde de inte att få se dokument, typ arbetsgivarintyg, på din förändrade inkomst?
Citera
2020-06-22, 20:58
Medlem
Citat:
Okej, hur länge betalade du fel avgift?

Så du ringde alltså bara till Kommunal och sa att du betalar för lite i avgift? Begärde de inte att få se dokument, typ arbetsgivarintyg, på din förändrade inkomst?

Varför skulle de göra det? Hos Unionen går jag bara in och fyller i min nya lön och från vilket datum den gäller. Bör vara liknande hos andra fackförbund.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in