• 1
  • 2
2020-06-21, 01:52
Medlem
Jag har planer på att ta ett lån på 200k hos Nordea, vill inte helst testa med Lendo eller advisa då de anses ha högre räntor och vill gärna testa med min egna bank. Vad har ni för rekommendationer? har någon lyckats ta ett sådant lån? har inga lån alls, inga betalningsanmärkningar och årsinkomst på 350k.

Kommer banken fråga varför man vill ha pengarna och vad ska man säga? om man nu säger Bil frågar dem efter kapitalinsatsen eller bevis på vart man vill köpa bilen?
Citera
2020-06-21, 01:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenSha19
Jag har planer på att ta ett lån på 200k hos Nordea, vill inte helst testa med Lendo eller advisa då de anses ha högre räntor och vill gärna testa med min egna bank. Vad har ni för rekommendationer? har någon lyckats ta ett sådant lån? har inga lån alls, inga betalningsanmärkningar och årsinkomst på 350k.

Kommer banken fråga varför man vill ha pengarna och vad ska man säga? om man nu säger Bil frågar dem efter kapitalinsatsen eller bevis på vart man vill köpa bilen?

Ansök i din egen bank först, sen kolla vilka andra banker som har lägst ränta, har själv ett blancolån hos sevenday, lendo eller advisa är bra för att dem tar 1 kreditupplysning och får flera banker att "kriga" om dig, nackdelen är att dem tar några % åt sig själva, säg att du får 5% hos din egen bank, men du kanske får samma lån o återbetalningstid hos lendo för 8% (samma bank), då tar dem de 3% åt sig själva, jag skulle kunna rekommendera sevenday då dem har prisgaranti på sin ränta, om du nu funderar till att ta lånet en längre period, 6-10år så kan du söka hos andra banker, o få lägre ränta o.s.v. ska du köpa bil är billån från bilfirman oftast bättre valet, då du får "erbjudande" för billånet, off topic kanske men vad ska du söka lånet för?
Citera
2020-06-21, 02:00
Medlem
revodnebs avatar
Citat:

Vad ska du med pengarna till? Så du vill köpa en bil?
Citera
2020-06-21, 02:07
Medlem
Citat:

Ansök i din egen bank först, sen kolla vilka andra banker som har lägst ränta, har själv ett blancolån hos sevenday, lendo eller advisa är bra för att dem tar 1 kreditupplysning och får flera banker att "kriga" om dig, nackdelen är att dem tar några % åt sig själva, säg att du får 5% hos din egen bank, men du kanske får samma lån o återbetalningstid hos lendo för 8% (samma bank), då tar dem de 3% åt sig själva, jag skulle kunna rekommendera sevenday då dem har prisgaranti på sin ränta, om du nu funderar till att ta lånet en längre period, 6-10år så kan du söka hos andra banker, o få lägre ränta o.s.v. ska du köpa bil är billån från bilfirman oftast bättre valet, då du får "erbjudande" för billånet, off topic kanske men vad ska du söka lånet för?

Finns ingen mening med att du postar 2 samma frågor, i samma kategori, du lär nog få svar på den första.
Citera
2020-06-21, 02:18
Medlem
Tack för svaren. Ja jag vill köpa en bil men har ingen kapitalinsats alltså 15 procent av det hela.
är ny här på flashback så därför råkade jag skriva två gånger. helst tänker jag ett lån med lägre ränta, jag vet att lendo och advisa tar 1 UC men man kan räkna med att det ligger på högre räntor precis som du säger.

Har aldrig tagit lån och hade ingen att fråga och kände mig ensam i det och vill helst inte göra misstag.

Vad kan vara den rimliga räntan isåfall?
Citera
2020-06-21, 02:18
Medlem
Citat:

Sen har jag själv dåliga erfarenheter av nordea, ansökte hos dem förut när jag var kund där, så fick jag en skämt ränta på 8.90% så jag skulle faktiskt inte rekommendera dem, sök i google typ blancolån billigaste räntan? Så får du fram några alternativ.
Citera
2020-06-21, 02:28
Medlem
Citat:
Tack för svaren. Ja jag vill köpa en bil men har ingen kapitalinsats alltså 15 procent av det hela.
är ny här på flashback så därför råkade jag skriva två gånger. helst tänker jag ett lån med lägre ränta, jag vet att lendo och advisa tar 1 UC men man kan räkna med att det ligger på högre räntor precis som du säger.

Har aldrig tagit lån och hade ingen att fråga och kände mig ensam i det och vill helst inte göra misstag.

Vad kan vara den rimliga räntan isåfall?

Gör så här, du behöver 15% av kontant insatsen, sök 15% som blancolån så får du en ränta för de förmodligen nånstana mellan 5-8%, 85% tar du som billån hos bilfirman, så får du förmodligen lägre ränta än blancolånetn förmodligen nånstans mellan 2.95-4%, billåns räntan ligger på 2.95 har jag för mig, jag gjorde samma sak, mitt tips är att du köper en billigare bil för att spara ihop en större summa för den bilen du vill ha, sen går du o köper den bilen. Bil tappar enormt mkt i värde så du vet om det, när du väll ska sälja den lär du gå i förlust om du inte har turen med dig.
Citera
2020-06-21, 11:16
Medlem
Generellt så ska du bara ta blancolån på de 15% som krävs som kontantinsats på bilen då denna räntan förmodligen är högre än vad bilhandlaren erbjuder på resterande 85%.
Citera
2020-06-21, 11:49
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xanaxbby
Jag är väldigt okunnig inom detta område men ja antagligen lär dom kolla upp det

OfT: Då kan du avstå att svara

OnT: Är du medlem i facket? Kolla på medlemslån, förmånligare villkor.
https://www.nordea.se/privat/produkt...edlemslan.html
Citera
2020-06-21, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hfuhruhurr
OfT: Då kan du avstå att svara

OnT: Är du medlem i facket? Kolla på medlemslån, förmånligare villkor.
https://www.nordea.se/privat/produkt...edlemslan.html

Nordea brukar generellt ge skit ränta, har flera polare som fått skit ränta från dem o betydligt bättre ränta i andra banker, men om TS är medlem i nån fack förening så vore det ett alternativ, men TS bör inte söka med än 15% för kontant insatsen då man väldigt ofta kan få billån via bilförsäljaren, då billån är bättre än blancolån ränta mässigt, sen om TS inte funderar att köpa via blocket är det en annan femma.
Citera
2020-06-21, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honzaschmonza
Generellt så ska du bara ta blancolån på de 15% som krävs som kontantinsats på bilen då denna räntan förmodligen är högre än vad bilhandlaren erbjuder på resterande 85%.

Håller med dig för fullt, men TS kanske väljer att köpa via blocket av en privatperson, då lär de nog bli blanco ändå.
Citera
2020-06-21, 13:30
Medlem
Citat:

Ta inget lån. Spara ihop pengarna istället
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in