Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-21, 15:54
  #1
Moderator
Humbugs avatar
I tvättstugan till min bostad står en gammal 60-talsmangel som inte tycks användas av någon annan boende. Jag har av nyfikenhet provstartat den en gång tidigare, men aldrig kommit mig för med att testmangla.
Idag hängde jag i tvättstugan och kände mig lite wild and crazy, så jag slog på apparaten och började tokmangla utav bara den. Strumpor, kalsonger, byxor - ja allt manglades tamejfan och veks ihop till släta fina rektanglar och plötsligt fick jag gott om plats över i garderoben!

Det var en fröjd skall sägas! Jag ska kuta ned senare dag och mangla resten av garderoben också.
Men jag är ny på det här, så jag har så många frågor och funderingar. Har hört att hemmafruarna förr använde stärkelse innan mangling. Funderar på om jag ska försöka mig på att tillverka egen stärkelse . Fann ett recept som jag postar nedan:

  • En sprayflaska
  • 2 msk majsstärkelse
  • 2 koppar hett vatten
  • 3 droppar lavendel vatten eller rosenvatten . ( Lavendel vatten och rosenvatten är tillval )

Ska detta sprayas på samtliga plagg innan mangling, eller gäller det bara dukar, örngott och lakan?

Manglar du? Hur går du till väga? Används stärkelse?
__________________
Senast redigerad av Humbug 2020-06-21 kl. 16:05.
Citera
2020-06-21, 16:56
  #2
Medlem
SanGenarros avatar
Mangla lakan, dukar och handdukar är jag helt för. Det är en underbar att stapla in välpressade påslakan i garderoben. Själv använder jag Bara stärkelsespray när jag vill ha extra ordnung.

Men kläder är jag mer tveksam till för mangling sliter rätt hårt på tyget. Dina pressveck på byxorna kommer till slut bli revor. Byxor och skjortor stryker jag istället.
Citera
2020-06-21, 17:02
  #3
Medlem
Det där receptet låter utformat till en varm-mangel. Passa dig för att spraya på stärkelse på blöt tvätt som sedan får torka efter mangeln. Mig veterligen används bara stärkelse till skjortkrage och manschett men jag är ingen expert. Kolla upp innan du använder det på dina plagg.
Citera
2020-06-21, 17:50
  #4
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SanGenarro
Mangla lakan, dukar och handdukar är jag helt för. Det är en underbar att stapla in välpressade påslakan i garderoben. Själv använder jag Bara stärkelsespray när jag vill ha extra ordning.

Men kläder är jag mer tveksam till för mangling sliter rätt hårt på tyget. Dina pressveck på byxorna kommer till slut bli revor. Byxor och skjortor stryker jag istället.

Det kanske var lite överkurs att gå lös på allt, men jag kom igång lite när jag höll på. Byxorna gav jag mig dock inte på då jag tänkte att metallknappar och blixtlås förmodligen antingen skulle förstöra mangeln eller sig själva.
Finns det stärkelse att köpa det vanliga snabbköpet? Minns att jag såg sprayburkar för några år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av HeyWired
Det där receptet låter utformat till en varm-mangel. Passa dig för att spraya på stärkelse på blöt tvätt som sedan får torka efter mangeln. Mig veterligen används bara stärkelse till skjortkrage och manschett men jag är ingen expert. Kolla upp innan du använder det på dina plagg.

Jag har för mig att man använde stärkelse på lite allt möjligt, men jag har inte grävt vidare i detta. Ska forska vidare i saken nu ikväll. Jag har ett par gamla uppslagsböcker om hemskötsel från 50-talet som borde kunna ge mig något vettigt.
Citera
2020-06-21, 18:03
  #5
Moderator
Humbugs avatar
Så här skriver Nutidshemmet av Ester Boëthius (1941) om stärkning:

Citat:
Man brukar stärka gardiner, brick- och lysdukar, blisar och klänningar av sladdrigt tyg samt spetsar.
.. Herrarnas stärksaker stärkas och strykas på ett speciellt sätt, som fordrar långvarig övning för att ge ett lyckat resultat.

Här nämner man också glansstrykning, men går inte vidare i det ämnet då det tydligen ansågs som för komplicerat. Så det verkar som att mina kläder kanske inte är så aktuella för stärkning.
Man ger dock ett recept på stärkelse, vilket jag postar nedan:

Citat:
1 msk potatismjöl som utröres med 1/2 l kallt vatten, varefter 1/2 l kokande vatten hälles på under omrörning
Citera
2020-06-21, 18:31
  #6
Moderator
Maviels avatar
jag manglade innan lakan och påslakan. Mkt pga utrymmesskäl som du säger - det får plats oehört mkt mer. Linnedukar manglade jag oxå. Har ärvt vackra linnedukar och linneservetter som liksom bara får rätt utseende när det är välmanglat. Min svärmor manglade kläder som en tok som du. Jag skänkte iaf bort min mangel när jag flyttade. Kan sakna ibland att lägga mig i nymanglade lakan.
Citera
2020-06-21, 20:19
  #7
Medlem
Jag älskar att mangla o även att stryka. Jag har gjort som du o fått ett infall o började mangla allt jag kunde bära till tvättstugan typ, det jag kan förvarna för är påslakan som har knappar där man stänger dem. Det slutade med att knapparna typ krossades så just det påslakanet får jag stryka istället. Jag var ofta med min farmor i tvättstugan som liten o minns att jag redan då gillade mangeln.
Citera
2020-06-22, 20:08
  #8
Moderator
Humbugs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Margrethe
Jag älskar att mangla o även att stryka. Jag har gjort som du o fått ett infall o började mangla allt jag kunde bära till tvättstugan typ, det jag kan förvarna för är påslakan som har knappar där man stänger dem. Det slutade med att knapparna typ krossades så just det påslakanet får jag stryka istället. Jag var ofta med min farmor i tvättstugan som liten o minns att jag redan då gillade mangeln.

Tack för tipset. Jag anade att knappar och dragkedjor kunde bli ett litet problem så har undvikit dessa plagg. Men fan så trevligt det blir i garderoben nu. Jag skulle kunna hålla på med mangling i timtal! Det är ju ingen direkt kö på apparaten heller, då jag förmodligen är den enda i huset som använder den.
Citera
2020-06-28, 15:22
  #9
Medlem
SanGenarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Tack för tipset. Jag anade att knappar och dragkedjor kunde bli ett litet problem så har undvikit dessa plagg. Men fan så trevligt det blir i garderoben nu. Jag skulle kunna hålla på med mangling i timtal! Det är ju ingen direkt kö på apparaten heller, då jag förmodligen är den enda i huset som använder den.
Klassiska Verda stärkspray med sin 50-talsestetiska design brukar finnas i städsortimentet hos vanliga livsmedelsbutiker. Ser ut såhär: https://handla.ica.se/handla/produkt..._7311771032262

Jag är en inbiten skjortstrykare och har lagt ned pengar på en ordentlig ångstation och stadig strykbräda. Men jag har faktiskt slutat stärka manschetterna och kragen, det sliter rätt hårt på bomullen och det blir ganska snabbt fransigt på krag- och manschettsnibbar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in