Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-22, 13:02
  #1
Medlem
Tjena gott folk!

Har blivit antagen till 2 yh utbildningar men vet inte vilken jag ska välja..
Därför undrar jag lite "info" om dessa 2 skolor.

Affärshögskolan ska jag gå något som heter Facility Management- DÅ är frågan hur ser jobb möjligheterna efter studierna samt vad är det för "jobb" man ska utföra? Lön? karriär i den branschen?

Den andra skolan är : Stockholm school of busniess och utbildningen heter Redovisningskonsult.
egentligen samma sak där.

Hur ser jobb möjligheterna ut?
Karriär i den branschen?
Löner?

Har sökt ganska mycket på egen hand men det är ganska dåligt med info.

Hoppas finner något svar här!

Mvh
Citera
2020-06-22, 16:03
  #2
Medlem
Heter den ”Stockholm School of Business”? Det låter som renommésnyltning, där de försöker låta som Handels: ”Stockholm School of Economics”.
Citera
2020-06-23, 13:16
  #3
Medlem
https://ssb.se/?gclid=Cj0KCQjw0Mb3BR...0aAs3rEALw_wcB


Ja det gör det, och håller med dert i det du säger.
Citera
2020-06-23, 13:16
  #4
Medlem
Någon som har någon större inblick? kanske har hört något?
Citera
2020-06-23, 13:29
  #5
Medlem
ArgusOnes avatar
SSB och IHM vet jag lite om. De har bra rykte i branschen. Min sambo vill skola om sig och siktar främst på dessa två skolor. Men beror på vad du vill bli/göra. Annars är den här bra enligt rykten:

https://www.fei.se/utbildning-redovi...-auktoriserad/

Om du vill bli ekonom så se till att utbildningen kan leda till auktorisation senare, då det ger ett bra lönelyft och en bra stämpel.
Citera
2020-06-23, 14:12
  #6
Medlem
Tack för svar!

Jag är lite inne på redovisningsekonom, men jag har så lite inblick i det, känns som att alla dagar kommer se lika dana ut och det är "svårt" att klättra så att säga?

Vad kan en ingångslön ligga på efter har läst klart från SSB?


Vet du något om Affärshögskolan? Inriktning Facility management?
Citera
2020-06-27, 11:36
  #7
Medlem
Bumpar:
Citera
2020-06-28, 15:18
  #8
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NealCaffrey123
Tjena gott folk!

Har blivit antagen till 2 yh utbildningar men vet inte vilken jag ska välja..
Därför undrar jag lite "info" om dessa 2 skolor.

Affärshögskolan ska jag gå något som heter Facility Management- DÅ är frågan hur ser jobb möjligheterna efter studierna samt vad är det för "jobb" man ska utföra? Lön? karriär i den branschen?

Den andra skolan är : Stockholm school of busniess och utbildningen heter Redovisningskonsult.
egentligen samma sak där.

Hur ser jobb möjligheterna ut?
Karriär i den branschen?
Löner?

Har sökt ganska mycket på egen hand men det är ganska dåligt med info.

Hoppas finner något svar här!

Mvh

Det du jämför är alltså en universitetsutbildning i ekonomi vid SU med en yrkeshögskola, givet detta är det första alternativet att föredra, dels då utbildningarna förmodligen är ca lika långa och dels då en högskoleutbildning slår en YH/KY-utbildning inom ekonomi.

Lönetillväxten kan väntas vara sämre för en YH-ekonom, ingångslönen för en högskoleutbildad torde vara högre men kanske inte så mkt i rena kronor, det syns däremot över tid.

Citat:
Ursprungligen postat av NealCaffrey123
Jag är lite inne på redovisningsekonom, men jag har så lite inblick i det, känns som att alla dagar kommer se lika dana ut och det är "svårt" att klättra så att säga?

Vad kan en ingångslön ligga på efter har läst klart från SSB?

Det finns väldigt god marknad för folk som kan redovisning samt mängder av spår att inrikta sig mot (skatt, moms, fastighetsvärdering, IFRS, kapitaltäckning, likviditetsplanering, budgetering, affärssystem, kreditvillkor, revision, internkontroll, treasury osv) så överlag svårt att säga en typisk karriärväg men överlag lätt att både få jobb samt klättra. En revisor satsar vanligen på Big 4 och jobbar sig upp till mer och mer seniora roller, men det finns som sagt mkt man kan göra.

Ingångslönen för en SU-ekonom landar gissningsvis på 30-35 tkr per månad beroende på inriktning samt CV i övrigt (prioritera extrajobb parallellt med studier), vissa går in på mer och andra på mindre. Dock är inte ingångslönen jätteviktig, då lönetillväxten oftast är god (om man är duktig).
Citera
2020-06-29, 13:45
  #9
Medlem
Stockholm school of bussniss är ingen utbildning på su..
Förstod inte riktigt vad du menade med det.

Det är 2 st Yh utbildningar, och undrar lite om karriärvalen man har.

Jag tyckte det lät intressant det med Big 4 samt alla jobb man kan ha, men vet du något om Facility Managment?

Har inte en revisor en och samma dagar hela tiden? det händer likoms inte så mycket utan att man bokför osv?
Citera
2020-06-29, 13:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det du jämför är alltså en universitetsutbildning i ekonomi vid SU med en yrkeshögskola, givet detta är det första alternativet att föredra, dels då utbildningarna förmodligen är ca lika långa och dels då en högskoleutbildning slår en YH/KY-utbildning inom ekonomi.

Lönetillväxten kan väntas vara sämre för en YH-ekonom, ingångslönen för en högskoleutbildad torde vara högre men kanske inte så mkt i rena kronor, det syns däremot över tid.



Det finns väldigt god marknad för folk som kan redovisning samt mängder av spår att inrikta sig mot (skatt, moms, fastighetsvärdering, IFRS, kapitaltäckning, likviditetsplanering, budgetering, affärssystem, kreditvillkor, revision, internkontroll, treasury osv) så överlag svårt att säga en typisk karriärväg men överlag lätt att både få jobb samt klättra. En revisor satsar vanligen på Big 4 och jobbar sig upp till mer och mer seniora roller, men det finns som sagt mkt man kan göra.

Ingångslönen för en SU-ekonom landar gissningsvis på 30-35 tkr per månad beroende på inriktning samt CV i övrigt (prioritera extrajobb parallellt med studier), vissa går in på mer och andra på mindre. Dock är inte ingångslönen jätteviktig, då lönetillväxten oftast är god (om man är duktig).








Stockholm school of bussniss är ingen utbildning på su..
Förstod inte riktigt vad du menade med det.

Det är 2 st Yh utbildningar, och undrar lite om karriärvalen man har.

Jag tyckte det lät intressant det med Big 4 samt alla jobb man kan ha, men vet du något om Facility Managment?

Har inte en revisor en och samma dagar hela tiden? det händer likoms inte så mycket utan att man bokför osv?
Citera
2020-06-29, 14:03
  #11
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NealCaffrey123
Stockholm school of bussniss är ingen utbildning på su..
Förstod inte riktigt vad du menade med det.

Det är 2 st Yh utbildningar, och undrar lite om karriärvalen man har.

Jag tyckte det lät intressant det med Big 4 samt alla jobb man kan ha, men vet du något om Facility Managment?

Har inte en revisor en och samma dagar hela tiden? det händer likoms inte så mycket utan att man bokför osv?

Ursäkta, blandade ihop med Stockholm Business School (namnen är ju utan tvivel lika). För YH-utbildningar generellt inom ekonomi är det rätt svårt att få bättre jobb inom tex Big 4, då kan kandidatprogram rekommenderas istället.

Har tyvärr ingen jättekoll på Facility Managment men kan tänka mig att man jobbar med administrativa uppgifter mot t.ex. bostadsföreningar och/eller mindre fastighetsbolag.

En revisor jobbar inte med bokföring, tror du tänker på redovisningsekonom. De senare är ofta YH-utbildade eller annan utbildning som ej är högskola, dessa jobb är rätt monotona. Revision handlar om granskning och ej om löpande bokföring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in