• 4
  • 5
2020-06-30, 19:47
Medlem
CoZeCos avatar
Köper jag färdigrätter förväntar jag mig inte någon smaksensation, får det jag vill ha, varken mer eller mindre.

Brukar köpa culinea lådor för 18kr/portion och för det priset är jag hur nöjd som helst med att förtära en låda på jobblunchen
Citera
2020-06-30, 20:02
Medlem
Fazerfazers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blalotus
Karins lasagne är helt magisk! På med lite cayennepeppar bara!

Håller med dig! lätt värt 25kr
Citera
2020-10-04, 04:00
Medlem
Tycker att fiskgratäng och lasagne är okej och blir gott, resten är mest skit. Man ska dock alltid värma det i en riktig ugn, aldrig i en micro. Där kan man på sin höjd tina bullar.
Citera
2020-10-04, 22:36
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Helt klart så smakar alla dessa jävla mikrorätter skit men det är ibland ett nödvändigt ont. Jag brukar ha ett par liggande i frysen som backup om man är helt slut nån dag och inte orkar ställa såg vid spisen.
Har dock en uppsjö av såser och dressingar man kan använda som smakbrytare.

Sen har rätterna minskat något brutalt. Minns när dessa kom på 90-talet och då fick man en eller ett par stadiga köttbitar som idag är ytterst små men man får ett berg med potatis eller pasta.
Citera
2020-10-05, 06:37
Medlem
Pungsvings avatar
För du köper billig smörja. Köp tre dyrare och ge ditt testresultat här senare. De organiska är oftast bäst.
Citera
2020-10-05, 15:50
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Kedjan Picard har en del riktigt bra frysrätter (de är dock ganska dyra). En hel del udda rätter som skiljer sig från det standardiserade och trista Dafgård/Findus-sortimentet. Testa dem ifall du har någon butik i närheten.

Picards färdigrätter är bra, har nästan bara köpt dem på erbjudande dock. Tycker att de är väl dyra, precis som mycket annat på Picard. Kvaliteten är bra, men inte alltid i proportion till priset. Men de är bra att köpa och ha i reserv i frysen. Klart habila.
Citera
2020-10-07, 00:02
Medlem
lemon-skunk-420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
För du köper billig smörja. Köp tre dyrare och ge ditt testresultat här senare. De organiska är oftast bäst.
man får väll hoppas att köttet är organiskt, skulle vara väldigt illa om det var syntetiskt.
tror du menade ekologiskt, som på engelska är organic.
OnT: tycker själv inte att det är några fel på frysta färdigrätter, har halva frysen full.
dock är jag ingen finsmakare och klarar att äta det mesta.
de bästa färdigrätterna enligt mig är nog ica's ost & skinkpaj, dafgård's pannbiff, ica's fiskgratäng och sen även billys pizzor då dom är färdigmat av typen halvfabrikat.
Citera
2020-10-07, 00:06
Medlem
Tycker tvärtemot, mycket av frysmaten av husmanskost typ är överraskande god! Hade gärna sådana hemma i frysen för lata eller stressade dagar, däremot så tycker jag att asiatiska modeller eller pizzor fyller syftet bättre nästan utan att det är något fel på husmanskosten. Dagarna man saknar mat och orken sitter de bättre bara.

(Typ distinkta smaker på ingredienserna när det är separata eftersom de beretts och frusits separat, sakerna smakar det de ska smaka istället för hopkok på alltsammans osv. Välsmakande och avvägda.)
Senast redigerad av heltjavlarandom 2020-10-07 kl. 00:08.
Citera
2020-10-10, 00:39
Medlem
Det är väl så att men får vad man betalar för. Med tanke på vad de flesta frysrätter kostar blir det inte många kronor på råvarorna.

Problemet är att de flesta inte är beredda att betala för bättre kvalitet. Så det är svårt att sälja dyrare frysta rätter.

De bästa färdigrätterna jag har hittat är förslutna kylda rätter, men de kostar runt 50-60 kr per st.
Citera
2020-10-10, 00:43
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bestbesafe
Färdig fryst mat som

Alla Felix, Daffgård, allt, rubbet.
Allt suger. Färdiga Lasagne värma i micro eller ugn smakar vidrigt.
Daffgårds valfri kött med Potatisgratäng är hemskt med.

Jag fattar att Budgeten är extremt tight.
De säljer rätterna för endast 20-30kr st

Men att misslyckas så jävla hårt som dessa alltid gjort och gör stör som fan.

Jag har och kan göra portion Spagetti Med köttfärssås.
falukorv med stuvade makaroner, köttbullar med pulvermos
korvstroganoff, färsbiff med potatisgratäng
göra mästerverk har jag märkt .
Sparat portioner i plastlunchlådor och fryst ner ofta. Då jag lagar extra mkt oftast
För att värma dag 2 eller 3 på nytt.
Det är oftast godare när maten dragit till i kylen par dygn ju.

När man köper på kampanj eller erbjudande varor så har jag ofta kommit
till en summa runt 10kr per portion när jag fyndat storpack av olika varor.

Idag värmde jag i Micron Spagetti Bolognaise jag gjort före julafton. Som var längst in i frysen.
Jag tänkte skitsamma jag testar.
Värmde den.

Det smakade ju fan gott.
20 gånger bättre än Daffgårds frysta.

Minns än idag att den gjorde på blandfärs som kostade endast 39.90 kg på erbjudande.
Köpte 5kg typ minns ja även.
Och på barilla pasta erbjudande 10kr långpasta

Till det billiga tomatkonserver, kryddor, buljong, rödvinsvinäger, oregano

Kostnaden blev runt 8kr Portion

Halvår senare smakar det gudomligt gott fortfaren ur frysen värmd i micron.

Ätit även lasagen, egna fiskgratänger med pulvermos, och mycket annat som varit fryst 2-3 månader ofta.

Även dessa portioner är av fynd / erbjudande varor.

Till saken nu

Det smakar extremt mycket godare. Och det är inte dyrt.

Borde man starta en fabrik som gör frysmat vettigt? äkta hemlagat stil fast med maskiner.
Bara att maten ska smaka gott, lite bättre varor kanske, recept, det kan ge påslag på 6-10kr mer per portion i inköp minst

Men tänk er äkta mat .Jämfört med det vidriga som nu säljs.

Skulle ni betalat 10kr -15 mer portionen om det var riktigt schyssta frysrätter ?

Jag kan tänka mig att dagens frysrätter får kosta max 3-5kr göra.
Själv tänkte jag gå upp till det dubbla minst. 10kr får det kosta minst att göra maten.

Sälja för ca 35kr styck, lite dyrare än Daffgårds och de andra.
Men äkta mat, Med hel känsla.

Man behöver inte bli sveriges största heller.
Räcker man säljer rätterna i en enda stor kedja.

Jag vill ta ansvar över 100a arbetare istället för tusen .

Det behöver inte bli mega stort.
Men god fryst mat ska finnas.
Samt att 100 tal personer lever bra på det genom Arbetet med rimliga villkor.
Det skulle skapa mycket gjädje även om det är litet.

Jag kan garantera mat som är Värdigt äta.
Allt annat som finns ute just nu är ju bara konstgjort äckligt skit som smakar totalt fake

Kan det gå ?
Starta detta`?
?=

Mycket jobb som fan, behövs fabrik, maskiner, packning, allt möjligt skit.
Kostar enormt mycket i början.
Men lönande garanterat efter 5år tror jag i all framtid sedan.

Microrätternas stora fail är att "genierna" bakom dem, ännu inte fattat att de kunde fördubblat smakkvaliteten, och fyrdubblad försäljning om de bara kunde lista ut har fan man placerar såser och dressingar i separata bortväljningsbara fack.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in