Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-06-23, 16:19
Avstängd
kyrkstockens avatar
Ja, lika vilsna som svensken, löfven och Joakim Palme var när man övergav hjälten från rotebro till förmån för skandiamannen. Dvs inte alls.
Citera
2020-06-23, 20:10
Medlem
Blot-Svens avatar
Edit: ta bort!
Senast redigerad av Blot-Sven 2020-06-23 kl. 20:15.
Citera
2020-06-23, 22:10
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Allianspartierna kannibaliserar ju mest på varandra samtidigt som de tappar gradvis till SD så alliansen blir nog mindre än efter förra valet. Om sedan L och MP åker ur så har SD en mycket stark position.
Jo, och jag kan tänka mig att erfarenheterna från regeringssamarbetet med S ger en och annan C- och L-väljare kalla fötter. De hamnar kanske hos KD i stället. Dessutom är de yttre förutsättningarna för en Allians-regering usla. Dvärgen har mer karisma än samtliga övriga f.d. allianspartiledare tillsammans. Det går inte att få ihop'et.
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Kvinnorna kommer inte att fundera speciellt mycket. De noterar att nu är det socialt acceptabelt att vilja begränsa migrationen och så röstar de efter vad som lämplig bloggare rekommenderar.
Tror inte att C:s eventuella formella eftergifter i ett par principfrågor är ett riktigt sänke. Kvinnorna som röstade C sist har inget annat val om alla partier minus MP kommer överens om skärpta regler.

Bloggarens sannolika rekommendation: C plus brasklapp.
Citera
2020-06-28, 06:32
Medlem
Pungsvings avatar
Kvinnor är yra. Alltid.
Citera
2020-06-28, 06:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LordBrettSinclair
Kommer medelklasskvinnorna att känna sig vilsna - om C ändrar sig i immigrationsfrågan?

Jag skriver "om", då jag personligen bara tror att det rör sig om mindre justeringar av formuleringar inte egentlig sakpolitik eller genomförande/efterlevnad. Som det förefaller kommer dörren fortsatt att stå på närmast vid gavel men ändå, det är en form av politisk signal och uppenbar testballong som släpps nu.

Men mot bakgrund av att de enda i min bekantskapskrets som röstar på C idag (från att ha varit rel många hår arbetande företagare utanför storstad) är medelklasskvinnor i eller strax utanför större stad. Villa/Brf med ljus inredning, Netflix, ekologiskt kaffe på fuskmarmorskivan och många inlägg på facebook. De har vurmat för alla dessa unga män, ensamkommande osv och ansett att vi som har råd skall ta vårt mänskliga ansvar för dessa. Allt annat är egoistiskt, inhumant och normalt kallat ett epitet begynnandes på r... Vart skall de ta vägen nu? De sökte sig ju till Centern för att de var de enda humana partiet, och därtill styrt av en stark syster. Vänstern är för mycket vänster och Miljöpartiet är för flummiga. centern har vart perfekt för dessa med sin signalpolitik av godhet men utan att jag behöver offra något av mina egna privilegier.

Vart skall de ta vägen nu, "om" C skruvar på sin immigrationspolitik och närmar sig de övriga partierna inkl hatobjektet SD (dock undantaget V och MP)?

https://www.svd.se/centern-kan-svang...grationsfragan
Allting som förstör det svenska, utarmar historien och kulturen, späder ut språket, minskar nationens betydels, dränerar statskassan ses som bra. Många bäckar små, till sist finns inte sverige mer.
Citera
2020-06-28, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
De här kvinnorna kan knappast tänka sig att rösta MP eftersom MP för en företagarfientlig politik. Tro mig: centerkvinnorna är utpräglade individualister som när en utopisk vision om ett futuristiskt Sverige med människor av alla möjliga färger som samsas iförda snygga kläder och dricker espresso tillsammans på kontorsjobbet. MP är ett parti för skogsmullar och förvirrade Fjällräven-pojkar i 25-årsåldern.

Svårt att kalla dem individualister när de inte kan tänka självständigt.

Som några är inne på senare i tråden så följer kvinnorna normen för hur man bör tycka.
Citera
2020-06-28, 07:20
Bannlyst
Citat:
De här kvinnorna kan knappast tänka sig att rösta MP eftersom MP för en företagarfientlig politik. Tro mig: centerkvinnorna är utpräglade individualister som när en utopisk vision om ett futuristiskt Sverige med människor av alla möjliga färger som samsas iförda snygga kläder och dricker espresso tillsammans på kontorsjobbet. MP är ett parti för skogsmullar och förvirrade Fjällräven-pojkar i 25-årsåldern.
I just det har dom dock stöd i verkligheten. Möjligen med undantag av just snygga kläder, vilket inte alltid är fallet.

Jag brukar dricka espresso med folk från hela världen på kontoret. Så ser verkligheten ut.
Citera
2020-06-28, 07:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
antar att det finns olika falanger även inom centern

är väl samma sak med kd och vem vet vilka som får sista ordet?

"KD:s riksting 2017
Flyktingfrågan splittrar KD – här är fyra falangerna
Trots att det är riksdagens minsta parti rymmer Kristdemokraterna flera starka falanger. Partistyrelsen har valt att gå en av dem till mötes på rikstinget i den största konfliktfrågan – migrationspolitiken."

https://www.svd.se/flyktingfragan-sp...yra-falangerna

så det går nog inte att lita på något alls som någon säger?

fast om man visar med handling vad som gäller så är det lättare för väljarna att ta ställning

januariavtalet var ett bra exempel på vilka frågor som är viktigast för c och liberalerna
Lär finna falanger i alla partier.

I det här fallet ser jag dock inte mycket grund för uppståndelse. Vad det handlar om är en bred uppgörelse. Det är inte C som kommer ändra sig.
Utan den breda utredningen kommer komma fram till något. Och det kommer C att acceptera.

Det är nämligen inskrivet i Januari-Avtalet. Det blir majoriteten som vinner. Och kommer M och S överens så blir det så.

Detta var ett finurligt sätt att göra sig av med invandringsfrågan. (Eller byt ur finurligt mot självklart). Sedan är översynen gjort och det dröjer 12 år till nästa gång.

Lööf kan helt ignorera immigrationsfrågor de närmaste 8 åren. Så fort den kommer upp svarar hon bara att vi nyligen gjort en översyn. Nu får vi ha det så.

Och så kan hon koncentrera sig på det mer intressanta i att avSovjetifiera Sverige.
Citera
2020-06-28, 09:31
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mafia
Svårt att kalla dem individualister när de inte kan tänka självständigt.

Som några är inne på senare i tråden så följer kvinnorna normen för hur man bör tycka.
Det hade antagligen varit mer korrekt att de SER sig som individualister. På ett sätt är det rätt med tanke på att de nog knappast bryr sig om kollektivet. Varken invandrare eller några andra.
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
I just det har dom dock stöd i verkligheten. Möjligen med undantag av just snygga kläder, vilket inte alltid är fallet.

Jag brukar dricka espresso med folk från hela världen på kontoret. Så ser verkligheten ut.
Din verklighet, ja! Det stämmer inte för alla. C-kvinnorna tycks tro att hela Sverige ser ut på det sättet.

Men grattis, för all del. Låter modernt och så.
Citera
2020-06-28, 09:43
Folk i allmänhet har inga som helst problem att fortsätta stödja partier som gjort en u-sväng i någon för dem viktigt hjärtfråga (eller ens samtliga hjärtfrågor). Många slår bara dövörat till och låtsas som inget har hänt.

Det finns sossar som fortfarande tror att S är ett lämpligt parti för svensk arbetarklass. Det finns Kd-medlemmar som fortfarande tror att Kd är ett lämpligt parti för kristna. Det finns miljöpartister som fortfarande tror att Mp är ett lämpligt parti för naturvänner. Osv.

Varför just C-kvinnor skulle drabbas av någon existensiell kris för att C byter skepnad förstår jag inte. Full fart fjamåt!
Citera
2020-06-28, 10:06
Bannlyst
Citat:
Din verklighet, ja! Det stämmer inte för alla. C-kvinnorna tycks tro att hela Sverige ser ut på det sättet.
Du har helt rätt i att det inte är så för alla.

T ex Nisse på landet som bor i ett torp och lever på skattebetalarna har det inte så i sin verklighet.

Det jag beskrev var utbildade människor som står för tillväxten.

C har uppenbarligen valt att orientera om mot det som leder till tillväxt och högre levnadsstandard.

Finns andra partier som orienterat mot att skicka Sverige tillbaka till medeltiden.
Citera
2020-06-28, 10:19
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du har helt rätt i att det inte är så för alla.

T ex Nisse på landet som bor i ett torp och lever på skattebetalarna har det inte så i sin verklighet.

Det jag beskrev var utbildade människor som står för tillväxten.

C har uppenbarligen valt att orientera om mot det som leder till tillväxt och högre levnadsstandard.

Finns andra partier som orienterat mot att skicka Sverige tillbaka till medeltiden.
Centerpartiet har en politik som "funkar" om man är inställd på att fortsätta på den inslagna vägen ända in i kaklet, som det hette under regeringsbildningen sist. Det är i Centerns riktning som landet rör sig, och till den framgången får man väl gratulera dem.

Jag är inte så trångsynt att jag inte kan se att nyliberal politik ger vissa fördelar för delar av befolkningen, men själv tror jag att det går att kombinera högerpolitik med en agenda som strävar efter att eliminera de skadliga sidorna med C-politiken.

Hård brottsbekämpning, svårt att leva på socialbidrag, lätt att utvisa inflyttade utrikesfödda, etc. Jag kan dra det flera steg längre, fast det är inte relevant i den här tråden. Det är värt det med tuffare tag rent allmänt, men där sätter C:s "medmänsklighet" stopp. Om det skulle vara en fasad framstår det ändå som naivt att ta ställning för små "utsatta" grupper som inte bidrar ekonomiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in